🌺الحلقه الثالثة والثلاثون🌺

11 2 2
                                    

السيرة_النبوية_للاطفال
الحلقة الثالثة والثلاثون

🌸تابع غزوة خيبر🌸

🌻كان يا ما كان وما يحلي الكلام إلا بذكر النبي عليه الصلاة و السلام ....

🌼عليه الصلاة والسلام

🌼الصبح جه...وسيدنا محمد قال القائد اللي هديله العلم ...هو..... "سيدنا علي ابن طالب "🌻

🌻يااااااه...."سيدنا علي" هو اللي سيدنا محمد اختاره عشان يبقي القائد و يفتح الحصون القوية و يكسب اليهود......

🌼بس سيدنا علي كان عينه تعبانة و بتوجعه ...

🌻سيدنا محمد حط إيده عليها ودعا ربنا إنه يشفيها....فخفت وبقت كويسة وكل الوجع راح ...

🌼سيدنا محمد قال "لسيدنا علي" ...
خد العلم "الراية" و أدخل حصن اليهود و ربنا هينصرك عليهم ...

🌻وقبل ما تحاربهم فهمهم الإسلام...دين ربنا ...

🌼سيدنا "علي" أخد العلم" الرايه " من سيدنا محمد قدام كل المسلمين ....

🌻وراح عند الحصن و ثبت العلم في الأرض

🌼وبدأت المعركة .....سيدنا علي مسلم قوي جدا جدا جدا و شجاع ما بيخافش ..
. و بيحب ربنا و بيحب الرسول ...

🌻سيدنا علي قدر أنه يدخل جوه الحصن القوي و عمل زي ما سيدنا محمد قاله ....

🌼كلمهم الأول عن الإسلام و فهمهم.... بس يهود خيبر ما رضوش يسمعوا الكلام ...

🌻ولقاهم عايزين الحرب و مجهزين نفسهم

🌼فسيدنا علي .... طلع سيفه و بدأ يحاربهم بكل قوة و شجاعة ...

🌻بس سيدنا "علي" و هو بيحارب ... جه واحد من اليهود و قام موقع الدرع من إيد سيدنا علي ...يااااااااااااه
.... "سيدنا علي" ما بقاش معاه حاجه يدافع بيها عن نفسه من ضربات اليهود و سيوفهم ...

🌼فأخد باب ضخم كان واقع علي الأرض ...باب الحصن .... و شاله بإيد واحدة و استعمله بدل الدرع
... و ما حدش من اليهود بقي عارف يضربه ..لأنه بيحمي نفسه بالباب الضخم و بيضربهم بسيفه بالإيد التانية .....

🌻اليهود اترعبوا من قوته ... واستخبوا بسرعة في آخر حصونهم .....

🌼أخيرا سيدنا علي قدر يخرجهم من الحصن القوي و يكسبهم زي ما سيدنا محمد عليه الصلاة و سلام قاله ...

🌻بس لسه اليهود مستخبيين في آخر آآآآآآآخر حصن ...

🌼المسلمين فضلوا حوالين الحصن ... لغاية لما اليهود الاشرار استسلموا

🌻اليهود قالوا لسيدنا محمد خلاص سيبنا نخرج ...وبنوعدك هنروح نعيش بعيد ....ومش هنؤذي المسلمين تاني...

🌼سيدنا محمد سمحلهم ... وخرجوا وسابوا حصونهم .... وكل حاجتهم ...

🌻اليهود رجعوا و قالوا لسيدنا محمد طب خلينا قاعدين في الأرض نزرعها ليكم يا مسلمين

🌼وتاخدوا النص واحنا النص من الحاجات اللي هنزرعها ...

🌻فسيدنا محمد وافق بس عرفهم إنهم لو عملوا أي شر أو مكر هيعاقبهم ...

🌼وفرح المسلمين بنصر ربنا ليهم ...و حمدوا ربنا إن خلصهم من مكر اليهود و شرهم و خبثهم

🌼أولادي حبايبي ... لازم أفكركم تاني إن دلوقتي اليهود رجعوا مرة تانية ...

🌻في فلسطين .... ياخدوا بيوت المسلمين بالقوة و يسرقوا أراضيهم و يقتلوا أطفالهم

🌼وبيتعاونوا مع كل الأشرار في العالم ... ويجمعوا كل الأسلحة ...عشان خايفين إن المسلمين يرجعوا أقويا ويحاربوهم ....

🌻بس إن شاء الله هييجي يوم ... المسلمين هيخلوا بلدهم قويه ...

🌼ويصنعوا أحسن أسلحة ...ويعملوا خطط وأفكار ذكية ... وهيصلوا ويدعوا ربنا كتير إنه ينصرهم علي اليهود ...

🌻وهيخلصوا الناس من شر اليهود ويرجعوا الأرض والبيوت لأصحابها

🌼ويرجعوا المساجد للصلاة و يعيش المسلمين في سلام وأمان بإذن الرحمن

🌼وبكرة إن شاء الله هنكمل ونشوف ايه اللي حصل بعد كده

🌼اللهم صل علي سيدنا محمد

🌼 تصبحوا على خير يا حلوين

🌻أسالكم الدعاء لي ولكم بالمثل يارب العالمين

أصول التربيه الصحيحة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن