البارت الاول

2.6K 48 4
                                    

                        قبل ما نبدأ روايتنا خلونا نعرف الشخصيات....
(ماري محمد: بنت عمرها 26 سنة قصيرة ورشيقة جميلة شعرها اسود وعيونها سودا كمان بتدرس طب هي وحيدة امها ابوها اتوفي من سنين وعايشين على معاشو)

(فهد الهلالي: عمره 33سنة رائد في الجيش وسيم جدا وعنده عضلات وطويل شعره بني زي لون عيونه بيكره البنات جدا لسبب هنعرفو بعدين)

(لارا الهلاي: اخت زين عمرها 20 سنة تدرس فنون جميلة بنت لطيفة وهادية طويلة بتشبه اخوها زين جدا )

(هنا الليثي: صديقة ماري من الطفولة بتدرس  معها بالجامعة متوسطة الطول شعرها اشقر قصير وعيونها عسلي عصبية ونرفوزة بس لطيفة )

(عبد الرحمان:اخو هنا عمره25 سنة مهندس في شركة كبيرة وشاطر جدا في شغله طويل ووسيم شعره بني وعيونه بنية كمان )

(رعد الحديدي : صاحب فهد من الطفولة عمره 32 سنة شب بيحب البنات والهزار زي عينيه طويل وعنده عضلات شعره اسود وعيونه سودا رائد في الجيش مع فهد)

(مراد المنصوري: شب له هيبة وكريزما عمره 30 سنة مهندس وله شركته الخاصة صاحب فهد ورعدمن زمان اوي
شب طويل شعره اشقر وعيونه خضر وليه لياقة عاليه )

(خديجة رامي : بنت جميلة وهادية عمرها 26 سنة في طب
متوسطة الطول شعرها طويل وشقرة عيونها عسلي وشعرها اصفر )

(فاطمة الشاذلي:صديقة خديجة في الجامعة وهي معها بنفس الدفعة طويلة شعرها بني وعيونها بني كمان جميلة وهادية جدا)

(سارة الباشا: عمرها 25 سنة بنت مغرورة ووقحة معجبة بفهد بس هو مش معبرها في طب كمان طويلة وشقرةعيونها زرق وشعرها اصفر )

وباقي الشخصيات بنتعرف عليها بعدين.
********************

في حارة شعبية في بيت بسيط نسمع صوت تخبيط جامد على الباب.
سعاد:يلا هتكسرو الباب انا جاية .
فتحت الباب شافت قدامها جارتها سهيلة ودي واحدة عينها صفرة بتحسد كتير
سهيلة:في اي ي سعاد متلمي بنتك شوية.

سعاد في نفسها: عملتي المرة دي اي ي مصيبة .
سعاد:ليه ي سهيلة هي عملت اي

سهيلةبعصبية:دي بوظت غسيلي...دلقت مية ملونة على الغسيل
سعاد:خلص ي سهيلة امسحيها فيا دانا هربيها من اول وجديد.
سهيلة:طيب ي سعاد بس مش عاوزاها تتكرر انا تعبت منها

راحت سهيلة وقفلت الباب وراها بقوة

نروح في غرفة في البيت نلاقي بنت قاعدة فوق الدولاب وهي خايفة من الي هيحصللها.

سعاد وهي بتفتح الباب بعصبية:ماااااري...
ماري:اتخضت ووقعت من فوق الدولاب...اااخ اهدي ي سوسو.
سعاد وهي بترمي سلاح كل ام عربية(أبو وردة) : دانا هربيكي بقا كده فضحتينا في الحارة كلها.
ماري:اااخ اخ براحة ي سوسو .... آخر مرة والله مش هعملها تاني

ماري وهي بتقرب من سعاد مامتها وبتحضنها اهون عليكي ي سوسو تعملي فيا كده .
سعاد:بتثبتيني ي بت ماشي سماح المرة دي .
ماري:ايوة كده ي سوسو ي جامدة.

وفي فيلا كبيرة.. في غرفة اقل ما يقال عنها فخمة يقوم فهد من سريرة وبيدخل الحمام ياخد شاور وبعدها بيدخل غرفة الرياضة ويبدأ يتدرب تدريب صعب وقاسي بس مش صعب على بطلنا.
طلع من غرفة الرياضة وغير هدومه وبينما على الدرج بكل هيبة .ييقعد على راس طاولة السفرة
فهد:صباح الخير
ماهي ام فهد :صباحالنور ي حبيبي.(ماهي:50سنة ست جميلة وراقيةوحنونة وبتحب ولادها جدا )
لارا اخته الوحيدة:صباح الفل يا ابيه
احمد ابو فهد:صباح الخير. (احمد :لواء شرطة عمره 60سنة جدي في شغلة بس حنون مع ولاده وبيحب مراته جدا )
احمد : عملت اي في آخر مهمة ي فهد .
فهد: تمام ومسكنا المجرمين بدون إصابات.
احمد: تمام هتروح برج المخابرات اليوم
فهد:ايوة في اجتماع طارئ هناك
احمد: بالتوفيق ي أبني .

طلع فهد بعربيته الفخمة وهو عالطريق كان هيدعس بنت  وقف بسرعة و.......
*************
خلص البارت الاول
#بقلم :شهد شراب

يا ترى فهد هيخبط مين؟
ويا ترى شو قصة فهد الي خلته بيكرة النسوان ؟

مجنونة الفهد   (ماري وفهد المخابرات )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن