الثقة

26 0 0
                                    

قاطع شرودها دخول ادهم حيث وجدها جالسة قرب النافذة ..

ادهم (بتعب) : نور .. (اقترب منها الى ان وقف امامها و قبل رأسها) .. ازيك النهاردة ؟ ..

نور (اشارت بعينيها نحو الكرسي امامها) : قعد يا ادهم ..

ادهم (انصاع لامرها) : خير يا نور ؟ .. قالولي انك طلبتني ؟ ..

نور (اخذت تتلعب باصابعها الى نطقت بتوتر) : اسفة اني رفضا اشوفك قبل كده ..

ادهم (بتفهم) : و لا اهمك .. (اوقف حركة اصابعه ما ان امسكهم بين خاصته) .. صدقيني انا مقدر المرحلة الي بتعدي بها و حالتك النفسية .. انا اوعدك ان كل داه ها يعدي و ها ترجعي زاي الاول و اوعدك اني احمكِ من كل حاجة .. انت بس خذي وقتك و انا ها اكون معاك .. عارف اني مقصر معاك بغيابي .. بس انا مش عايز اضغط عليكِ ..

نور (لمعت عينيها و اختنق صوتها بالبكاء) : ادهم انا حامل ..

ادهم (احمر وجهه لينزل امامها و يضع خصلة من شعرها خلف اذنها ) : هششش .. انا اسف .. كفاية عياط ..

نور(نطقت ببكاء) : ادهم انا مش عايزاه .. انا عايزة انزله ..

ادهم (بارتعاب و توتر ) : ليه ؟ ..

نور (وقد زادت شهقاتها) : مش عارفة .. انا .. انا بس مش عايزاه ؟ .. و مش عايزة اي حاجة .. انا عايزة ذكرياتي ترجع او اموت .. ليه ما متش في الحادثة .. انا مش عارفة لا اتقبل وضعي و لا اتقبل انك زوجي .. في حاجة هنا غلط (اشارت باصبعها فوق قلبها) .. قلبي مش عارف يفتكرك .. داه انا حتى اسمي مش عارفة افتكره .. ارجوك سامحني ..

قاطع انهيارها عناقه ..

ادهم (باستسلام) : هششش .. انا اسف .. اسف انك بتمري بكل داه .. كفاية عياط .. انا موافق انك تنزليه ..

نور (بشهقة ) : بس داه قطعة مننا ..

ابتعد عنها ليسمك وجهها بين يديه و يطالع عينيها بابتسامة حول ان تكون هادئة ..

ادهم : لو حلتك النفسية ها تتعب اكثر من كده انا مش عايزه .. انا بس عايزك انتي زاي الاول و ها اعمل كل حاجة علشان ترجعي احسن من الاول .. و اوعدك لو رجعت ذكرتك و تقبلتي كل حاجة ها نجيب عشرة غيره .. ماشي ؟ ..

نور (حركت رأسها بموافقة) ..

ادهم (قبل خدها بتروي) : ممكن تسمحلي اشوفك بعد كده مرتين في اليوم و كفاية عليا بعادك داه ؟ ..

اومات له بالموافقة ..

*****

امسك يدها بقوة ..

ضحية مريضهاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن