الحلقه الرابعه عشر

1.9K 109 14
                                    

الشيخ همام :  وهو ينظر ل زين اللي قاعد ع الكرسي وسرحان - طب اتفضلوا انتوو ي رجاله دلوقت ولما اعوزكوا هطلبكو.

خرج الرجال من المكتب وكان الجميع طبعا يرتدي الجلبية والعمامه . وعمرهم فوق ال٤٠ عاما .

زين بانتباه وهو يقوم: هه ط........

الشيخ همام بإسراع  :  طا اي لا استني عاوزك ، اممم اومال فين  رسم خريطه المصنع اللي طلبتها منك  ي بشمهندس .

زين وهو يتجه له : احم منا كنت هعملها انهاردة ي كبير العرب .

الشيخ همام  بذكاء : ام وبالنسبه للشركه اللي مهوبتهاش  بقالك اسبوع دي اي انظام فيها ! انت عارفني راجل كبير ع قدي ومعتمد علي ابني  البشمهندس الكبير .

زين بإحراج بسبب تقصيره في الشغل : احمم انا رايح دلوقت ي بويا متشيلش هم حاجه  وربنا يديك طولة العمر  ي كبيرنا.

الشيخ همام : امممم ، مش عاجبني حالك ي ولدي عمري مشوفتك كدا قبل إكده.

زين : مالي بس ي بوي منا تمام التمام قدامك اهو.

الشيخ همام : لا مش تمام ي ولدي ياريت تركز شويه  ف شغلك زي الاول انا عاوز الفهد اللي ربيته عشان ححتاجه كتير .

في حديثهم الباب خبط ودخل زميل زين  شاب في أواخر  العشرينات  .

علي :   السلام عليكم ازيك يشيخ العرب.

الشيخ وزين : عليك السلام.
: انا تمام يولدي انت اخبارك اي  عاد رجعت القاهره ميته ؟

علي : من يومين تلاته كدا ي حج.
الشيخ : حمدلله علي السلامه يا ولدي   كيفها  الاسكندريه وكيف ناساها وشغلك هناك كيفه .

علي بابتسامه : كله تمام ي حج  والله دعواتك بقا ليا داخل علي جواز اهو .

الشيخ همام وهو يطبطب علي صدر علي بفرحه: والفرحه كله هيكون علي حسابي وهديه مني ليك انت والعروسة شهر عسل ف اي مكان تختاروه  ان شاء الله لو لندن كيف الأجانب هناك .

علي بضحك : ربنا يخليك لينا ي شيخنا ويبارك ف عمرك  ثم همس ل زين بجانبه، زين عاوزك ف موضوع كداه!

زين بفهم: طب نستأذنك  دلوقت ي حج عشان انا كمان عاوز علي .

الشيخ همام  واخد باله من لهفه زين لما علي جه  وكأنه مستني منه حاجه وأنهم بيتهمسوا: طب روحو دلوقت  انا حروح القصر اريح شويه    سلام عليكم .

الشباب: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.

زين شد علي من ايده بسرعه وطلع بيه بره المصنع عند جراش العربيات .

علي : يبني اي متهدي شويه كانك ساحب بقره وراك .

زين بعصبيه واستعمال  : ها !

أحببتهُ ملتزماً❤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن