Syarat-syarat

20.4K 67 0
                                    

"Terima kasih sebab sudi menjalankan eksperimen ini."

"Apa? Encik paksa saya ke sini, dan encik kata ini adalah eksperimen. Dah berkawan lama dengan ayah saya dan encik sanggup buat macam ini?"

Dam memandang tajam ke arah Syaza. Tuan Dam seperti mana semua memanggilnya di pejabat tidak suka dituduh yang bukan-bukan. Lagi pulak dia baru balik dari Singapura. Letih, tetapi memang dah lama dia menunggu peluang ini.

"Syaza. You dah cukup tua. Takde paksaan. Syaza yang masuk kereta saya, dan emak Syaza yang tunggu di luar rumah sambil Saya membawa beg overnight ikut saya ke hotel. Masa check in, ramai orang ada di lobi. Ini hotel yang besar, kenapa tak larikan diri?"

"...Tapi"

"Ye, tapi..Tetapi dan macam-macam tapi. Fact is, kalau cik tak ikut saya ke bilik ini, tempoh pinjaman saya kepada syarikat ayah cik akan sampai ke deadline. Dan seterusnya seluruh harta keluarga akan ke tangan saya. Dan Ismail, ayah Syaza, dan lima orang lagi dalam rumah Hartamas terpaksa ke rumah sewa. Entah di Setapak atau Wangsa Waju."

"Ye, so tolong je lah, kenapa perlu Syaza masuk bilik 12 jam."

"Diam. I tahu Syaza hanya belajar di sekolah agama international. So speaking pandai, dan agama lagi pandai. Tapi mungkin penah hadir klas logik. Keluarga Syaza takkan bankrap, hanya akan miskin. Kenapa setuju nak ikut. Biarlah keluarga jadi miskin, dan Cik Syaza boleh keja di sekolah international, jadi cikgu agama ke, language ke, anything."

"You don't understand, it is not..."

"Eh, shut up lah. Cukuplah, tak perlu speaking. Kalau nak speaking, lagi I kenakan u. Saya siapa, u masih ingat kan?"

Syaza memandang bawah ke lantai. Mula sedar yang dalam bilik ini hanya seorang yang berkuasa, dan namanya bukan Syaza. 

"You perlu spend 12 jam dengan saya. Actually, 10 jam dan 45 minit skrg."

Syaza terus melihat lantai. Macam dah patung.

"Syazana perlu ikut semua kata saya. Semua. Larangan adalah, saya tidak boleh menyentuh Syaza tanpa kebenaran Syaza. Mudah syarat. Dan oh ye, 12 jam, sorry, 10 jam 42 minit dengan saya dan tidak dibenarkan tidur."

Senyap bilik.

Dam ke peti ais di bar tepi (yes, bilik tu ada bar) dan menyediakan air wiski. Dam minum perlahan.

Sebelum bersuara dari hujung bilik. 

"Syaza boleh balik sekarang. Tidak lambat. Driver saya boleh hantar cik balik ke rumah. Dan Syaza boleh sediakan famili untuk berpindah. Hilang status orang kaya. Bukan hal bahasa. Lagi penting akidah kan. KAN?"

Syaza masih seperti patung. 

"I have a call to make. I ke bilik tidur. When I am back, kalau Syaza masih di sini. Kita akan mulakan aktiviti."

12 Jam, Syaza Nak Simpan DaraWhere stories live. Discover now