شهد: يلا يا ليان عشان ما نتاخرش.
ليان: انا خلصت اهو يا عمتو.« ذهبتا الى الخارج ومشيتا قليلا الى منتزه وجلستا»
شهد: الحكايه اللي بابا وماما حكوها لك عجبتك؟
ليان: ايوه دي عجبتني اوي اوي بس اللي حيرني ليه ماما قالت لبابا "يا الملك" مش فاهمه ليه مع ان القصه مالهاش علاقه بيه.ضحكت شهد ثم قالت هاحكي لك حصل ايه وكمان بطريقه احلى بس اوعديني انك مش هتقولي لحد والحدوته دي هتفضل ما بينا احنا الاربعه.
ليان وعد يا عمتو.شهد: الجبل ده كان منبع خوف بالنسبه لنا احنا اهل القريه كان في مستذئبين بينزلوا بالليل من الجبل ويفضلوا يحطموا في الاسواق بتاعتنا وياخذوا الاكل ويخطفوا ناس بما ان عددنا اكبر من عددهم و....
قاطعت ليان كلام عمتها متسائله: طب وليه كانوا بيعملوا ده كله يا عمتو حصل ايه وليه ما حطيتوش حدود ليهم او اتفاهمتوا معاهم بما ان هم بيتكلموا بنفس اللغه زي ما بابا قالي و الكلام ده حصل امتى؟
شهد: اصبري شويه يا ليان في البدايه بابا حكى لك انه صعب التفاهم معاهم والكلام ده كله حصل سنه 2013 في نصف السنه كده المهم فضلوا على الحاله دي لحد اواخر عام 2014 وهم بيخطفوا و بيسرقوا لحد ما زهقنا بس بردو كنا خايفين نواجهم عشان كده او كده احنا الطرف اللي مهزوم تعرفي مين في بدايات 2015 شهر يناير حاول يحط حدود وينقذ البلد خمني كده مش هييجي في بالك''بابا'' اتفاجئت صح!!!؟
اندهشت ليان ثم قالت: بجد!!!!! ما توقعتش خالص كملي يا عمتو بابا عمل ايه؟!!!
كناانا وبابا وايمن اخوات وللاسف المستذئبين خطفوا ايمن، ايمن و يوسف كانوا مقربين منبعض كده و نغم الاخوات كانوا بيعملوا عشان بعض اي حاجه ولما اتخطف, يوسف اتعصبجامد وزعل و دخل في حاله اكتئاب وقالي على خطته يروح الجبل بما انه الجبلبيستغيث بأي حد عشان يقيم العدل فيه وينشر الامان بعد ما كان الجبل هو مركز الامانوالسلام بس للاسف مين كان هيسمع النداء ده بس يوسف قال لي انه هيخرج بالليل وحتىبابا وماما مكانوش عارفين لان لو قالهم مش هيوافقوا عشان المكان خطر و على الساعه1:00 بعد منتصف الليل ودعته ودموعي ماليه عيني وكنت سهرانه عماله ادعيله ان ربنايرجعه بالسلامه لاني فعلا مش هستحمل انه يضيع مني اخ تاني، اختفى مسمعناش حاجه عنهانا قلت خلاص كده اخويا ضاع بس تاني يوم سمعنا بخبر ان الذئاب بطلت تنزل تاني وتهجم و اهل القريه استغربوا زيي و زيك دلوقتى بس بجانب الخبر كان في خبر تاني وان يوسف.....
أنت تقرأ
جبل فينزوك
Acciónهل انا في حقيقه ام حلم! فينزوك يناديني وانا لا اسمع نداؤه يريدني ان اقيم العدل و انا لست بقاضٍ يريدني ان انشر الامان وانا لست بشرطي لا اعلم لماذا يناديني و هو محفول بالمخاطر هل يريد لي الموت ام تدمير مستقبلي و ماذا عن محمد دائما لا يريد الخير لاي ش...