بارت ٢٣
رواية (أحببت بصيرتهُ)
بسم الله نبدأ .قَالت لنَا مُعلمة القُرآن حتى لا تنسِي عدَد آياتِ القُرآن فتذكرِّي أنَّها ستَة على اليمِين وستَة على الشمَال ومَا بينهُما مُدة دَعوة الرسُول ﷺ ٦٢٣٦..
_____________________________________
عند الشيخ محمد .
سميره . يلا ياحج محمد انا لبست اهو ..
محمد : قام يلا يستى . اله اومال فين سحر . مش هتيجى معانا ولا ايه؟
سميره : لا . قولتلها قومى هنروح انا وابوكي عند عمك قباري . ونزور مراته . قالت لأ خلينى هنا ..
محمد : بحيره . انا مش عارف البت دى ايه جرالها . من سااعة ما اتخطبت وهي دبلانه . استنى انتى هنا . انا هشوفها ..
سحر : قاعده ف اوضتها . وسرحانه . وانتبهت لابوها بيخبط . وقامت بتعب . فتحت . وابتسمت بتمثيل . اتفضل يا بابا .
محمد : دخل . ايه ياسحر يابنتى . انتى مش هتيجى معانا .
سحر : بتعب . لأ يابابا . انا هفضل هنا ف البيت . روحو انتو ..
محمد : مسد ع شعرها . مالك ياسحر . فيكى ايه يابنتى . انتى ع طول شارده وساكته . حتى الموبيل الل كان كل حياتك . رمياه ومبتكلميش عليه حد غير حسن لما يتصل . قوليلى يابنتى مالك . انا قلقان عليكى ..
سحر : غمضت عينيها وحابسه دموعها . احم . وضحكت بتمثيل . مفيش حاجه والله صدقنى . انا بس صعبان عليه فراقى ليكم . و البيت والحاره كلها شهر واآقل واتجوز . واسافر . ويعالم هشوفكم تانى امتى ..
محمد : قلبه اتقبض . واخد سحر ف حضنه . وغمض عينيه . غصب عني فراقك ياحبيبت ابوكى . ع عينى الود. ودي اخليكى ف حضنى لحد ما اموت ولا تفارقينى يوم واحد ..
سحر : عيطت بصمت ووجع كبير . وقلبها مخنوق جدا . وعايزه تصرخ بصوت عالى من الندم . وحضنت ابوها اوى بندم . لانه بيحبها بجد . كأنها اكتشفت الحقيقه دى متأخر .. وقالت . بعد الشر عليك يابابا . ربنا يخليك لينا ويبارك ف عمرك .
محمد : طلعها من حضنه . ومسح دموعها . طيب يلا بقى البسي وتعالى معانا . القاعده عند عمك قبارى ليها طعم تانى .
سحر : معلش يا بابا سبنى ع راحتى. انا هستنى هنا .
محمد : هز راسه . ماشي يا بنتى . وربنا يريح بالك . مش عايزه حاجه اجبهالك وانا راجع إن شاء الله؟
سحر : سلامتك يابابا . ربنا ميحرمنيش منك ..
محمد : ولا منك ياحبيبتي . يلا سلامو عليكو.
سحر : بوجع وعليكم السلام ..
محمد : خرج وجواه حزن متدارى ع بنته الل هتسافر .