bab 4

41 7 0
                                    

Suasana di kampung yang sungguh menyenangkan  hati Hud Ghazali
.Berlari seketika dari kerjanya yang berlambak di Putrajaya.

Dia tersenyum apabila teringat kembali peristiwa yang terjadi antara dia dan Cahaya Auliya.

*Flash back*

Hud Ghazali yang berdiri di sebelah Aiman sedang sibuk berbual-bual di balcony tentang perkahwinan Aiman yang berlangsung tidak lama lagi.

"So, boleh kan? Kau jadi best man aku? Tanya Aiman

"Kenapa aku?" Tanya Ghazali

"Ye la, kau tu bujang terlajak. Why not jadi best man aku, mana tahu boleh ambil seru." Gurau Aiman

"Tang mana bujang terlajak nya? Aku dan kau umur sama 26 tahun." Kata Ghazali

"Ya, aku gurau je la. So boleh la?" Tanya Aiman

"Ya la, demi kawan lama aku dan bekas Playboy di sekolah dulu. Aku setuju." Balas Ghazali selamba

Aiman yang sedang minum air sejuk itu tersedak apabila Ghazali berkata Playboy sekolah.

"Eh! Tu dulu la . Sekarang ni lain. Aku setia pada yang satu je." Aiman balas dengan muka tidak puas hati

"Ya, aku tahu la. Saja je." Balas Ghazali
--

"Eh Along! Abang Ghaz!" Kata Auliya tersenyum

"Baru balik ke?" Tanya Aiman

Cahaya Auliya hanya menganggukan kepala nya.

"Ghaz, aku nak pergi tandas jap. Kau tunggu sini." Arah Aiman lalu beredar dari situ.

"Lama ke sampai?" Tanya Auliya

"Tak." Balas Ghazali

"Awak mesti datang sini sebab Along suruh awak jadi best man dia kan?" Tanya Auliya lagi

Ghazali hanya menganggukan kepala

Cahaya Auliya mencebik bibir nya apabila Ghazali hanya balas dengan menganggukkan kepala nya itu.

"Awak ni memang tak suka bercakap eh?" Tanya Auliya

Hud Ghazali terdiam apabila Cahaya Auliya bertanya bergitu. Ya dia memang pendiam dari dulu lagi, dia pun tak tahu nak respon macam mana.

"Ke awak tak suka saya bercakap banyak? Maaf la. Mesti awak rasa saya annoying kan?" Kata Auliya sedikit sedih.

"No, Auliya,  awak jangan salah faham tau. Memang saya tak banyak bercakap pun. Saya minta maaf kalau berbuatan saya tergores hati Auliya." Balas Ghazali

Auliya tersenyum melihat kesungguhan Hud Ghazali meminta maaf. Kalau hari-hari macam ni hati yang keras pun boleh cair, eh Hari-hari?

"Saya maafkan awak tetapi boleh tak kita berkenalan satu sama lain? Awak single dan saya pun single, so there's no harm done kan?" Kata Auliya.

Betul kata Aiman, adik perempuan nya memang straight to the point.

"Baik, we have a deal." Kata Ghazali
--
Entah kenapa dia senang dengan persetujuan ini.  Si Chatterbox itu sudah pun berpaut di hati Seorang Detektif bernama Hud Ghazali.
--

*End of flashback*

--

"Cahaya Auliya, awak la yang perempuan terpaut di hati saya sejak di sekolah menengah lagi. Kalau la masa tu tak berpindah ke Amerika syarikat. Sudah tentu saya akan confess kat awak. Senior confess to his junior.  So clinche."
--

                   -End-

I'm back! After so long (hahaha) baru je habis intern last week, time buat intern tu memang tak ada langsung masa untuk menulis dan publish bab baru sebab terlalu sibuk dengan prepare lesson plan, lepas tu dgn proposal untuk minor and major project and then sibuk dgn aktiviti-aktiviti kat sekolah yang saya mengajar. Betul-betul sibuk time tu.  Lepas 3 bulan of sleepless night, stressing out and mental break down. I'm finally done! Just left is to submit my file and I'm done with my diploma and after that proceed with my degree (InshaAllah). Anyways here's my not so good chapter of Hud Ghazali x Cahaya Auliya!
--
Btw, the age gap between Ghazali and Auliya is just three years. So mereka berjumpa waktu Auliya tingkat 1 dan Ghazali tingkat 4. Senang kata Ghazali waktu tu adalah ketua pengawas dan ketika itu dia menolong cikgu waktu orientasi sekolah.
--

Hud Ghazali : Detektif Holmes [OG/SU]Where stories live. Discover now