'Mirthe, liefie.' Begint mijn moeder. Ik kijk haar boos aan. 'Hoe weet je van de oorlog?' Ik rol met m'n ogen. 'We hebben lessen op school.' Zeg ik bot. 'Aha.' Zegt mijn moeder een beetje vaag. Ik kijk haar nog steeds boos aan. Er glijdt een traan langs haar gezicht. 'Hoelang zijn we nog vei...' Ik wordt bruut onderbroken door het luchtalarm. Ik kijk mijn moeder verschrikt aan. Beneden hoor ik Noortje huilen. In een ruk sta ik op en ren naar de deur. Mijn moeder is me voor en zegt dat ik naar de schuilkelder moet gaan. Ik kijk mijn moeder vragend aan. 'Loop naar beneden, ga de kelder trap af middenin zit in de wand een luik doe het open en wacht daar.' Zegt mijn moeder zonder twijfel. 'Ik haal Noortje en Tommy.' Ik ren naar beneden en hoor mijn moeder achter me aan rennen. Ik doe wat mijn moeder zei. Ik zie papa staan 'PAAAP' roep ik. Hij kijkt op. 'Schatje kom gauw.' Ik ren naar hem toe. En blijf samen met hem bij het luik staan. 'Luister goed naar wat ik zeg.' Zegt mijn vader. Ik knik als bevestiging. 'Ik loop alvast het luik in daar moet je een gang volgen en je komt dan in een grote gezamelijke schuilkelder.' Ik knik. 'Blijf hier tot mama komt, maar als ze hier nog niet is over vijftien minuten ga je begrepen?' Ik kijk naar de klok 19:05. Ik knik weer. Dan verlaat mijn vader me en sta ik daar alleen te wachten op mama.
19:10 nog niks waar blijven ze nou. Wat als er iets is gebeurd met Noortje en Tommy.
19:15 ik wordt echt ongerust.
19:17 ik hoor een schreeuw. 'Noortje.' Roep ik. 'Waar ben je?' 'Mjirte! Mjirte!' Hoor ik Noortje schreeuwen. Ik ren de kelder trap op en ga op het geluid af. 'Noortje!' Ik hoor een snik links achter me. Ik draai me om daar zit ze. Ik ren naar haar toe en pak haar op. Ze slaat haar kleine armpjes om me heen. 'Waar is mama?' Vraag ik. Noortje begint te huilen. 'Sssh' ik probeer haar te kalmeren. Ik breng haar naar de kelder en de gang. 'Loop deze gang door dan vind je papa.' Vertel ik. 'Maar eerst moet jij vertellen waar mama is. Begrepen?' Zeg ik op strenge manier. Ze knikt zachtjes. 'Oke waar zijn mama en Tommy?' 'Tommy in speelkamjer en en.' Snikt ze zachtjes. 'Is goed ga maar naar papa toe.' Ik zet haar neer en zie hoe zede gana in loopt. 'Ik kom er straks aan!' Roep ik haar na. Dan loop ik naar de speelkamer en zie mijn moeder op de grond zitten. Ze staart voor zich uit. 'Mam?' Fluister ik. Wanneer ze niet reageert zeg ik het nog een keer. Ze kijkt om en dan zie ik dat ze iets vast heeft nou eigenlijk iemand. Ik kijk om me heen er is veel om gevallen. Hoe is dat nou weer gebeurd vraag ik mezelf af. 'Kom mam.' Zeg ik rustig. Opeens hoor ik een harde knal en voel ik de aarde trillen ik pak me vast en bescherm mijn hoofd. Precies zo hoe we het geleerd hebben. Er vallen nog meer dingen om en dan begrijp ik het er waren er meer. Waarom heb ik die eerste dan niet gehoord em gevoeld? Ik hoor gehijg achter me. Daar staat mijn vader hij schreeuwt iets. Ik kan het niet verstaan. Maar aan zijn lippen te zien moet ik naar de schuilkelder ik ren weg. Ik kijk achter me om en zie dat papa, mama en tommy vast heeft. Ik doe het luik voor hem open en klim achter hem aan. We komen in een grote gang en rennen er door heen. Aan het einde van de gang is een grote kamer. Ik zoek Noortje ik kijk de kamer rond. Opeens hoor ik mijn naam. 'Noortje.' Fluister ik. In een ruk draai ik me om. Ik zie vol afschuw Sofia. Mijn grootste aardsvijand ooit. Ze probeert Noortjes hand te pakken. Maar ik trek Noortje naar me toe. 'Raak haar niet aan.' Sis ik. Samen met noortje loop ik naar mijn familie ik zie Tommy met gesloten ogen op de grond liggen. Mama houdt zijn hand vast en er stromen tranen langs haar wangen. Papa probeert een dokter te regelen. Wat een rot wereld waarom moet mij dit nou overkomen.....
Leuk dat jullie mijn boek lezen het meisje hierboven moet trouwens Mirthe voorstellen ik hoop dat jullie het een leuk boek vinden
Xxxx Evi
JE LEEST
Wrong Love
ActionWanneer de 15 jarige Mirthe op een dag thuis komt zit haar moeder huilend op de bank. Mirthe schrikt van dit aanzicht. Nu weet ze het zeker de derde WereldOorlog is begonnen. Alles loopt in de soep. Dagen aan een volgend zit ze thuis en mogen ze nie...