BAB 5 (BAJU NIKAH )

9 2 0
                                    

       Sesampainya Datin Fazura di rumah banglonya, dia duduk di atas sofa dengan perasaan yang sangat tenang dan gembira. Tak lama lagi dah nak ada menantu, kan? Taufiq tidak senang duduk.

        "Ma ! Mama yakin ke nak kahwinkan kitorang dengan perempuan tu? Fiq tak jumpa pon dengan menantu pilihan mama tu?",  Taufiq tidak puas hati kerana ketika berada di rumah Aizzat tadi, dia melihat ramai gadis sehingga dia tidak tahu siapakah Syifaa.

          "Syifaa tu yang baru je datang bertiga tu. Yang pakai baju hijau muda tu. Tak kan tak kenal bakal isteri sendiri? Cantik tau ! ",  balas Datin Fazura dengan penuh kemenangan.

        Taufiq teridiam. 'Baju hijau muda? Yang pakai spek tu ke?', bisik hatinya.

       "Yang lawan cakap mak cik tadi tu sape? Baju oren tu?", tanya Dato' Faizal.

       "Oh yang tu Fatin Humaira, bakal isteri Irfan. Cantik juga yang tu, adik kepada Rafie tu",  balas Datin Fazura.

         Dato' Faizal mengangguk laju. Dato' Faizal juga turut berpuas hati melihat calon menantunya itu.

        -DI SISI LAINNYA-

      Aireen, Humaira dan Syifaa masih lagi berada di dunia mereka sendiri.

        "Baru aku sedar, sebenarnya sape putera kiriman syurga yang kau nampak tu?",  Aireen menyoal ke arah Humaira.

         "Hm? Oh ! Kau perasan tak,  ade sorang lelaki ni masa kat rumah abang kau tu, dia asyik main fone je. Aku tak tahu nama dia ape, tapi nilah kali pertama jantung aku rasa nak tercabut bile tengok ajnabi ! Kalaulah dia jodoh aku , aduhai !",  Humaira membalas sambil membuat memek wajah kecewa.

         Aireen dan Syifaa mengangguk. "HAHA, dah terlambat untuk kau berharap",  balas Aireen.

         Humaira hanya menunduk kecewa mendengar balasan dari Aireen.

        "Kau pula? Sape?",  soal Aireen ke arah Syifaa.

         "Aku? Kalau kau perasan, kan, ade sorang lelaki yang berdiri sebelah crush Si Maira ni. Yang tulah ! Hensem , tinggi , sempurnalah dari segi fizikal die !",  balas Syifaa sambil tersenyum mengenang jejaka tadi.

          "Entah, aku tak perasan apa apa pon. Mina lagi penting dari semua lelaki tu. Selagi ada Mina, selagi tulah dunia aku masih berwarna",  Aireen tersenyum dan membelai kucing yang ada di atas pangkuannya.

       Humaira dan Syifaa hanya menggelengkan kepala masing masing.
        
       -SKIP-

       "Bos, bos nampak gelisah je hari ni, ada masalah ke?",  Ridwan , PA Firdaus menyoal dengan nada yang cemas.

        "Tak tahulah , Wan. Pening sikit. Hari ni jadual full ke?", soal Firdaus semula.

         "Erm, boleh tahan penuh jugalah,  boss. Kenapa? Boss ada hal ke?",  balas Ridwan.

         "Batalkan semua jadual lepas pukul 12 tengah hari ni. Aku ada urusan",  terang Firdaus.

         "Boleh je. Tapi boleh saya tahu, apa urusan bos?",  tanya Ridwan lagi.

         "Aku kena beli baju nikah",  jawab Firdaus dengan tenang.

         Ridwan mengangguk. Tiba tiba dia tersedar sesuatu. 'Nikah? Aku dengar nikah ke tadi?', bisik hatinya.

        "NIKAH?! BAJU NIKAH?! BOS DAH NAK KAHWIN?!",  raung Ridwan sehingga hampir kehilangan keseimbangan badannya.

        "Lah ! Kan aku dah nak nikah hujung minggu ni, tak kan kau tak ingat?",  soal Firdaus sambil menunjukkan kalendar di atas mejanya.

          "Boss ! Bos tak ada bagitahu apa apa pon kat saya. Tiba tiba bos dah nak kahwin? Bos kenal ke dengan pengantin perempuan tu?",  balas Ridwan dengan nada yang cemas.

         "Tak ! Aku tak kenal pon, menantu pilihan mak, ikutkan ajelah",  jawab Firdaus sambil membelek belek fail kerja di atas mejanya.

        'WHAT!? TAK KENAL, TAPI DAH NAK NIKAH!', bisik hati Ridwan.

        "Dah dah. Pergi sambung buat kerja kau tu", balas Firdaus.

        Ridwan mengangguk dan berbalik pergi dengan perasaan yang masih bercampur aduk. Dia akhirnya teringat beberapa hari yang lalu, dia telah mendapat undangan majlis pernikahan bosnya itu. 'Asal le aku ni nyanyok sangat? Dah tua dah agaknya', bisik hatinya lagi.

             -DI SISI LAINNYA-

         Taufiq menghempas buku buku yang ada di atas meja bilik pejabatnya.

       "Aku tak akan terima perempuan tu jadi isteri aku ! Tak akan ! Entah pelacur manalah yang mama kutip ni !",  marahnya.

         Ketika Taufiq mengamuk tidak ada sesiapa yang berani masuk ke dalam biliknya. Takut takut yang keluar bilik Taufiq tu bukan manusia lagi dah, tapi mayat je.

         Taufiq membuka laci mejanya dan mengambil sekeping gambar seorang wanita. "Di sebabkan kau, aku jadi trauma dengan semua perempuan ! Di sebabkan kau , aku tak pernah percaya kat mana mana perempuan lagi ! Semuanya di sebabkan kau ! Kau puncanya !", marahnya lagi.

        "Rin Melina ! Mel ! Masih jadi persoalan untuk aku, kenapa kau sanggup tinggalkan aku ?! Engkau memang perempuan murah ! Perempuan tak tahu malu ! Perempuan tak tahu diri !",  herdiknya.

       "Astaghfirullah al A'zim ! Tak tak tak ! Aku tak boleh hina sape sape ! Dah lepas ! Semuanya dah lepas ! Tengok depan , Fiq ! Tengok depan tanpa toleh belakang lagi ! Cuba percayakan perempuan ni ! Cuba cuba ! Let just try !", Taufiq menggeleng geleng kepalanya dan duduk beristighfar berkali kali untuk menenangkan hatinya.

          Akhirnya Taufiq tenang dan meneruskan kerjanya. Istighfar tidak berhenti di lafazkannya.

      -BILIK IRFAN-
      
     "Fatin Humaira, 19 tahun, ketinggian 154, berat badan 42 , bujang, bekas pelajar tahfiz, hafizah Al Quran, ambil bidang IT selama tiga tahun, teruk dalam bidang sukan, anak yatim piatu, mak mati sebab kancer,  ayah mati sejak kecik, alahan kacang dan udang, tak suka coffee, ada sorang abang,  tak pernah bercinta",  Irfan membaca maklumat yang telah berjaya di carinya.

        "Ordinary girls and also stupid girls", ucapnya dan tersenyum sinis.

      -PETANG ITU-
     
       "Menantu mama suka baju macam mana? Nak blink blink ke? Mesti cantik menantu mama nantii, kan?",  soal Datin Fazura kepada tuga orang bakal menantunya.

        "Kalau boleh kitorang tak nak manik manik ni. Tak nak menonjol sangat. Simple simple je Datin",  balas Syifaa sebagai wakil menjawab persoalan dari bakal ibu mertua mereka. Aireen dan Humaira hanya mengangguk lembut.

          Firdaus , Taufiq dan Irfan hanya berjalan mengikuti jejak mereka. "Fan, kau dah cari maklumat pasal bakal bini kau?",  soal Taufiq kepada adiknya, Irfan.

         "Buat apa aku nak cari maklumat pasal die? Menyusahkan aku je",  balasnya tenang.

         "Lah ! Aku ingatkan kau cari. Yelah sebab bakal isteri kan?", balasnya lalu terus membuka telefonnya.

       Firdaus sudah mula bosan berjalan jalan ke sana ke sini namun tidak mencuba apa apa baju lagi. 'Diorang ni tak penat ke?', fikirnya. Firdaus mengeluarkan telefon bimbitnya dan mula mengemas kini dokumen terbaru yang di hantar oleh Ridwan. Taufiq juga turut menyelesaikan kerjanya di dalam gadget. Manakala Irfan sibuk dengan gamenya.

         Syifaa melihat ke arah Taufiq. 'Ya Allah, asal hensem sangat ni ! Puaslah nak tahan senyum ! Nasib baik pakai purdah ! Aduh ! Tengah main fone pon hensem ni macam mana?', bisik hatinya.

       "Kamu bertiga cuba pakai baju ni. Cantik ni. Daus ! Fiq ! Fan ! Simpanlah dulu telefon tu ! Luangkan masa dengan bakal isteri kamu ni juga ! Kenal kenalan sikit dengan diorang ni ! Meh try baju ni !",  ucap Datin Fazura.

        Firdaus , Taufiq dan Irfan terus bangun dan menyimpan telefon masing masing. 'Aduh, satu round je lagi tadi', keluh Irfan.

-BERSAMBUNG-

LANTUNAN MELODI CINTAWhere stories live. Discover now