4

38 4 0
                                    

Eternal 4

Aku terpisat-pisat membuka mata. Ah, aku tertidur. Aku pandang jam di dinding. Empat petang.

Pinggang aku tiba-tiba dipeluk. Segera aku menoleh ke belakang. Mika juga sedang tidur. Aku tatap wajah penat dia lama. Penat bermain drama dengan aku sejak pagi tadi.

Confirm jadi bahan Am, Iman dan Dan. Rasa nak tembus diri dalam dinding kalau ingat kembali perangai sendiri. Baling aiskrim ke tanah, acah-acah nak jalan kaki balik rumah. Aku ingatkan Mika akan kejar aku macam drama bollywood. Rupanya dia boleh biar aku jalan 10minit dulu baru dia muncul dengan kereta. Alasan dia ibu mengandung elok berjalan banyak. Ei, geramnya!

Mata Mika tiba-tiba celik. Terkejut aku dibuatnya. Segera aku menjauhkan badan namun Mika lebih laju menahan. Mika pandang aku lama sebelum tiba-tiba mencium dahi aku. Lama.

"I'm sorry." Bisik Mika perlahan.

"For?" Duga aku.

"Saya cakap yang saya rasa terkurung duduk dalam rumah ni sebab teman awak setiap weekend. Saya ignore awak pagi tadi before keluar rumah. Saya marah awak depan Iman. Saya biar awak jalan kaki." Balas Mika panjang lebar. Tangan kanan aku dia genggam kuat.

"Saya mintak maaf." Ujar dia lagi. Perut membukit aku dia gosok lembut.

"Awak rasa terkongkong ke sejak kahwin dengan saya?" Tanya aku setelah lama berdiam diri.

"Tak! Sumpah tak pernah!" Balas Mika laju.

"Cuma..." Mika menganggantung ayat.

"Cuma?" Dada aku mula berdebar menanti ayat dia.

Mika mengeluh berat. "Awak tahu kan saya sakit."

Aku masih sabar menanti dia membuka semula mulut. Ayat dia tadi macam tergantung.

"Personal space." Mika mengeluh sekali lagi sebelum menyambut ayatnya. "I love to be alone sometimes."

Fahamlah aku. Aku mengaku sejak kami berkahwin, perangai clingy dan dependent aku mula bertanduk. Tambah-tambah lagi aku sudah berbadan dua.

Aku mengangguk sekali dua sebelum memandang tepat matanya. "I'm sorry."

Dahi Mika berkerut mendengar ucapan maafku.

"Saya mintak maaf sebab hiraukan perasaan awak. Saya tahu keadaan awak yang perlukan masa sendiri tapi saya pilih untuk pentingkan diri. I'm sorry." Bilang aku panjang lebar sebelum mencium tangan kanannya.

"Let's make a new rule." Ajak aku tiba-tiba.

"Sabtu kita tetapkan sebagai hari untuk me-time. Awak boleh buat apa yang awak nak. Saya pun boleh buat apa yang saya nak hari tu. Without us being around each other."

"No." Balas Mika.

Jawapan Mika buat dahi aku berkerut. "Kenapa pulak?"

"How about us?" Tanya dia dengan wajah tak puas hati. Aik, bukan tadi nak sangat ke masa bersendiri?

"Ahad kan ada? Ahad tu family time pulak. Wajib! No excuse. No meeting. No racing. No lepaking. Only you and me."

"Setuju?" Tanya aku apabila Mika hanya diam.

"Erm." Balas dia pendek. Pelik. Macam tak setuju je ni.

Jari kelingking aku angkat. Mika lambat-lambat membalas. Jari kelingking kami bertaut. Deal!

Eternal Where stories live. Discover now