الحكايه الثانيه

2.4K 87 5
                                    

#حب_بالاكراه
#حكايات_mevo
البارت الثاني.....
#حب_بالاكراه
#حكايات_mevo
البارت الثاني.....
كنا قد وصلنا لما عرفته حنين عن اختها والفاجعه التي ادت الي صفعها بالقلم علي وجهها كانت سمر تبكي عندما اخبرت حنين انها حامل ...هنا هاجت حنين وظلت تصرخ فيها وتشتمها وتضربها ثم جلست لتاخذ نفسها..... يا مصيبتك يا حنين يافضحتنا وفضيحتك يا بنت ماجد... دي اخرتها يا سمر دي اخرتها هتفضحينا بالشكل ده اعمل فيك ايه اعمل فيك ايه.. وظلت تهزها وتعنفها.. ثم جلست تفكر وعقلها هينفجر.. ثم هبت فجاه مره اخرى وهجمت عليها وقالت..... مين الو$خ اللي عمل فيكي كده.... وانا اروح اطلع روحه في ايدي....... انطقي انطق..... ساكته ليه..
فهتفت سمر..... والله يا حنين مش و$خ ولا حاجه احنا بنحب بعض من سنين وهو اتجوزني عرفي (لا يا بت شريفه انت كده 😏😏😏)..
هنا قامت حنين فقالت..... يا نهار ابوك اسود انت كمان متجوزه عرفي ومدوراها يا زباله وطبعا ضحك عليكي واخذ الورقه وسابك ومشي...
فردت ملهوفه......  لا ما سبنيش ما سبنيش بس انا مش لاقيه الورقه.. ما سبنيش يا حنين والله  ما سبنيش انا قولت له اني حامل ونصحني ان انا انزل البيبي لانه حالته مش هتسمح ولازم يمهد لعيلته لانها مش  هتسكت.. والله هو بيحاول يقنعهم انه يتجوزني رسمي بس هو عارف ان الورقه ضاعت وانا خايفه خايفه يا حنين خايفه اوي من عيلته تعمل فيا حاجه دول ناس  كبيره قوي يا حنين ناس كبار قوي.
صرخت حنين فيها.... نهارك اسود يا شيخه و ايامك الجايه كلها سوداء ناس كبيره ازاي انطقي مين دول.. مين دول.
قالت لها.... دول من عائله الصايغ بتوع الحديد اشهر عيله في مصر وناس قادره وواصله وانا مرعوبه منهم وسيبته ومشيت وقولتله ماشي من رعبي احنا حبينا بعض  وماعملناش حساب لحاجه وانا مش عارفه اعمل ايه دلوقت وخايفه اروح له ثاني... عيلته لو هتعرف يموتوني ولا هيعملوا فيا حاجه.
هتفت حنين.... يا شيخه ربنا ينتقم منك على اللي انت عملتيه فينا.. ربنا ينتقم منك يا سمر مرمغتي وشنا في التراب.. ثم قامت وعيناها تشع حقد وتحدي بس انت فاكره اني انا هسكت.. انا لا بخاف من حد ولا يهمني حد وان شاالله يكونوا من عيله مين احنا  كمان عيله محترمه يا حسره قبل ماتجيبي وشنا الارض.. ولينا حق وهندب صوابعنا في قلوبهم ونجيبه.. انا مش  خايفه منهم احنا مش  عايزين نشحت منهم حاجه.احنا يا ماما عندنا برضه واحنا مش اي حد ابوكي عنده فلوس ومزرعه كبيره انت مش قليله برضه لتكوني فاكره اننا قليلين.. بصي حواليكي وشوفي عيشتك... واياكي يا سمر اعرف انك كلمتيه لحد ما اعرف هعمل ايه هسود عيشتك . احنا عايزين حق اللي في بطنك اللي انت بقرفك واستهتارك جبته لينا... ظلت تصرخ فيها وتعنفها كان قلبها يتمزق علي فضيحتهم ...
دخل ماجد من الخارج ليجد محبوبته سمر وحنين تصرخ فيها بشده.. فهجم عليها و اخذها في احضانه.. ونظر الى حنين نظره قاتله قائلا..... مالك ومالها يا حيوانه بتضربي فيها ليه بتيجي جنبها ليه انت عايزه منها ايه انت بتتجبري على ايه.. افتكرتي نفسك كبرتي وما حدش قادر عليك.(.بس يا خيبتها 😠😠)...
هنا لم تقدر حنين  ان تصمت اكثر من ذلك.. فنظرت اليه وقالت  ساخره......... والنبي اركن انت بس على جنب بلاش فضائح.. انت السبب انت اللي عملت كل ده بدلعك فيها وحنيتك الزياده بس اهوه برافو برافو يا زين ماربيت  عايزه اقف واصقفلك عاللي  انت عملته وخليت بنتك تجيب راسنا في الارض...ازغردلك يا ماجد بيه يادي الهنا يادي السرور ما بعرفش مابعرفش . صرخت فيه .....بنتك حطت راسنا في الطين  بنتك حامل يا ماجد بيه.. لا والمصيبه متجوزه عرفي والورقه ضاعت واحنا مانقدرش نروح ليهم.. الا الهانم عرفت واحد من عيله تقيله عندها فلوس متلتله وسلطه و شيء وشويات.انت واحد مريض لتكون فاكر اني شمتانه فيها دي اختي وبنتي وحبيبتي منك لله يا اخي انت كمان ..
صعق ماجد وظل ينظر الى ابنته وهو لا يصدق وكانت سمر تجهش بالبكاء وترتعش وهنا اخذها ماجد في احضانه بغلب شديد لما اصابها (ايه ده 🙄🙄) فهي  حب حياته بديله زوجته في قلب.ضعيف امامها . ثم تنهد بوجع و قال...... كده يا سمر كده يا بنتي علي اخر الزمن تفضحيني بتعملي فينا كده كده يا سمر ليه يا بنتي قصرت معاكي  في ايه قصرت معاكي  في ايه..ثم اجهش بالبكاء(يا سابعيييي يا دكرييي😂😂😂هو ماله قلب بقرون فجأه كده 😂😂))
وقفت  حنين لا تصدق ذلك الهدوء الذي حل بوالدها  واردفت.... والله ما انا مصدقه.. ده ايه الروقان اللي انت فيه ده.. ده ايه البرود اللي انت فيه ده يا اخي باقول لك بنتك حامل وانت زعلان قوي انها عملت فيك كده. . روح يا اخي منك لله على اللي انت عملته فينا... واحده بقت ميته من جوا لا عارفه تبقى ست ولا عارفه تبقي راجل بقسوتك وجحودك. وواحده خليتها من كثر دلعها تجيب وشنا  في الارض.. بس وحياه ربنا ما هسكت و هاجيب لك حقك يا اختي و هاجيبه لحد عندك واخليه يتجوزك.. احنا ما بنتجوزش عرفي يا نن عين اختك.. هيتجوزك رسمي غصبن عن عين اهله هوا وعيلته. ما بقاش حنين ان ما كنتش اجيب حقك.. وخرجت وتركتهم معا وهو ياخذ سمر في حضنه ويبكي وسمر تبكي فهو مريض بها  فلا يقدر ان يغضبها او يفعل بها اي شيء يؤذيها..
احست حنين بالقهر  وظللت تفكر وتفكر ماذا ستفعل... عيله كبيره وفلوس وسلطه واكيد  زمان ابنهم عمل عملته وخلع.. هتعملي ايه يا حنين... هتروحي عندهم هيرموكي في الشارع مش بعيد يلبسوكي مصيبه او يعملوا فيكي حاجه انت واختك.. ظلت تفكر و تفكر ثم  اخرجت هاتفها وكتبت عليه ابن عائله الصايغ لتخرج امامها صوره شخص ذو ملامح حاده وصارمه وسيم جدا بطله مهلكه جسد ممشوق ويبدوا عليه الهيبه...نهارك طين يا سمر جبتي الواد اللي بيبرق ده منين 😩😩😩 دا شكله يخوف .. حست حنين بكلبشه في صدرها عندما نظرت اليه وهي لا تعلم احساس الخوف الذي اتي اليها عندما رأت تلك الصوره وارجعت  الي انه يبدوا عليه شخص لا يستهان به... وظللت تتبع معلومات عنه انه جاد وصارم ولا يرحم احدا وانه يدير الشركات بقوه  ...
قطبت جبينها.... يا حزنك يا حنين ودا هتوصليله ازاي... ثم تابعت معلوماتها لتعرف انه له بين الحين والاخر  علاقات نسائيه كبيره هنا قفلت تليفونها وظللت تهيج وتهيج وتدور حول نفسها.. اه يا بتاع النسوان يا و$خ.....وده هاعمل معاه ايه.. ده شكل الوحش ما حدش يقدر يقف قدامه هتعملي معاه ايه يا حنين ده لو رحت له مش بعيد يقتلك .وده عرفتيه ازاي يا سمر ..ازاي شخص بالشكل ده تقدري تحبيه لا وتعشقينه كمان وتتجوزيه للدرجه دي هو فظيع .. دا شكلل الغول الواحد يخاف يقرب منه وعنيه زي الصقر ولدعته والقبر.. حست حنين بنغزه في قلبها وظللت تنظر الى الصوره حتى  حفرت في داخلها وظلت طوال الليل تفكر وتفكر ماذا تفعل مع ذلك الوحش الذي يتلبس هيئه الانسان... الى ان جاءت فجاه في عقلها  فكره شيطانيه عن طريقها تستطيع ان تحفظ لاختها كرامتها وشرفها ولكنها ليست سهله وخطه ربما تعرض حياتها للخطر ويكون فيها  موتها...

حب بالاكراه... بقلم ميفو السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن