حياتي دعوة
السيرة_النبوية_للأطفالالحلقة الثانية والثلاثون
غزوة خيبر
🌻كان يا ما كان وما يحلي الكلام إلا بذكر النبي عليه الصلاة و السلام ....
🌼عليه الصلاة والسلام
🌻سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام ...رجع للمدينة ..
🌼ومعاه المسلمين المؤمنين الطيبين رجعوا بعد لما عملوا اتفاق الصلح مع الكفار في مكّة🌻بس بعد لما رجع المسلمين للمدينة ....عرفوا خبر جديد ....
خبر مش حلو أبدا .... اليهود ..أيوه اليهود تاني🌼بس المرادي اليهود اللي عايشين في مكان اسمه خيبر ....
🌻يهود خيبر بيجمعوا الكفار برضه ... كفار من بلد اسمها غطفان ...
🌼وأشرار "خيبر و غطفان" بيجمعوا أسلحتهم عشان هيهجموا علي المسلمين ... و يقتلوهم
🌻سيدنا محمد أخد المؤمنين الشجعان بسرعة ... و اتحركوا فورا ...
🌼وأخدوا أسلحتهم و أحصنتهم و جمالهم ....و راحوا عند يهود خيبر ...
🌻أول لما سيدنا محمد و المسلمين قربوا يوصلوا عند يهود خيبر ....
🌼سيدنا محمد وقف كل جيش المسلمين ....و فضل يدعي ربنا ...
🌻يدعي ربنا بالنصر و الخير للمسلمين ... و بيدعي ربنا كمان يمنع شر اليهود عن المسلمين ...
🌼الوقت كان بليل ...
فسيدنا محمد قال للمسلمين ...🌻هنستني لغاية الصبح ... عشان ما نفجأش أعداءنا ...
🌼ومنهجمش عليهم و هم مش عارفين إننا جايين للحرب ...
🌻ممكن نعمل خدع و إحنا بنحارب ...
بس ما نغدرش و نهجم علي أعداءنا وهم مش مستعدين للحرب🌼وفيه ستات وأطفال وشيوخ نايمين في أمان ما نهجمش عليهم فجأه حتي لوكانوا أعداءنا
🌻سيدنا محمد أحسن واحد في الدنيا .. حتي وهو بيحارب أعداءه
🌼بيعاملهم برحمة ...
ومش راضي المسلمين يهجموا إلا لما يدوا أعداءهم إنذار ..🌻ما يهجموش أبدا بغدر علي ناس نايمين حتي لو أعداء ... يااااااااااه ...
🌼سيدنا محمد فعلا أعظم إنسان في الدنيا حتي في معاملته لأعداءه ....
🌻المسلمين استنوا لغاية الصبح ....
الصبح .. يهود خيبر صحيوا... و خرجوا راحوا لشغلهم و زرعاتهم ....🌼قاموا شافوا مييييييييين ؟
🌻شافوا جيش المسلمين ..قلوبهم مليانة جبن ..
🌼قاموا جريوا بسرعة علي الحصون بتاعتهم و قفلوا البوابات الضخمة ....
🌻طبعا اليهود عايشين زي ما قلنا في حصون كبييييييييرة ....
🌼يعني مباني ضخمة و ليها بوابات كبيييييرة و مقفولة ....
🌻اليهود عرفوا إن المسلمين جايين يحاربوهوم جزاءا علي مكرهم ...
🌼وجزاءا علي جمعهم للكفار .. كفار غطفان واتفاقهم مع بعض علي حرب المسلمين ....
🌻سيدنا محمد و المسلمين الشجعان ...
اتجمعوا حوالين الحصن .... حصن يهود خيبر ...🌼عشان يمنعوا أي حد من الأشرار يدخل أو يخرج....
🌻بس الكفار الأشرار من غطفان عرفوا إن المسلمين راحوا يحاربوا يهود خيبر ...
🌼فقالوا لازم نروح نساعد يهود خيبر ... دول كفار و اشرار زينا ...
🌻وممكن المسلمين يجوا يحاربونا...
🌼كفار غطفان أخدوا أسلحتهم ....و راحوا عشان يحاربوا المسلمين ...
🌻بس وهما في الطريق ماشيين ...قعدوا يفكروا في جيش المسلمين...
🌼فحسوا إنهم خايفين ومرعوبين من قوة المسلمين و شجاعتهم ...ربنا ملي قلوبهم ذعر وخوف
🌻فرجعوا بسرعة من غير ما يحاربوا ..وقالوا لأ المسلمين أقويا أوي مش هنقدر نحاربهم ....
🌼سيدنا محمد والمسلمين متجمعين حوالين حصون اليهود ....واليهود استعدوا لحرب ...وجهزوا أسلحتهم ....
🌻المسلمين هجموا بكل قوة علي أول حصن في خيبر .. ...
🌼وعرفوا يدخلوه وحاربوا اليهود ...و اليهود الجبناء استخبوا في الحصن التاني ...
🌻المسلمين هجموا علي الحصن التاني ودخلوه برضه و حاربوا اليهود اللي فيه ...وكسبوهم ....
🌼وكل لما اليهود يستخبوا في حصن ... المسلمين برضه يعرفوا يدخلوه و يحاربوهم ....ويكسبوهم ....
🌻لغاية لما اتبقي شوية حصون ... مقفولة بأبواب جامدة .. و أسوارها عالية المسلمين مش قادرين يفتحوهم ولا يكسبوا اليهود ....
🌼فضل المسلمين متجمعين حولين الحصون القوية و محاصرينها ... بس مش عارفين يدخلوها ....
حصون عالية و أبوابها قوية جدا ...🌻سيدنا محمد قال للمسلمين ... بكره هدي الراية "العلم " لواحد من المسلمين ...
بيحب ربنا و بيحب الرسول ..🌼وهو هيبقي القائد اللي هيقدر يفتح الحصون القوية ...و ربنا هيخليه يكسب وينتصر .
🌻كل المسلمين ناموا بليل و كل واحد قاعد يقول لنفسه ...يا رب أكون أنا ... يا رب أكون أنا ...
🌼وبكرة إن شاء الله هنشوف سيدنا محمد اختار مين‼️
🌼اللهم صل علي سيدنا محمد
🌼 تصبحوا على خير يا حلوين
أسالكم الدعاء لي فضلاً 🥺♥
أنت تقرأ
أصول التربيه الصحيحة
Ficción Generalمن أجل تربية طفل مسلم خلوق ومبدع ومتألق وذكي. ونتعاون لتعليم الأطفال العلم والتربية والسلوك