"Kau suka perempuan yang macam mana, Ned?"
Soalan tiba-tiba daripada pemilik kafe buat Ned yang sedang menyeduh kopi tersenyum nipis.
Matanya terus memandang ke arah lot kedai bunga yang bertentangan dengan kafe tempat dia bekerja.
"Yang putih macam Melati."
"Melati mana hang ni? Orang suruh bercinta dengan manusia, dia nak bercinta dengan bunga," Firdaus, si barista yang seorang lagi menyampuk! "Dah tu memilih rupa. Nak hat putih segak saja."
Ned buat muka sikit sebelum dia kembali ukir senyum. Kelibat yang sedang menyusun bunga di luar kedai itu dipandang lagi.
"Aku suka yang baik hati. Kalau dia baik hati, putih ke biru ke kelabu ke- aku terima semua."
"Biru? Avatar?" Adib, si pemilik kafe jungkit kening.
"Kelabu? Salah pilih shade foundation?" Sambung Firdaus sebelum dia ber-high five dengan Adib.
"Aku bagitahu Wardah kau mengata dia," Ned mengugut Firdaus yang masih ketawa. Bukan dia tak kenal buah hati Firdaus yang seorang itu.
"Jimbit! Nama mata air aku toksah bawa masuk kafe."
"Kau suka yang baik hati ni, macam Cik Melati kedai bunga tu ke?" Apek, si pemilik bersama kafe jungkit kening sambil memuncungkan mulutnya ke arah lot kedai depan.
"Cik Melati? Dia orang ada pekerja baru ke? Bila kau nampak? Kenapa aku tak tahu?" Adib dah mula terjenguk-jenguk memandang kedai bunga yang baru menjadi jiran kafe mereka.
Apek yang melihat terus menggelengkan kepalanya, "Kalau aku bagitahu Peah, agak-agak aku jadi peruntuh rumah tangga orang tak?"
"Bongok!" Adib dah kembali tegakkan badan. Risau betul bila Apek sebut nama isteri kesayangannya itu.
Firdaus dan Ned hanya ketawa melihat keletah dua orang majikannya itu.
"Tak sabarnya aku tunggu Is balik bercuti. Boleh aku halau Si Sepet ni!" Adib jeling Apek, geram.
Apek hanya ketawa. Acah nak halau aku, bila aku tak ada- panas bontot rindu.
Bunyi pintu ditolak dari luar buat mereka sama-sama ukir senyum, "Hai, selamat datang!"
Dan senyuman Ned melebar apabila melihat kawan Cik Melati menapak masuk menuju ke kaunter pesanan.
"Hai, Didi!" Tegur Ned, spontan.
Didi yang ditegur tersenyum malu, "Hai."
"Macam biasa?" Tanya Firdaus pula, sambil mencapai cawan kertas untuk minuman panas.
"Haah. Lepas tu, nak matcha latte satu. Hot juga."
"Eh, I thought you tak suka matcha?" Sampuk Ned, masih tersenyum.
Didi berdehem sikit, "Oh, bukan untuk I! Untuk kawan sekerja I. Dia tak minum kopi."
"Yang mana satu?" Serentak Adib dan Apek bertanya.
Firdaus dah ketawa besar. Ned pula rasa macam nak tepuk dahi.
Didi pula dah terpinga-pinga namun tetap dia menjawab soalan yang ditanya, "EZ."
"Oh, bukan untuk Cik Melati?" Tanya Adib lagi.
Ned tepuk dahi sungguh kali ini. Aduh!!!
"Siapa Cik Melati?" Tanya Didi kembali.
Dan bergema terus ketawa Firdaus dan Apek.
.
.
.
.
.
"EZ!!!!"EZ yang sedang mengubah bunga tangan panggung kepala, "Ya?"
"Ned tegur aku! Dia. Tegur. Aku. OH MY GOD!" Didi dah bersorak gembira.
"Ned?"
"Barista yang viral dekat TikTok tu. Yang handsome gila tu."
"Aku tak ada TikTok," jawab EZ sebelum kembali menggubah bunga.
"Ish, barista kafe depan ni! Yang Nina tunjuk video dia hari tu."
"Tak tahu."
"Ei, kau ni!" Didi dah memasamkan wajahnya. Geram betul dia dengan minah ni.
"Dah aku tak kenal, janganlah marah aku."
"Ha, aku ingat dah! Yang dia langgar lopak air, kena dekat kau tu."
Berubah terus wajah EZ, "Ei, teruknya taste kau Didi!"
"Apa pulak? Dia handsome kut. Baik hati lagi..."
"Baik hatilah sangat!" EZ julingkan matanya sebelum dia menukar topik, "Kau sebenarnya beli kopi sebab mamat tulah kan? Padahal kau tak minum kopi."
Didi yang dah menghirup matcha panas hanya menjungkit-jungkit keningnya.
EZ mengeluh perlahan. Lepas tu, kopi kau beli aku yang kena habiskan. Begok punya Didi!
.
.
.
.
.
.Jangan lupa like dan komen ya. Selamat tahun baru semua 🤎
YOU ARE READING
Putih-putih Melati
RomansaEzaty a.k.a EZ (read; Easy), hanya gadis biasa. Hidupnya biasa-biasa tapi tetap ada perisa. Mempunyai teman berkongsi cerita, kucing gemuk- bantal peluk yang bernyawa dan keluarga yang bahagia- itu sudah cukup baginya. EZ dah tak perlukan apa-apa la...