بارت ٢٠
رواية (أحببت بصيرتهُ)
بسم الله نبدأ .يا واهب الإنسان أسباب الهدى،،
يا من بحمد العالمين تفردا"
لي عند بابك دعوة فيها رجا،،
احشر رفاقي تحت عرشك سُجدا"
ثم اسقهم بيد الحبيب مُحمدا"،،
ماءا" هنيئا" سلسبيلا" طيبا"
______________________________________ف شقة خالد .
خالد : قام من النوم. واخد شاور . وخارج من الحمام لابس بنطلون فقط . والفوطه ع كتفه . ودخل المطبخ يعمل قهوه . وبعد ما القهوه جهزت. بيفتح التلاجه . وطلع منها فطار . وحطه ع تربيزة المطبخ . ومسك فنجال القهوه .عشان يشربه ويفطر . ويروح لسليم عشان يمضو العقد .
.. وسمع جرس الباب بيرن .
خالد : استغرب . وبص ف الساعه وكانت الساعه ١ وقال مين الل جاى ياترى؟ وساب الفنجال . وراح يفتح الباب . وقال بتعجب . انتى ؟
سوسو : خبطته ف كتفه . وزقته ودخلت . ايوه انا ايه نسيتنى ؟
خالد : قفل باب الشقه . ونفخ بديق . لأ منستش ولا حاجه . بس ممكن اعرف ايه الل جابك ؟
سوسو : بتقرب منه . وشالت الفوطه . ورمتها ع الأرض .وحاوطت رقبته بايديها . اخص عليك ياخالود . وانا الل كنت فاكره إن المفاجأه دى هتعجبك . انت بعدت عنى ليه؟ قلبك خلاص مبقاش عايز سوسو حبيبتك ..
خالد : غمض عينيه واتنهد بنفاذ صبر . وشال ايديها . وقال حبيبتى مين ؟ وبعدين ياحلوه انتى رجلك متعتبش هنا غير لما انا اقولك .. وبعدين خلاص شطبنا ماليش مزاج . واتفضلى بقى روحي شوفي حد غيرى . يلااا.
سوسو : بتقرب منه وبتحاول تغريه . اخص عليك . ايوه حبيبتك وانت كنت بتطلبنى ليه اجيلك الشقه؟ إلا لو مكنتش حبيبتك . ها ؟ تعالى بس ندخل جوه . وبعدين نشوف موضوع الراجل التانى ده . هههههههههه..
خالد : بعد عنها . يستى مش عايز هو بالعافيه . ويلا بقى من هنا . ورجلك ماتخطيش هنا تانى . انا لو احتجتلك هتصل عليكى . وراح يفتح الباب ..
سوسو : مسكت ايده بسرعه . وبتقرب منه اكتر . بطريقتها ..
خالد : بيحاول يبعد عنها . لكن قرب منها ف لحظة ضعف ..
سوسو : حست انه متغير على غير العاده . و شدته ع اوضته . وبتقرب منه.
خالد : بيقرب منها . وفجاءه . شاف صورة حنين قدامه . وفتح عينيه . ورجع خطوه لورا بسرعه . وفتح عينيه بدهشه . ومسح وشه بايديه ونفخ بديق حقيقي وقال غبى ياخالد . وبص ليها بغيظ . اطلعى برا ومتجيش هنا تانى ..
سوسو : بعدم فهم . مالك كدا ؟ انت اتغيرت كدا ليه ؟ مش انت خالد الل متعوده عليه ..؟
خالد : صك ع اسنانه بغيظ . وشدها من أيدها جامد . وهي بتتالم .
. وقال ايوه انا مش خالد .. واطلعى برا بيتى يارخيصه . وماشوفش وش امك هنا تانى . وفتح باب الشقه وزقها بره وكانت هتقع ..
وقفل الباب ف وشها . وسمعها بتشتم فيه ونزلت ..