7. ooks sä täällä?

106 10 2
                                    

-Tommi
Siitä on viisi päivää kun tulin takaisin kotiin. Alkuun bändi jätkät laittoi viestiä ja soitteli joka päivä, mutta nyt en ole kuullut kenestäkään kahteen päivään. Vastasin ainoastaan Santerille, joka kyseli olenko kunnossa. Bändi ryhmässä jätkät on jutellu ihan normi juttuja ja sopineet koska menee baariin. Myös Olli kertoi, että hänen isänsä jalat olivat halvaantuneet, joten Olli jäisi auttamaan hänen äitiään ainakin kuukaudeksi. Se tarkoitti myös sitä, ettei olisi treenejä. Olli otti isänsä halvaantumisen raskaasti ja haluasin olla hänen tukenaa, mutta en kehtaa laittaa hänelle viestiä sen jälkeen mitä tapahtui sairaalassa. Tuntui siltä, että Olli halusi vain äkkiä lähteä luotani. Olli oli luvannut, ettei jättäisi minua enään yksin, mutta silti istuin yksin pimeässä kämpässäni. En voinut tehdä mitään jalkani takia. Suurimman osan päivästä vain makasin joko sohvalla tai sängyssä. En ollut oikeen syönyt kunnolla ja olen tämän viiden päivän aikana tajunnut, etten edes välillä huomaa nälkää. Olen viillellyt vain kaksi kertaa kotiin paluun jälkeen. Antton oli kerran käynyt luonani ja tuonut lisää ruokaa, vaikka sanoin etten tarvisi. Olin katsonut kaikkien poikien viestit ja päätin vastata olevani ihan kunnossa. Laitoin myös, että ilmoittakaa vaan koska tarvitsevat minua niin koitan päästä paikalle. Ollille en kehdannut vastata. Väsytti ja oli jäätävä päänsärky joten päätin mennä nukkumaan vaikka kello oli vasta viisi päivällä.

-Olli
Viimeiset viisi päivää olin ollut auttamassa äitiäni ja isääni sopeutumaan uuteen elämään. Se oli mennyt hyvin ja uskoin, että äiti pärjäisi jo pian yksin isän kanssa. Päätin silti olla koko syyskuun kotona auttamassa. Olin huolissani Tommista. Tommi ei ollut vastannut minulle ja en tiennyt missä hän voisi olla. Päätin tänään samalla kun menen käymään kaupassa niin käydä koputtelemassa Tommin kämpän oveen. Siivoilin vanhempieni kämppää ja ulkoilutin myös vanhempieni koiran Aadan. Kävin ilmoittamassa äitilleni, että lähden käymään ulkona ja lupasin myös hänelle käydä kaupassa. Menin autooni ja lähdin kohti Tommin kämppää. Pääsin Tommin ovelle ja epäröin hetken aikaa, mutta päätin kuitenki soittaa ovi kelloa. Kukaan ei tullut avaamaan. Päätin ottaa avaimen, jonka Tommi on antanut hätätilanteita varten ja avaan oven. Menen Tommin pimeään kämppään ja kysyn ovelta "Tommi ooks sä täällä?". En saanut vastausta joten menin katsomaan koko kämpän varmuuden vuoksi. Kiersin muun kämpä ja lopuksi menin Tommin makuuhuoneeseen jossa näin Tommin nukkumassa sängyssä. Menin herättämään Tommin varovasti ravistaen tätä kädestä. Tommi avaa silmät ja hänestä huomaa, että hän säikähtää. "mitä sä teet täällä?" Tommi kysyy väsyneenä. "mä olin huolissani kun sä vaan katosit sieltä sairaalasta, etkä vastannu puhelimeen niin tulin kattomaan ootko sä edes hengissä" sanoin ja käänsin katseeni maahan. Tommi huokaisi ja nousi istumaan. "sillon kun sä lähdit kiireellä sairaalasta niin lääkäri sano, että saisin lähteä kotiin. En oikeen tienny minne olisin menny niin päätin soittaa Anttonille ja se ajo meidät tänne. Enkä oo kehdannu vastata sulle kun luulin, ettet halunnu enään nähdä mua" Tommi selitti. Huomasin kuinka Tommin poskelle valahti kyynel. Menin istumaan Tommin viereen ja pyyhin kyyneleen pois ja sanoin "tottakai mä haluan nähdä sut, mähän lupasin auttaa sua, mutta isän onnetomuus vei kaiken huomion siihen". "miten sä oot pärjänny yksin? onko sulla ollu jotai kipuja" kysyin heti perään. "ihan hyvin, mä oon Anttonin avulla pärjänny ja ei mulla muuta kun päätä särkee koko ajan aivan jäätävästi niinkun nyt" Tommi sanoi. "särkylääkkeet ei vissiin auta?" kysyin. "ei niistä oo mitään apua ja en oo saanu kunnolla nukuttua sen pääkivun takia" Tommi kertoo ja menee takaisin makaamaan. Menen Tommin viereen makaamaan. Tästä tulee mieleen kun yläasteella vain makaillimme minun kotona vierekkäin, kun Tommi oli lähtenyt karkuun vanhempiensa riitelyä. Menin lähemmäs Tommia ja laskin pääni Tommin rintakehälle. "muistatko seiska luokalla kun sä aina tulit mun luo pakoon sun vanhepien riitelyä ja makoiltiin koko päivä vaan vierekkäin" kysyin. "kyllä mä muistan, voitais ruveta tekemään sitä uudestaan vaikka nyt mun ei tarvi paeta vanhempiani" Tommi ehdottaa ja sulkee silmänsä. Katsahdin kelloon ja tajusin, että pitäsi varmaan lähteä käymään siellä kaupassa. En haluasi lähteä. Voisin kysyä jos tulisin yöksi hänen luokseen.  "Tommi, mun pitäis käydä äitille kaupassa, mutta voisin tulla sen jälkeen yöks tänne. jos siis käy?" kysyin Tommilta. "kyllä se käy" Tommi sanoi. Lähdin kauppaan ja ostin kaiken mitä äiti oli pyytänyt. Menin käymään äkkiä kotona ja ilmoitin äidilleni meneväni yöksi Tommille.

Pääsin Tommille ja menin omilla avaimilla sisään, ettei Tommin tarvitsisi rasittaa jalkaansa. Kun pääsin sisälle otin takin ja kengät pois. Lähdin katsomaan missä Tommi on ja löysin hänet vieläkin makaamassa sängyssään. Kun katsoin tarkemmin Tommin kasvoja huomasin hänen itkevän. Meni äkkiä Tommin luo ja halasin tätä. Kuiskasin tämän korvaan "mikä hätänä?". "Antton soitti" Tommi sanoi ja pyyhki kyyneliään. "mitä se sano?" kysyin ja erkaannuin halista. Laskin käden Tommin reidelle ja silittelin tätä rauhallisesti. "meidän isä on kuollu" Tommi sanoi. Ei helvetti... Tommi ei ole ollut kauheasti tekemisissä vanhempiensa kanssa, mutta tuntui se silti varmasti hirveältä. Seuravaan tunnin ajan makoilimme vain sängyssä ja Tommi kertoi hauskoista muistoista isänsä kanssa. Samalla muistelmimme meidän ala-aste aikoja.

"ootko sä syöny tänään" kysyin. Tommi pudisti vain päätään. Huokasin ja nousin ylös sängystä. "me mennään nyt syömään" sanoin ja vedin Tommin sängystä. Menimme keittiöön ja tein meille leivät. Itse söin leipäni nopeasti, mutta Tommi vain tuijotteli leipää. "Tommi mä tiedän, että sun on vaikeeta syödä, mutta yritä edes vähän" sanoin ja menin Tommin viereen. Tommi katsoi minua silmiin ja pudisti päätään. "Tommi kiltti, koita syödä edes puolet" sanoin ja laskin käteni Tommi selälle. Tommi nosti leivän tärisevin käsin ja rupesi syömään. Vaikka siinä meni melkein tunti istuin Tommin vieressä ja odotin, että hän sai syötyä. Tämän jälkeen Tommi nousi tuolista ylös ja horjahti hieman taakse päin. "mua pyörryttää" Tommi sanoi. Nousin äkkiä ylös ja siinä samassa Tommi kaatui syliini. Ei helvetti mitä mä teen. Kannoin Tommin sohvalle ja koitin herätellä tätä. Aloin kaivaa puhelinta takataskusta ja olin jo soittamassa hätänumeroon, mutta onneksi Tommi heräsi ennen kuin kerkesin soittaa. Tommi heräsi ja katsoi hieman hämillään ympärilleen. "ei mitään hätää, sä pyörryit kaikki on ihan hyvin" sanoin ja koitin rauhoitella Tommia. Kun sain Tommin rauhoiteltua lähdin hakemaan tälle vettä. Kun tulin takaisin keittiöstä annoin vesilasin Tommille. Tommi joi lasin tyhjäksi ja kävi takaisin makaamaan. "mitä sä haluisit tehdä?" Tommi kysyi. "jos katotaan vaan jotain elokuvaa?" ehdotin. Tommi nyökkäsi ja avasi telkkarin. Valitsimme Tommin kanssa jonkun kauhuelokuvan. Puolessa välissä elokuvaa Tommi laski päänsä olkapäälleni ja nukahti. Päätin herättää Tommin ja käskeä hänet nukkumaan. Kun Tommi oli mennyt nukkumaan menin itse makaamaan sohvalle ja otin viltin. Kerkesin makoilla hetken kunnes kuulin Tommin hiljaisen äänen hänen huoneen ovelta. "voitko sä tulla mun viereen nukkumaan?" Tommi kysyi hiljaa. Vastasin myöntävästi ja lähdin kohti Tommin huonetta. Menimme makamaan sänkyyn. Suljin silmät ja tunsin kuinka Tommi laski päänsä rintakehälleni. Tunsin Tommin hengityksen vasten paljasta rintakehääni. Alkuun se oli rauhallinen, mutta yhtäkkiä se nopeentui ja tunsin myös kuinka Tommin keho tärisi. Päätin ruveta silittelemään Tommin hiuksia ja hän alkoi rauhoittua. Jokin selvästi ahdisti Tommia, mutta onneksi silittely rauhoitti häntä. Lopulta minäkin nukahdin.

What's wrong? |Tommi Lalli|Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang