بارت ٢٦
رواية (أحببت بصيرتهُ)
بسم الله نبدأ .والله لن تجد طمأنينة القلب وراحة البال، وفي نفسك ضغينةٌ على مسلم، تحقد عليه، تتمنّى له الشرّ، تُبْطن له الضرّ.
يا أخي اُرفق بنفسك، وعِش معها بسلام، وطهّر قلبك ليرتاح.
وأكثر مِن قول: "اللّهُمَّ اُسْلُلْ سَخِيْمَةَ قلبي"
🖊بندر الشراري
______________________________________ف الحاره ..
. ابو سلامه قاعد ع القهوه .
طلعت المحامى : رايح ع المكتب . وشاف ابوسلامه . وقال سلام عليكم يا معلم ..
ابو سلامه : أهلا اهلا . بمحامى حارتنا . ايه ياراجل مختفى فين كدا ؟.. انا قولت هو خلع من غير ما يدفع الايجار هههههههه. ده العقد هيتجدد الشهر الجاي يامتر !.
طلعت : قعد هههه لا يا معلم وانا اقدر بردو . انا بس كنت مسافر البلد . جدى تعيش انت .
ابو سلامه : لا حول ولاقوة إلا بالله . البقيه ف حياتك يامتر . ايييه كلنا لها .
طلعت : حياتك الباقيه يمعلم . ايه اخبار الحاره ..
ابو سلامه : ليه بس يامتر العكننه دى ع الضهر . اخبار زى الزفت ...
طلعت : بعدم فهم خير يامعلم حصل حاجه معاك ؟
ابو سلامه : هو مش حصل معايا . بس حصل ف العماره بتاعتى القديمه جمبك بالظبط.
طلعت : ايه يامعلم ده لغز ومطلوب منى احلو . ياترى قصدك ايه؟
ابو سلامه : ومالو نقولك الل حصل . انا سمعت امبارح بليل أهل الحاره وهما بيقولو إن الواد علاء ابو سمره . إبن جابر انت عارفه مش كدا ؟
طلعت : هز راسه ايوه هو ف حد مايعرفوش . المهم ماله يامعلم ؟
ابو سلامه : حكاله ع كل حاجه ...
طلعت : بصدمه كبيره اييييه؟ وقال بلهفه . وفتون حصلها حاجه ؟ احم قصدى الانسه فتون والانسه سحر حصلهم حاجه ؟
ابو سلامه : علمى علمك يامتر . بس الل عرفته إن فتون مرجعتش البيت من امبارح . وسحر ف المستشفى . وعلاء اتقبض عليه..
طلعت : بقلق . طيب يامعلم مش واجب بردو تروح المستشفى للشيخ محمد وتقف معاه ف الظروف دى . وكمان نعرف الانسه فتون فين؟ مش يمكن علاء كمان ضربها بالمطوه وف المستشفى ولا حاجه؟...
ابو سلامه : بعدم إهتمام . اروح فين يامتر؟ . وانا فاضي اروح ادور وأسأل .. يكش يولعو كلهم .. دى عماره هم بالناس الل فيها والايجار بلمو بالعافيه . الود ودي يطلعو منها ونشوف ناس الاجا كدا . لامؤخذه يامتر انت بره الناس دي . وبتدفع وقتى وقبل معادك . اه ياريت كل السُكان زيك يامتر .
طلعت : تسلم يامعلم ... وطلع ظرف اتفضل يا معلم ده ايجار الشهر الل فات . وده ايجار نص شهر من الل احنا فيه..