Hoofdstuk 1: Vroege Jeugd in Vystara

40 5 0
                                    

Bart en Diana worden geboren in de nacht van 25 oktober in Brefohr, Vystara, met als ouders Cvetan en Jitka. Ze komen uit een arm gezin, net zoals de meerderheid van de rest van de bevolking van Vystara.

Cvetan was een strenge vader voor de twee en bij zijn opvoeding kwam het dan ook voor dat ze te maken kregen met af en toe fysieke een 'corrigerende tik', al zien Bart en Diana dit beiden als de norm, vooral met een Vystariaanse jeugd. Cvetan was vaak weg van huis, voor werk als visser bij de haven van Brefohr. Wat de tweeling alleen ook doorhad was dat hun vader niet alleen overdag weg was, maar ook vele avonden en nachten. Veel wilde hij er nooit over vertellen, maar uiteindelijk kwamen Bart en Diana tot de conclusie dat hun vader bij een geheime soort 'groep' hoorde. Ook droeg hun vader namelijk behalve zijn trouwring ook een gouden ring met een doodshoofd erop. Diana en Bart hadden er één keer om gevraagd, maar toen Cvetan hen nogal had bekeven met zijn reactie, bleef het daar ook bij. Hij zou ze het later wel nog een keer uitleggen, als ze ouder waren. Zo dacht Cvetan erover.

Jitka was een schuwe en timide vrouw en erg afstandelijk als moeder. Door de zwangerschap van de twee was ze verzwakt geraakt en ze diende verder als huisvrouw. Ook al hielden Bart en Diana van haar, en Jitka ook van hen, het voelde toch vaak of als Bart en Diana als twee vreemdelingen woonden in haar huis. Vooral tussen Diana en Jitka leek er een grille, koude relatie te zijn.

Desondanks hun vreemde ouders en armoedige omstandigheden konden de broer en zus goed overweg met elkaar, en ook al hadden ze grote verschillen in uiterlijk, vond ook hun dorp het alsnog bijzonder een tweeling te zien. Ze waren ook beide atletisch ingesteld; Bart hield heel erg van snowboarden, en Diana had affiniteit voor kunstschaatsen. Ze brachten veel tijd door aan hun hobby's, en waren een echt duo samen. Het was zelden ze van elkaar gescheiden te zien tenzij ze allebei een andere taak te doen kregen van hun ouders. Verder brachten ze meer positieve reputatie naar hun familie waarbij eerst het dorp hun ouders maar raar vond. Bart was sociaal en maakte gemakkelijk vrienden, en Diana was slim, en deed het goed op school.

Toen Cemal Myrdia overnam veranderde er niet veel voor het gezin, of tenminste... nog niet. Het begin van Cemal's heersing had niet veel directe gevolgen voor de bevolking van de besneeuwde provincie. Toch hadden de mensen het er soms over... die nieuwe koning, wie was hij? Waar kwam hij vandaan? Zou hij Vystara groter maken? Zou hij hun cultuur disrespecteren? Ze moesten het maar afwachten. Cvetan leek het er niet veel over te willen hebben binnenshuis en leek juist meer avonden weg te zijn, maar veel snapten Bart en Diana er ook niet van, jong als ze waren.

Het was alleen niet veilig in Brefohr, vooral toen het nog maar een vissersdorp was. In de bossen schuilden namelijk monsters, zo zei de bevolking. Bart en Diana mochten dan ook niet van elkaar gescheiden het bos in, vooral niet na zonsondergang, en het liefst met een volwassenen erbij. Het verhaal ging rond van twee verschrikkingen in het bos; het Zwijn, een eng wezen dat leek op een mens gemengd met een varken, die een honger had die nooit, en dan ook maar nooit te sussen was. Geruchten gingen zelfs rond dat hij geen angst had mensen op te eten, en daarbij ook niet kleine kinderen. Al waren het slechts geruchten, Bart en Diana mochten niet naar buiten als het donker was, en deuren en ramen moesten goed gesloten blijven toen het tijd was om te gaan slapen. Ook schuilde er volgens de bevolking een andere vertoning; een schimmige man met een rood oog die eruitzag als een Empire. Hij stonk en had een hoge, griezelige stem. Er waren genoeg geruchten en roddels over deze vertoning van een man, en ouders hielden uit voorbehoed hun kinderen graag bij hem uit de buurt, hoe schuw hij ook was.

Op een winterdag na lessen van het dorpsschooltje wilde Diana er nou eindelijk achter komen wie deze man was. Ze had Bart overtuigd mee te gaan. Hij had inmiddels de eerste verdedigingstechnieken geleerd met een klein houten zwaard van Cvetan, en Diana concludeerde dat genoeg om hen beide te kunnen beschermen in het bos. Ze namen een afwijkende route van school terug naar huis, via het bos, en begonnen daar te zoeken naar de man. Ze hadden nog steeds niks gezien na een uur zoeken, totdat ze opeens licht geknor en gesnuif hoorden dat steeds dichterbij leek te komen. Geritsel in de bosjes, vogels die uit de bomen vlogen, sporen in de sneeuw, en toen stond hij er opeens, recht voor hun neus; het Zwijn. Diana en Bart zette het voor een rennen terwijl ze het uitschreeuwden van angst, maar terwijl ze door het bos naar huis renden hoorden ze van achter opeens een krijs en luid geknor en een schril geluid van het Zwijn. Ze keken om en zagen tot hun eigen verbazing de man waar ze eigenlijk naar op zoek waren; de man met het rode oog, de hoge stem, de vreemde, oranje kledij. Hij had hen verdedigt. Hij jaagde het Zwijn weg. Maar voordat Diana hem kon bedanken en naar zijn naam kon vragen, verdween hij weer. terug de dichte bebossing in.

De volgende dag werd het verhaal op school door de twee met trots verteld als twee dappere ontdekkingsreizigers, maar doordat Brefohr destijds nog maar een dorpje was en iedereen elkaar kende kwam het verhaal al snel genoeg bij hun eigen ouders terecht. Cvetan was woedend op de twee. Wekenlang mochten ze niet meer naar buiten behalve voor school of wanneer Bart zijn vader moest helpen met het werk.

De Tweeling van VystaraWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu