الفصل الثاني

2.5K 319 38
                                    

نوفيلا كِتارا.

#عندما يخطط الشيطان

‏#حياة المسلم بما فيها من مسرة ومضرة كلها خير وأجر عند الله ••••

عن صهيب بن سنان رضي الله عنه
عن النبي #ﷺ قال : عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن: إن أصابته سراء شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيراً له . ‎#رواه_مسلم ••••

ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ÷ππ

بسم الله نبدأ

موسى والد كِتارا داخل القسم يجري زي المجنون بعد ما وصله خبر وفاة بنته منتح*رة، وأنه لازم يجي علشان يستلم أحفاده إلياس وايلين، ومش مصدق اللي حصل!!! وصل عند مكتب شهاب ودخل بعد الإذن ليه بالدخول، عيونه كانت تايهه، دموعة متحجرة مستحيل تكون بنته ما*تت وانتهت!!! شافه شهاب في الحاله دي لكن لازم ياخد الإجراءات اللازمة ويستجوبه وقال:- السيد موسى والد المنت*حره كِتارا موسى؟
رد موسى بغضب وقال:- بنتي مش منت*حره، بنتي ضحيه مجني عليها، كِتارا أتقت*لت، مستحيل بنتي تنت*حر أبدا.
شهاب:- طيب ياريت تهدا و اتفضل استريح، وقول كل اللي انت عايزه وأنا هسمعك.
موسى بقلب منحور:- بنتي ما*تت غدر؛ واللي قت*لها مفيش غيره، هو جوزها سراج.

شهاب بيولع سجاره وقال:- طيب وايه السبب!! وايه دليلك وفين الاثبات على كلامك واتهامك ده؟!!!

موسى بشر كبير ونار قايده في قلبه:- انا عايز اشوف سراج هو فين؟! أبوس إيدك خليني اشوفه.

شهاب فكر لثواني وهز راسه بالموافقه وقال للعسكري يجيب سراج من الحبس؛ وجه وكان منزل راسه والحزن واضح عليه، اول ما شافوا موسى انقض عليه ومسكه من ياقته واتكلم بشر واضح:- أنت مجرم؛ أنت قت*لت بنتي؛ انا هاقت*لك، أنت جانيت عليا.
شهاب بتحذير:- ممكن تهدا يا سيد موسى؟!

موسى لشهاب:- اهدا؟!!! اهدا ازاااي؟ ازاااي وانا كنت عارف ان كل ده هيحصل لبنتي من الأول باختياراتها الغلط في كل مرة وخصوصاً الحيو*ان ده.

شهاب شاف إن ده الوقت المناسب يمكن يعرف أكتر، وإن إنفجار موسى؟ يوصله لدليل قوي؛ وساب مساحه لموسى يتكلم مع سراج براحته وقال بتساؤل:- سراج! ايه ردك على الكلام ده يا سراج؛؛ والد مراتك موجه ليك التهمه؟
سراج بدفاع عن نفسه:- انا ماقت*لتش كِتارا، انا عمري ما افكر اقت*ل؛ الفكره نفسها مرفوضه؛ وحتى لو الفكره موجوده!!!! لكن مستحيل اقت*ل مراتي؛ دي مراتي يا ناس!!! ام اولادي انتوا ازاي بتفكروا كده؟ وايه مصلحتي في اني اقت*لها؟!!!

صفعه قويه نزلت على وش سراج من موسى واتكلم بنبره تحمل الشر والكره:- طول عمري رافض العلاقه اللي بتربط بنتي بيك؛ وياما نصحتها انك واحد مستهتر معدوم الاخلاق والضمير، لفيت على كِتارا وغوتها بحُبك المزيف، اتجوزتها بعد ما عرفت انها عندها فلوس تعيشك لسنين قدام، وكنت طبعا طمعان فيها أكيد، الكارثة انها عصت اوامري وعصت اوامر والدتها، وضحت بينا احنا علشانك انت!!!! والكارثة الأكبر إن بعد جوازك منها ما فيش سنتين بس!!!! ونعرف انها حطت الوديعه وإنك أنت الوحيد اللي ليك الحق في انك تكسر الوديعه بعد موتها ؛! دائما كانت بتفكر فيك، وأنت دلوقتي بتسألني و بتقول إيه مصلحتك؟؟!! مصلحتك واضحه للأعمى، فلوس باسمك مقيده، لكن وفاة كِتارا الحل الانسب والاسهل،والخلاص منها بطريقه ذكيه، انها تكون منت*حره وانت تعيش حياتك وتتمتع بفلوس بنتي،، بنتي اللي راحت ضحية شيطان مثلك خطط ودبر وقت*ل، وفي الآخر تقول مصلحتك إيييه؟ أنت المذنب الوحيد في قت*ل بنتي كِتارا.
سراج بدفاع:- كذب، كل اللي انت بتقوله ده كذب، انا اتجوزت كِتارا عن حب اه حبيتها، ويستحيل أئذيها.

كِتارا  بقلم/مريم نصار حيث تعيش القصص. اكتشف الآن