Mirthe pov
'Kom je Noortje gaan we even samen boodschappen doen. ' zeg ik zachtjes en verleidelijk. 'Noortje broodschapjes doen.' Antwoord Noortje vrolijk. 'Geen broodschapjes gekkie boodschapjes.' Ik wend me tot mijn moeder 'we gaan we komen gauw thuis.' Ik pak Noortjes hand een loop naar de deur. Na een tijdje lopen begint Noortje te zeuren. 'Ikke moe niet meer lopen.' Ik pak haar op en zet haar op mijn schouders.
Zachtjes doe ik de deur open. 'We zijn thuis.' Roep ik naar niemand in het bij zonder. Mijn moeder komt gehaast aan lopen. Ik kijk verbaasd in haar rode gezwollen ogen. Ze pakt Noortje van mijn schouders af en zet haar neer. 'Noortje spelen?' Vraagt Noortje. Ik knik. Ik kijk naar mijn moeder en zie haar in mijn ooghoek weglopen. Wanneer Noortje ons niet meer kan horen begin ik. 'Wat is er.' Vraag ik rustig. 'Niks wat moets er zijn?' Zegt mijn moeder met een nep verbaasde stem. 'Maaam kom op!' Zeg ik lichtelijk geïrriteerd. 'Er is niks Mirthe en anders daar ben je veel te jong voor!' Mijn moeder begint te schreeuwen. 'Ik ben niet te jong. Ik ben 15 mam 15. Ik ben oud genoeg!' Schreeuw ik terug. 'Niet voor dit Mirthe. Dit zijn jou zaken niet. Punt uit.' 'Laat maar zitten dan je bent echt de waardeloosde moeder die ik ken je vertelt je dochter niet eens dat er een oorlog aan komt.' Er glijdt een traan over mijn wang en woedend veeg ik hem weg. Ik draai me om ren de trap op en ga mijn kamer binnen. De deur slaat met een klap dicht en ik plof neer op mijn bed. Ik verberg mijn hoofd in mijn kussen en probeer net te vergeten ii haat het als ik ruzie heb. Zo val ik in slaap.
Ik kijk vermoeid op de klok 18:30. Ik heb een half uur geslapen. Mijn hele hoofd bonkt. Langzaam kom ik overeind. Ik hoor voetstappen de trap op komen en richting mijn kamer lopen. Er wordt aan mijn klink gerammeld. 'Mirthe doe alsjeblieft open.' Hoor ik de gesmoorde stem van mijn moeder zeggen. Koppig blijf ik op mijn bed zitten echt niet ik ben niet gek. Ik hoor geen voetstappen weg lopen dus na een minuut of twee draai ik mijn deur van het slot en laat mijn moeder binnen. Ik ga weer op mijn bed zitten met mijn moeder tegenover me.
JE LEEST
Wrong Love
ActionWanneer de 15 jarige Mirthe op een dag thuis komt zit haar moeder huilend op de bank. Mirthe schrikt van dit aanzicht. Nu weet ze het zeker de derde WereldOorlog is begonnen. Alles loopt in de soep. Dagen aan een volgend zit ze thuis en mogen ze nie...