Er zijn enkele weken voorbij gegaan waneer we op een ochtend bij de manege staan met de kinderen.
Het is een grote manege en best wel druk in de binnenbak.
Jolien mijn 14 jarige dochter rijd rustig op haar pony , Rick houd haar uitrij deken en jas vast hij is sinds kort overgegaan op paarden en kan dus nu met de pony van zijn zusje helpen scheelt weer.
Ik praat wat met Dries die naast me is komen staan.
Ik vraag hoe het er voor staat met de koeien en of er een opvolger voor het bedrijf is.
"Nah ja dat is nou weer echt klote de JONGENS vinden het niet leuk"
(Charlotta heeft drie broers)
net als ik wil gaan vragen of Charlotta geen intresse heeft komt ze aanrijden.
"ik moet even longeren pap"
What nu het is koud buiten en de longeer lijn licht in de bus hellemaal achteraan gepakeerd..zegt hij nors.
Moet je longeren vraag ik
Ja eigelijk wel hij is nu even nie te doen lacht ze .
kom maar ik heb een longeer lijn in de wagen die staat hier achter.
ze stapt achter me aan de bak uit bijde wagen stapt ze soepel af , wow ze is veeel kleiner dan ik gedacht had iets van 1.60?
ik ben zeker 1.80... (niet bepaald belangrijk maar toch)
ik geef haar de longeerlijn , weet je waar hierzo de longeercirkel is?
"uh neeh ik dacht gewoon de buitenbak" lacht ze onzeker.
Kom maar ik loop wel even mee.
ze loopt stil achter me aan en zodra ze haar pony de ruimte geeft in de cirkel begint hij te rennen en bokt vrolijk .
zo jij even geluk dat je er niet op zit.
hellaas is de pony slim en stopt na een rondje en gaat verder alsof hij een of ander 30 jarig manege paard is.
ze lacht " kijk dit doet hij nou ook als ik hem longeer voordat ik wegga , zo rent hij nooit wat energie weg"
zal ik hen vasthouden dat jij er hier even opkan? je hebt nog tien minuten voor je moet.
"uh is goed vind u dat niet erg?"
Neehjoh doe het graag lach ik.
ze klapt de beugels uit en geeft Finn aan mij ze stapt op en kijkt me aan, sorry alvast als hij naar binnen uithaalt ...
ik moet lachen , we zullen zien.
ze draaft meteen aan en rijdt hem goed los wat binnen niet lukte door alle drukte.
Na 10 minute zijn we aardig vergekomen.
we lopen samen naar binnen.
"Bedankt "
alstu lach ik vriendelijk.
ik ga weer bij het hek van de ring staan,
Jolien stapt nogsteeds rond en Rick praat met z'n moeder, precies zoals voor ik weg ging dus.
Charlotta stapt de ring in en probeert haar pony zo goed mogelijk onder controle te houden.
Ze kijkt geconcentreed nog snel haar pacour en begint dan .
Je hoort haar pony stampen afzetten en landen. ik sluit mn ogen , ik hoor de hoeven ze lijken wel van een kudde paarden ik luister naar de stilte van iedereen die zn hard vasthoud en maar de stem van Charlotta die haar paard fluistert.
Ineens hoor ik een harde klap Finn bokte hard tegen een hindernis aan waar hij net overheengesprongen was.
Charlotta drijft door en ze rijden het rondje uit met de 4 strafpunten van die ene hindernis.
" heeft iemand mijn vader gezien?"
die zit in de kantine bij jack enz.(vaders van clubleden waar Charlotta op zit oftewel vaders ondermekaar een en al nutteloze gesprekken en fun.)
"dankje"
Charlotta stapt 10 minuten uit waarna ze zelf in haar eentja afzadeld en Finn op de trailer zet met hooi etc. haar vader heb ik al die tijd niet gezien , wanneer ook mijn kinderen klaar zijn met alles en we naar de kantine lopen om nog wat te drinken zie ik Charlotta naar de kantine gaan ze gaat bij haar vader zitten die samen met zijn vrienden al half aangeschoten is en haar uitlachen omdat ze "een pony heeft die zo dom is"
opzich niet zo erg en ze kan er ook wel tegen maar dat haar vader niet ziet hoevel er verbetert is toch wel sneu , ik zie dat ze een pakje Molbaro te voorschijn haalt en naar buiten gaat, ze is 15 haar vader zou die dit gewoon oke vinden?.
een halfuur later gaan we naar huis ik wil Nog even naar de wc gaan als ik zie dat Charlotta's vader uithaalt naar Charlotta die een sigaretje staat te roken , het doet haar vrij weinig ze dooft de sigaret en stapt in de auto ze heeft duidelijk een rode afdruk op haar wang.