Kulit aku berjeragat sejak aku kecil, di lengan, di kaki, mahupun di seluruh badan aku, nampak tompok-tompok seperti parut jerawat, berubat dekat banyak tempat pun kulit tak boleh jadi licin, sudah bertahun macam ni, walaupun aku ni seorang lelaki, tapi aku teringin nak mengubati kulit aku yang nampak buruk ini, rakan sekerjaku merekomen aku satu tempat, tok bomoh yang pandai berubat, aku pun pergi ke rumah tok bomoh yang diberitahunya. Aku pergi tanpa pengetahuan sesiapa walaupun ibu bapa aku, malu nanti mereka gelakkan aku percaya benda mengarut. Rumah tok bomoh tu terletak di dalam hutan, jaraknya jauh sedikit dengan jalan besar, dengar orang kata dia duduk bersendirian.
Waktu senja, aku pijak masuk ke pinggir hutan, agak seram jalan seorang diri, setelah sampai ke sebuah rumah papan yang bertangga, sepertimana rakan sekerjaku gambarkan. Aku duduk bawah tangga memberi salam, kelihatan seorang lelaki yang bermisai lebat dalam lewat 50-an, memakai singlet dan berkain pelikat membuka pintu, perutnya boroi, kulit sawo matang, ketinggiannya lebih kurang sama dengan aku, di sini aku nak menyatakan bahawa aku ni straight, bukan gay, aku suka perempuan, aku tak bernafsu langsung bila tengok seorang lelaki kampung yang agak tua dan berbadan besar ni membalas salam dengan aku di depan pintu rumahnya, aku cuma hormat dia adalah seorang tok bomoh, harap-harap dia dapat membantu aku.
"Ni rumah pkcik Daud ke?" kawan aku yang bagitau nama tok bomoh ni Daud.
"Ye dik.. dtg nk buat ape ni..?" tanya pakcik Daud sambil tersenyum, orangnya agak mesra, aku rasa selesa kalau orang bersopan dengan aku walaupun dia lebih tua dari aku.
"Pkcik.. ni haa kulit sy ni pkcik.. berjeragat.. dh berubat bnyk tmpt dh.. pkcik blh tlg tengok kan tak?" pakcik Daud merenung muka aku, aku pun angkat kedua-dua belah tangan aku biar pakcik Daud tengok, pakcik Daud turun ke bawah tangga, angkat tangan aku nak melihat dengan lebih teliti.
"Ohhh dik.. ni kene buatan org ni.. hmmm.." ujar pakcik Daud, aku apa lagi terkejut lah kan.
"Haa?? jd mcmne ni pkcik? blh selamat tak ni??" aku berasa agak bimbang, aku panik.
"Jgn takut dik.. pkcik blh je gune kaedah kampung... tp adik kene dgr ckp pkcik lah.. baru blh sembuh..." selepas dengar pakcik Daud cakap macam tu, aku baru rasa lega sikit, tapi agak risau jugak kaedah apa yang akan digunakan nanti, nak tanya takut dia kata aku tak percaya kepada dia pulak nanti.
"Meh naik atas dulu..." sambut pakcik Daud, aku ikut dia melangkah masuk ke dalam rumah dia, rumah pakcik Daud agak malap, hanya ada beberapa lampu yang menerangi rumahnya, kemudian dia suruh aku tunggu di ruang tamu, dia kata nak masuk ke dapur nak sediakan ubat dulu, aku pun duduk atas sofa, lama juga aku menunggu, akhirnya pakcik Daud keluar dari bilik dapurnya, tangannya memegang segelas air, nampak macam air kosong saja, dia suruh aku minum air tu, kata dia dah jampi air tersebut, aku mula-mula rasa cuak la jugak, entah apa-apa yang diletakkan dalam gelas itu, pakcik Daud bagitau dia dah letak ubat yang akan menyembuhkan kulit aku tu, kata dia tak akan menipu aku, suruh aku percayakan dia. Tapi kan memang sebelum ni dengar cerita ramai orang yang datang berubat dekat tok bomoh ni kebanyakkannya semua telah sembuh. Aku pun apa lagi, tanpa berfikir banyak, terus meneguk habis air tersebut, terasa pahit rasa nak muntah, mungkin disebabkan ubat tu la kut.
"Adik name ape.." sangat mesra pakcik Daud ni, siap tanya nama aku lagi.
"Abi pkcik..." aku memperkenalkan diriku, pakcik Daud mula meletakkan satu tikar mengkuang di atas lantai.
"Kita mula dgn urut badan dulu ye, pkcik nk abi relaks... minda kene tenang dulu.. baru blh berubat.." macam betul jugak kata pakcik Daud.
"Kene buka baju ye abi, seluar pun sama..." aku terkejut bila dengar pakcik Daud suruh aku buang pakaian, aku tanya dia kenapa kena buang pakaian? dia kata kalau nak urut satu badan memang kena buang pakaian, kalau tak, memang tak akan berkesan bila berubat nanti, tambahan pula, aku tak pakai seluar dalam, memang aku tak biasa pakai walau pergi ke mana-mana pun.
YOU ARE READING
GAY FIKSYEN 18SX
General Fiction*Permintaan dari followers - Cerita-cerita dalam seksyen CERPEN ni pendek dan ditamatkan hanya dalam satu part saja. Some of the short stories here were heavily inspired by the author -ami, I'm his big fans!