Hoofdstuk 6: Heerschappij in Gevaar

13 0 0
                                    

Wat begon als nieuwe hoop voor Bart en allianties werd echter overspoeld door wat begon als oorlog met Ljord en een op hol geslagen draak die Kanta en geheel Myrdia aanviel. Bart wilde samen met Cemal spannen om deze draak te verslaan, maar Ragftagar werd hier zodanig kwaad over dat hij Bart opsloot en hem stripte van zijn titel tot chief. Hij werd gered uit de cel door een soldaat genaamd Kenzaiy en Bart moest samen met hem op de vlucht slaan voor zowel de draak als Ragftagar. Ze namen een klein bootje en spoelde in alle hectiek aan op een klein, onbewoond eiland. Ze kwamen hier lang vast te zitten en eten was schaars. Toen het einde in zicht leek voor Bart werden ze uit de brand geholpen door een schip. Hierop zaten onder andere Ray en Bram. De missie startte om Kanta terug te winnen.

Hun tijdelijke nieuwe nederzetting startte op een eiland overspoeld met piraten en rovers, maar al gauw lukte het Bart met de Kantanen dit eiland te overwinnen en het te koloniseren in naam der Kanta Tribo. Daarna trekken ze terug naar het hoofdland om Storm's Reach terug te winnen van de bosjesmannen van Ragftagar. Ook ontmoet Bart Aquila hier, zijn hertog van het noorden die tot nieuwe chief is genoemd door Ragftagar. Aquila -ook wel Jelt genoemd- staat echter nog steeds aan Bart's kant en ziet hem nog steeds als zijn chief.

Bart probeert er weer bovenop te klimmen als chief en werkt samen met verschillende stammen. Ook lukt het Ray om Cemal in de val te lokken samen met de spinnenstam. Het lukt ze om Cemal gevangen te zetten en voor Bart om zijn Empire wand en de Goblin Slayer te bemachtigen. Hiermee wilt Bart Ragftagar verslaan, maar eerst moet hij leren deze te kunnen gebruiken. Lang lukt het hen ook niet om Cemal vast te houden. Kratis schiet hem te hulp en Cemal komt vrij. Bart gaat de strijd aan met Kratis maar wordt zo in het nauw gedreven dat hij uiteindelijk vast komt te zitten in een grot met een rivier van lava. Hier wordt hij na een aantal dagen dan ook weer uit bevrijdt door Aquila, maar dan blijkt het dat Ray gevangen is genomen door Jenava. Bart gaat onmiddellijk naar slaveneiland en bevrijdt daar weer Ray.

Bart, Ray en Aquila trekken terug naar hun nederzetting op het eiland. Het kan zo niet langer. Ook al heeft Bart nog steeds Cemal's Empire wand, het duurt lang voordat hij deze kan beheersen, en ze hebben hun bondgenoten nodig. Bart besluit dan dus om op een diplomatieke missie te gaan naar Entropia samen met Aquila, maar in plaats van wat ze hoopten David of Weske aan te treffen, ontmoeten ze een verwaande hertog genaamd Job. Deze hertog eist een hoop geld in ruil voor hulp om Kanta over te nemen, wat Bart nog niet kan beloven aangezien al zijn goud nog in de bezette hoofdstad ligt. Ze trekken door naar Midusa waar ze een redelijk goede band mee leken te hebben onder de nieuwe koning Stefan. Ook hier staat Bart onder druk. Midusa heeft een hekel aan Entropia, en wilt Kanta helpen onder de voorwaarde dat ze de Empire wand mogen. Bart gaat hier uiteindelijk mee in akkoord.

Een aantal dagen later wordt Bart opgeroepen door Ragftagar zelf om naar Kanta Baya te komen. Hier hoort hij dat Jenava op het punt staat om aan te vallen, samen met Ljord. Ook Entropia is opgeroepen door Ragftagar, en Bart herenigd eindelijk met zijn goede vriend Weske. Er lijkt hoop. Ragftagar wilt Bart weer als chief als ze dit gevecht winnen, Entropia staat aan hun zijde, en Bart heeft nu de Empire wand onder controle.

Maar wanneer het gevecht dan uitbreekt, gaat het volledig mis. Ljord heeft twee draken bij zich, Entropia lijkt midden in de strijd te zijn verdwenen, en Bart verliest de Empire wand midden in een magisch duel tegen Cemal, die nog een Empire wand leek te hebben. Bart wordt bijna vermoord door heel het Jenavaanse leger was het niet voor een reddingsactie van Ray, en Bart moet weer vluchten. Ragftagar is woedend.

Toch probeert Bart om Kanta weer over te nemen. Samen met koning Stefan en een groep Midusianen nemen ze de hoofdstad over en wint Bart een gevecht tegen Ragftagar, waar het hem lukt hem weg te jagen uit Kanta Baya. Maar dan wilt Midusa wat Kanta ze belooft had; de Empire wand, en na een vieze conclusie dat Bart deze niet meer had, werd Midusa verraden. Bart's groep Kantanen jaagden ze weg, en de band tussen Kanta en Midusa was officieel verbroken.

Toch moet Bart door, en hij stopt niet bij de hoofdstad. Hij wilt Ragftagar dood, en zo trekt hij naar de hoofdstad van de bosjesmannen, Kanta Vana, om Ragftagar te confronteren. Het lukt Bart weer Ragftagar weg te jagen, maar moet dan weer op de vlucht slaan nadat Ragftagar Kanta Vana in de hens zet en Bart hiervoor framed. Zo zit nu de hele Vanastam achter Bart aan en vlucht hij samen met zijn groep dieper de bossen in. Hier herenigd hij met Joris, zijn oude raadgever die nu als orakel voor de Goden van Kanta Tribo fungeert. Hier vindt een ceremoniële kroning plaats. Bart wordt gekroond tot uitverkorene en heilige Ba'Aar van de jungle. Hij krijgt hierbij een nieuwe verantwoordelijkheid op zich; de stammen onder zijn hoede nemen om in een vredige samenhang heel Kanta Tribo te kunnen leiden.

Nu is het Bart's doel om de magie van Ragftagar af te zwakken, en zo reist hij door Eos en zelfs door Jenava om boeken en geschriften te vinden die antwoorden kunnen bieden tot de sleutel van het afzwakken van de hoofd krachtboom in Kanta Vana, aangezien de boom te groot en sterk is om zomaar kapot te blazen met dynamiet. Het geschrift uit Jenava leidt hen naar Phaxios, waar Bart Gritzgore ontmoet. De twee beginnen ruw waarbij Gritzgore zelfs zijn hakbijl in Bart's middel gooit, maar Gritzgore weet raad met het geschrift, en wilt hen een boek met meer informatie geven als Bart een duel van hem wint. Bart gaat deze aan, en wint het duel van Gritzgore dan ook in een actieve vulkaan. Gritzgore houdt zich aan zijn belofte, en Bart ontvangt van hem een boek met een spreuk die zou moeten helpen de krachtboom af te zwakken.

Voordat ze ook maar weer iets van een plan uit kunnen voeren krijgt Bart een dringende brief van Joris waarin hij beschrijft een poging tot liquidatie te hebben overleefd van de zoon van Ragftagar, die ook magische krachten bezit. Bart gaat samen met Ray en wat Kantanen op missie langs verschillende stammen op klopjacht naar het kind, en treffen hem eindelijk aan samen met zijn moeder in de Vanastam. Zijn naam is Datryox, en hij wordt meegenomen door Bart's groep. Zijn moeder wordt zodanig verwond door Ray dat ze lijkt te sterven. Datryox wordt vastgezet in een cel in Howling Mountain, de gevangenis van Ray, maar een aantal dagen later is er een enorme uitbraak, en Datryox vlucht naar het eiland. Bart en Ray gaan hem gelijk achterna en eenmaal daar hebben ze een hevige confrontatie, waarbij het zodanig uit de hand loopt dat Ray Datryox van een toren afgooit. Bart wordt kwaad op Ray voor zijn agressie die de laatste tijd alleen maar toe lijkt te nemen, maar ze moeten weer door. De zoektocht naar Datryox wordt weer gestart, uiteindelijk zit hij weer vast, en Bart moet Ragftagar nog steeds voor eens en altijd verslaan.

Ze zoeken weer bondgenoten. Bart is voor nu even klaar met Entropia en ze hadden Midusa verlaten, maar er was nieuws dat Xar weer op was gedoken. Bart gaat dus samen met Ray en zijn admiraal Bram op reis om te zien of de geruchten waar zijn. Ze treffen de nieuwe koning Rik van Xar aan, die hen uitlegt dat na de invasie van Ljord het land van Xar er verlaten bij lag voor een lange tijd, maar dat hij dit nu weer op heeft gepikt om Xar weer op de kaart te brengen, en nu is Xar weer aan het opbouwen, ditmaal als een kingdom met als volk vluchtelingen uit alle hoeken van Midisti. Bart twijfelt eerst, maar ze sluiten voor nu een tijdelijke bondgenootschap.

Op de weg terug met de boot worden ze op zee aangevallen. De boot wordt aan flarden geschoten door een vijandig schip waarvan ze niet weten tot welk kingdom deze toebehoort, en Bart wordt tijdens de crash van de boot buiten westen geslagen. Pas wanneer de brokstukken van de boot aangespoeld zijn op een onbekend eiland komt Bart bij, en hij lijdt aan geheugenverlies van de laatste reis. De boot is zodanig kapot dat hij niet te redden valt, en ze zitten dus vast. Hierbij wordt het de tweede keer dat Bart vastzit op een eiland.

Bij het verkennen van dit eiland wordt het bekend dat deze echter bewoond is, en niet zo'n beetje ook. Het runt op slavenhandel, en Bart is woedend hierover. Ze spreken met de Gouverneur die de leiding heeft en Bart plant dan uiteindelijk een coup om diezelfde nacht nog uit te voeren. Ze overmeesteren de gouverneur, eindigen de slavernij en koloniseren het eiland. Nu ze hier ook de macht hebben, kunnen ze een boot bouwen en terug naar Kanta reizen, en dan is het zover;

Eindelijk. Thuis.

De Tweeling van VystaraWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu