Kapittel 4

945 57 20
                                    

Martina

Jeg setter opp farten etter Lukas, hva nå egentlig? Lukas smiler mens han åpner skoledøra, og holder den oppe for meg. Jeg går ut og smiler som 'takk' siden han åpna og holdt døren oppe. "Hva er så stort med at Isac følger meg?" Spør jeg mens jeg snur hodet mot han. Han løfter på skuldrene mens vi går ut av skoleområdet. Vi begge går mot bussholdeplassen litt unna skolen. Lukas drar opp mobilen sin og ringer noen, tror jeg. "Hvem ringer du?" Spør jeg.
"Alex," sier han fort og vi hører straks en lyd foran oss. En sitter på benken inni buss-skuret. Det er jo Alex. Vi setter opp farten mot Alex. Lukas avslutter samtalen, og legger ned mobilen. Alex får øye på oss, og vi står kanskje to meter unna han. "Hva skjedde Alex?" Spør Lukas og setter seg så ved siden av han. Jeg blir stående og se på de.
"Nei, ville bare droppe og være på skolen?" Alex ser trist ut.
"Hva er det? Sånn egentlig?" Spør jeg.
"At jeg ikke har fått svar enda, tenk om jeg er en så dårlig danser?" Sukker Alex og lener seg inntil den slitte bussholdeplassveggen.
"Du er ikke dårlig, men skal mye til og bli hans danser. Hvis han er så populær som folk sier. Jeg selv vet så vidt hvem han er.." Jeg prøver å støtte han. "Hun vet ikke, mener hun.." Smiler Lukas.
Alex gir fra seg en liten latter og ser opp på meg.
"Slutter vi ikke egentlig klokka 3?" Spør Alex.
"Vi måtte til rektor.." Sukker jeg og ser på Lukas."Hun slo til Ane." Ler Lukas. Jeg himler med øynene. "La oss dra til meg da.." Sier Alex bestemt. "Ok." Sier Lukas kjapt. Jeg nikker kjapt og blir 'ops' på at bussen er noen meter unna. Så vi alle reiser oss opp og kommer oss inn på bussen. Vi alle betaler og setter oss lengst bak i bussen.

Når bussen stopper ved en bussholdeplass reiser Alex seg og jeg og Lukas følger etter Alex ut av bussen og etter han langs en vei.
"Dere vet at sekkene våres ligger igjen på skolen?" Jeg ser på Lukas og Alex. "Så? Jeg gjør ikke lekser uansett." Sier Alex og ler.
"Når gutter bruker sekken, er det for foreldrene." Avslutter Lukas.
Jeg bare smiler, gutter er så rare i blandt.

Vi svinger inn mot en gårdsplass. Har ikke vært hos Alex på en stund.
Alex låser opp døren og vi alle går inn og svipper av oss skoene våres. Jeg følger etter guttene til stua. "Er dere sultne?" Spør Alex. Jeg og Lukas ser på hverandre. "Spiste frokost for ikke så lenge siden.." Sier Lukas. Jeg sier meg enig. Men vi blir enige om at vi er tørste. Så Alex fyker ut av stua. Mens jeg og Lukas setter oss ned i sofaen.

Etter noen minutter kommer Alex inn i stua med en flaske og tre glass. Om jeg skal gjette riktig består ikke den flaska av, vann, saft, brus, juice, eller energidrikk. Men øl?

Text me - Isac ElliotWhere stories live. Discover now