Hoofdstuk 5: De Nieuwe Chief

14 0 0
                                    

Bart is met een klein groepje gevlucht en is daarna gelijk door gegaan naar Kanta Tribo. Hier ontmoette hij in de bossen Ragftagar. Ragftagar wilde Bart gebruiken voor zijn kennis van Jenava om het over te nemen. Ook had hij een algemene leider van het volk nodig en voor het leger terwijl hij zelf als meer religieuze leider speelt. Aangezien de vorige chief vermoord is door het leger van Jenava en zijn zoon op de vlucht is geslagen, was er dus een vacature vrij. Hij zag in Bart de nieuwe leider van Kanta Tribo, maar behalve deze 'praktische' redenen is Bart er nooit achter gekomen waarom hij nou degene is die het zou moeten worden volgens Ragftagar.

Bart wordt enkel niet zomaar gekroond tot chief, eerst moet hij zich bewijzen aan Ragftagar. Dit gebeurt door een coup te plegen in Nieuw Falmar, die succesvol bleek te zijn. Dagenlang had de groep de stad geplunderd, en werden pas verdreven terug naar Kanta Tribo nadat Cemal samen met Meindert en Samir steun kregen van het leger van Roemas onder leiding van hertog Cosmo. Door deze lange coup won Bart het vertrouwen van Ragftagar, en werd hij gekroond tot chief.

Bart begint samen met zijn mannen aan het bouwen van de hoofdstad. Om dit te kunnen bereiken moesten ze bossen kappen van het gebied van de Berenstam, één van de machtigste stammen die zich vestigde in de zuidelijke bossen van Kanta Tribo. De stam reageerde fel en startte de oorlog tegen de Kantanen die aan Bart's zijde stonden. Uiteindelijk kwam Ragftagar erachter dat er vele Kantanen door de gevechten gesneuveld zijn, en in reactie daarop moorde hij de hele stam uit, op slechts enkelen na die zich nu gevestigd hebben tussen de twee kliffen in de Wilderlands. De bouw zette hierna weer voort, en werd uiteindelijk Kanta Baya.

Tijdens deze actie van Ragftagar vond Bart een jongen van de Berenstam, bang en alleen. Dit was Ray, en Bart besloot hem onder zijn hoede te nemen en hem te alles te leren wat hij wist, voornamelijk als prison warden. Hierdoor werd Ray ook aangesteld als prison warden van zijn eigen gevangenis; Howling Mountain.

In de tussentijd terwijl Kanta zich opbouwt tot een groter en modern rijk sluit Ragftagar een deal met Silvesto, waarin Ragftagar wilt dat Silvesto Cemal vergiftigd om hem af te zwakken waardoor Ragftagar hem kan gevangen kan houden in Kanta. In ruil hiervoor laat Ragftagar Silvesto een lab hebben in Kanta Tribo en geeft hij hem Kantaanse bevolking voor Silvesto om op te experimenteren. Bart wordt later pas over deze deal verteld wanneer Ragftagar erachter komt dat Meindert met een groep op zoek gaat naar Cemal in Kanta. Precies op tijd wist Silvesto Cemal te ontvoeren en hem te vergiftigen, waardoor hij tijdens de strijd tussen Jenava en Kanta verzwakt genoeg was om verslagen te worden door Ragftagar.

Het lijkt hierna weer rustiger te worden in Kanta, maar dan wordt Bart ingelicht door zijn hertog Dennis over een enorme stroom Kantaanse vluchtelingen die naar Roemas trekken vanwege een losgeslagen Silvesto die Kantaanse families vermoord en ontvoerd. Hij belooft aan het volk dit recht te trekken en gaat de eerste confrontatie aan met Silvesto, waarbij hij weggejaagd wordt door zijn eigen volk die in mutanten zijn veranderd. Bart weigert ze dan ook aan te vallen. De tweede keer confronteert hij Silvesto in zijn lab, maar wordt weer weggejaagd door Silvesto die krankzinnig lijkt te worden tegenover hem. De derde keer is echter scheepsrecht. Bart overtuigd Ragftagar de deal met Silvesto te breken vanwege de moord en ontvoering op alle Kantanen. Daarbij was Meindert in Jenava ondertussen een klopjacht gestart op de Kantaanse vluchtelingen en opende hij de Rookdagen, waarbij hij de overgebleven vluchtelingen op brute wijze had uitgemoord. Hierdoor steeg voor Bart de noodzaak om Silvesto weg te hebben alleen meer. Samen met zijn mannen vernietigd hij Silvesto's lab wanneer hij weg is, en wanneer Silvesto Ragftagar vraagt om meer testobjecten wordt hij door Ragftagar aangevallen. Buiten staat een Kantaans leger onder leiding van Bart en Dennis hem op te wachten, en zo slaat Silvesto op de vlucht.

Bij het rechtzetten van de gevolgen van alle acties van Silvesto in Kanta vindt Bart dan een jong meisje dat een mutant en ooit test subject van Silvesto blijkt te zijn. In tegenstelling tot vele andere mutanten van hem lijkt het meisje te functioneren als ieder ander mens, en uit medelijden besluit Bart haar dan mee te nemen. Dit was Mady.

De Tweeling van VystaraWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu