الحكايه الثامنه

1.7K 69 4
                                    

#حب_بالاكراه
##حب_بالاكراه
#حكايات_mevo
البارت الثامن.....
كنا قد توقفنا في نهايه الحفله وكانت الاضوأء مسلطه علي يامن معه العلبه القطيفه بها الخواتم المرصعه بالالماظ وكانت حنين قلبها سينفجر من السعاده وكل الحضور اعينهم مسلطه علي الشاشه وحنين تنتظر حبيبها بشوق وحب ليتجه اليها يضع خاتمه في اصبعها ولا شعوريا رفعت يدها بهدوء ...في تلك اللحظه كان يامن قد تخطاها وكانها غير موجوده سطعت الشاشه بصوره جعلت حنين تتصنم وكل الحضور وبدات الانوار والموسيقي تدور في مقدمات وصور صاخبه وفلاشات ساطعه واذا بصوره كبيره تظهر لصوره سالي ويامن يتجه اليها ثم يجثو علي قدميه وهنا يرتفع صوته.. حبيبتي تقبلي تتجوزيني وتبقي حرم يامن الصايغ اتشرف بيكي بنت الحسب والنسب سالي هانم المنصوري ويطلب .

لتتسمر حنين وتحس بخنجر انغرز في احشائها وان قلبها ينعصر عصرا ... تنظر للحبيب الاوحد الذي ارجع اليها ثقتها وحبها للعالم ثم نزعهم وخلع قلبها ورماه تحت قدميها.. في تلك اللحظه صرخت سالي وقفزت واحتضنت يامن وهيا ستنفجر من السعاده والجميع ينظرون الي حنين المغيبه المصدومه والي تلك المغروره وكانو في صدمه فحنين يحبها الكل..
كان يامن يقبل يدي سالي وهو ينظر الي حنين وعينه لا تحيد عنها وهيا تحاول ان تصمد ولكن الالم فوق طاقتها ووضعت يدها علي قلبها ورفعت عينيها لتنظر اليه والدموع تنزل بشده.. وهيا تخاطبه بعينيها.. ليه عملتك ايه ليه .. ليه تموتني كده ..انت يامن انت اللي رجعني للدنيا انت اللي خليتني احس.ليه دانا حبيتك ..حنين حبت وعرفت تحب ..حنين دخلت راجل دنيتها بسببك ليه ..كانت انفاسها تشق صدرها .. ازاي ازاي قدرت .،ايه سكينتك تغرزها ليه عملتلك ايه .... كانت عيناها لا تفارق عيناه وهيا تخاطبه بوجع ليه تديني نفس وتخليني اصدق ان فيه حياه واني ليا مكان فيها ..ليه اترجيتك تسيبني ليه ..كنت خايفه من يوم زي ده واهو جه اليوم جه ليه ليه .. كانا عيناهما لا يفارقان بعضهما وراي هو كم الالم علي وجهها واحس بنغزه في صدره ولكنه محاها ونظر اليها بسخريه..
كانت حنين في دنيا اخري وهيا تراه يلبسها الخاتم وهو يفتخر بانه ناسب عائله كبيره.. البس سالي الخاتم بفخر شديد خاتمها الذي كان من المفترض ان يوضع في اصبعها.فامسكت يدها واعتصرتها . تذكرت وعوده ان يكون امانها وانها وثقت فيه فاحست ان اخيرا اصبح لها دنيا لتستيقظ علي كل ما هوا مرعب.. ابتعد الجَميع وظلت هيا وحيده تشعر بالخواء بداخلها.. ماهذا الوجع يا ربي.. عملت ايه عشان استحق كده دانا كت في حالي .. حبيت.. كل ذنبي انني حبيت.. اهذا هو الجرم.. ايوه يا حنين انت اجرمتي ..ماكنش ليكي اصلا الدنيا دي ماكنش ليكي تحسي وتحبي .. ا..اجرمتي بحبك وتسيبي قلبك ياخده ماجد تاني ،،،كلهم ماجد . انك حبيتي نسخه ابوكي.. كلهم نسخه واحده.. انت السبب يا حنين.. انت مش منهم .. انت وحيده مريضه بالبعد والتوحد انت الغلطانه فعقلك قالك كتير كثيرا ولكن قلبك اللعين نبض ودق وحس. عشق حتي الموت.. كنت قافله علي  نفسك بحائط واسوار عشان ما نحسي بكل ده ...  ... كانت تنظر اليه وهو ياخذ سالي بين يديه ويهيم بها.. يا حسره علي قلب باعه الحبيب بالرخيص.. يا حسره علي روح موتها  روح الروح..هنا حاولت ان تلمم جزء من كرامتها التي اندعكت تحت اقدامه واقدام الحضور حاولت ان تتماسك . فحاولت بهدوء ان ترحل كانت قدماها قد شلت لا تستطيع الحركه فاقتربت منها احد الفتيات لتخرجها وخرجت معها وهيا تسمع ضحكات يامن وسالي العاليتين.

حب بالاكراه... بقلم ميفو السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن