Chapter 1

599 45 9
                                    

???"M-Maaf.....p-pa...M-Malay...."
Jawab Malay ragu-ragu karena memecahkan gelas.

¿??"GPP Mal yang penting Malay gak papa kan?"Tanya Organisasi berwarna biru dan di tengahnya berwarna Kalau bukan

ASEAN:Association of Southeast Asian Nations.

Malaysia:"i-iya ma-malay Takpe tapi mal nak minum*Hiks*"Jawab Malaysia

Asean"Shuttt.... Sudah jangan nangis nanti imut mal ilang loh,Nih papa punya Milo buat mal"
Jawab Asean dan Menggendong Malay seperti bayi berumur 1 bulan.


Beberapa menit kemudian

?¿?"Pa....boleh aku makan Snack itu?"
Tanya anak kecil yang berada di tangga dan berpakaian piama.

Asean"Bukannya Tadi Brunei udah makan satu?"
Tanya Asean yang masih menggendong Malay dan mengang Milo(di pegang kayak botol susu itu loh).

*Hiks* *Hiks*

Brunei pun menangis Kecil,Asean melihat Brunei yang bersedih dan merasa kasian kepada Brunei.tapi sebagai Pengas-- eh maksutnya papa harus tidak boleh terpukau dari Ekspresi anak-anaknya.

Asean"Huh- maaf Brunei tapi sehari hanya 1 keripik saja supaya cukup buat kakak dan adikmu"

Brunei"*Hiks*papa...pa...."

Asean"Apa Brunei?kenapa manggil papa?" Tanya Asean yang berjalan mengarah Brunei.

Brunei"Papa.....pa.....Ja....jahat*Hiks*"

jawab Brunei dengan agak ragu,itu pertama kalinya Brunei mengatakan Jahat ke Peng--eh maksutnya papa.

Asean mendengar itu langsung terkekeh kecil,saking lucunya Brunei mengatakan itu sambil menangis di tangga.

Asean menaruh Malay di sofa karena Malay tertidur lagi lalu mendekati Brunei yang sedang nangis.lalu Asean membungkuk supaya Asean bisa berbicara sama Brunei.

Asean"Brunei...jangan nangis lagi ya... Emm gimana kalo kita bangunin Adik dan kakak angkat mu?"
Jawab Asean dengan senyuman.

Brunei"g..gak...mau....*hiks*"

Asean"Huft- Brunei mau apa?.."

Brunei"........"Brunei mengakar ke dua tangannya ke atas,Asean melihat Brunei seperti itu Asean pun mengerti apa yang dimaksud Brunei itu.

Asean"Akh- Brunei mau di gendong?!,Baiklah jika itu yang kau mau nak"Jawab Asean dan Menggendong Brunei di pundak Asean.

Asean"Brunei mari kita bangunkan kakak dan adik mu!"Jawab Asean dengan semangat.
Lalu Brunei menjawab dengan mengangguk kecil.

Brunei Darussalam Pov

Aku dan papaku berjalan ke kamar Khusus untuk Kak Singa,Laos dan Cambodia.
Papa membuka kamarnya perlahan-lahan,Aku Menggoyangkan pundak papa perlahan,Lalu papaku bertanya.

Asean"Kenapa Brunei?"Tanya papa bisik
Lalu aku menjawab

Brunei"Brunei...mau turun"
Jawab aku perlahan.lalu papa mengangguk dan menurunkan ku.
Lalu aku berlari dan menaiki kasur kak Singapore.

Bukan Salah Indo!! S1 [Countryhumans] B.Indonesia Sad!?Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang