ندا البارت بالصلاة على النبي وما ننسى ال(⭐) وكومنت
صوتو للبارت ترى التصويت ببلاش 😂😂...
***************
وقفنا البارت الي فات لما طلعو الشباب من غرفة الاجتماعات....
في غرفة الاجتماعات..
اللواء حسن: دلوقتي جينا للموضوع الرئيسي والمهم.
جاسر: خير ي افندم.
اللواء حسن: دلوقتي هتعرف ي حضرة الرائد جاسر... بس يوصل الشخص اللي انا مستنيه.
رعد: مين هوا ي افندم.
اللواء حسن: كلكو هتعرفو ي حضرة الرائد رعد.
وفي الوقت ده الباب خبط وبيعلن عن وصول المجهول المنتظر..
اللواء حسن: اتفضل..
دخل المقدم وأدى التحية العسكرية.
اتصدم الكل لما شافو المجهول وخاصة فهد..
قال فهد في سره: اه ي واطي دا انا مكلمك انبارح ومجبتليش اي سيرة ماشي صبرك عليا..
اللواء حسن: اهلا ي حضرة المقدم اظن انكو تعرفوه.. المقدم ادهم محمد...
رعد: طبعا نعرفو ده اخونا وحبيبنا.
فهد: بس ده كان في اجازة ي افندم
ادهم: ايوة ي فهد معاك حق.. بس انا قطعت الاجازة بعد تليفون حضرة اللواء.
اللواء حسن: دلوقتي اجا وقت الجد..
شغل اللواء شاشة العرض وقال: زي ما انتو شايفين ده موقع خلية ارهابية في الموقع ** واحنا وصل لينا معلومات انهم هيدمرو العلاقات الي بين مصر وامريكا وهيدمرو القوافل الطبية المبعوثة من امريكا ويقتلو الاطباء الامريكيين وكمان الاطباء المصريين وهيقتلو الاطفال والبنات قدام الكاميرات وهما لابسين الزي العسكري المصري..
رعد: اكيد غي حد ورا ده كلو..
جاسر: دي ناس مفيش بفلبها رحمة ابدا..
اللواء حسن: المهم انكو لازم نعرفو انو العملية دي لازم تتم بسرية تامة وكمان هتسافرو قبل العملية بيوم.. ودلوقتي ليكم الحرية في اختيار القائد بتاعكو اذا كان ادهم او فهد..
ادهم: لأ طبعا الفهد الي هيكون القائد.
فهد: لا ي حضرة اللواء احنا التنين هنقود الفريق.
اللواء حسن: مفيش مشكلة اصلا انتو التنين مفيش حد هيقدر عليكو..
وبعدين قام الكل وأدو التحية العسكرية وخرجو... ما عدا ادهم وفهد فضلو مع اللواء حسن..
فهد: خير ي افندم.
اللواء حسن: هقلكوووو... دلوقتي انتو عارفين انو الشيطان هوا ورا ده كلو.
فهد: البني ادم ده خطر امني على استقرار الوطن.
اللواء حسن: لازم العملية دي متتمش لانو لو تمت هتكون بداية الحرب العالمية بين مصر والعالم كلو.. وهناك في دكتور اسمو الدكتور ابراهيم علي وبيقلولو المنقذ هوا طبيب عسكري مصري ولازم يرجع سليم فاهمين .
ادهم: ماشي ي كابتن.
وهنا ضحك فهد على الكلمة دي واللواء حسن كمان ابتسم وقال..
اللواء حسن: ايوة فعلا ذيك تربيتك ي ادهم.
ادهم: هي اي مش فاهم حاجة .
اللواء حسن: روح مع المقدم فهد وهوا هيفهمك كل حاجة ولا ايه ي فهد..
فهد: ايوة ي حضرة اللواء.. سلام بقى عشان افهم المقدم ادهم الموضوع.
اللواء حسن: بس بدون غباء لاني انا الي طلبت يكون الموضوع سري.
فهد: تمام ي افندم.
خرج فهد وادهم من الغرفة وهنا رح فهد ضارب ادهم بوكس في بطنو..
ادهم: اااخ الله يخرب بيتك ي بعيد اي ده شاكوش.
فهد: عشان تعرف تاتي مرة تخبي عليا.
ادهم: يعمي خبيت اي اللواء حسن طلب من مقولش لحد.
فهد: هوا انا حد بردو..
ادهم: لا دا انتا الحب ي بيبي.هههه
فهد: امشي الله يخرب بيت هزارك هههه.اما عند الشباب كانو في المطعم عشان بتناولو وجبة الغدا.
خديجة: مبروك ي ميرو عنجد انتي تستحقي اكتر من كده.
هنا: اه والله احنا من غيرك مكناش وصلنا هنا.
ماري: عيب ي شباب احنا اخوات مفيش بينا اي شكر.
فاطمة: اصيلة والله ي بنتي مبروك ي عوومري.
خديجة: ي خسارة احنا مش هنقدر نحتفل بالخبر ده.
علي: سيبك من كل ده اهم حاجة المرتب5000 جنية وبعد النقل والبدا والترقية يوصل 8000 جنية.
عمر: يا سلااام يعني هقدر اتجوز البت منى.
علي: اي ده دا الموضوع طلع فيه منى.
عمر: شيل وجهك ياض دي بنت؟ عمي ومقري فاتحتي عليها..
عند عادل وشهد...
كان عادل بيبص بغضب لماري ازاي البنت دي تكون احسن منو وازاي تكون اعلى منو بالرتبة..
شهد: اهدا ي عادل مينفعش كده اهدا ومتكبرش الموضوع.
عادل: ازاي مكبرش الموضوع ليه ليه... انتي تعرفي ي شهد انا تعبت قد ايه عشان اوصل للكتيبة دي... ذاكري ظلم.
شهد: بص ي عادل اصبر بس وشوف اذا هي تستاهل ولا لأ ولو كانت متستحقش هيكون في قدامك فرصة تثبت نفسك وبدون اي تعب كمان وبدون اي طريقة اوجعك في المشاكل فاهمني.
عادل: ماشي ي شهد عندك حق...فاطمة: طب ي جماعة بقلكو اي انا هروح اجيب كتاب من المكتبة قبل ما الوقت يخلص.
هنا: وانا جاية معاكي ي فاطمة يلا بينا...اما بمكتب فهد كان قاعد هو وادهم..
ادهم: هوا اللواء كان يقصد ايه.
فهد وهوا حاطت رجل على رجل: والله المفرض تعرف دلوقتي لانو الظرف وصل من اربع دقايق.ادهم: ظرف ايه فهد انت مجبتش سرة ظرف ولا حاجة.. في اي ياض انا مش مستريحلك خاالص.
فهد: طب اتحايل عليا شوية وانا ممكن اقلك.
ادهم:والله لو انت مكنتش ابن ماهي هانم واحمد بيه ولو كان مش هيحصل حاجة لاحمد لكنت فرجيتك اي دي اتحايل عليك.
فهد: خلاص ي عم ايه.. خذ اهو الظرف.
اخد ادعم الظرف وفتحو ولما عينو وقعت على اول اسم اتصدم واتسمر في مكانه.. رفع راسه لفهد والدموع غرقت عينيه وكان مش قادر ينطق باي كلمة وببص لفهد وهو مش مصدق.
فهد: انا وعدتك اني هلاقيهم مهما حصل صح ولا في مفاجأة كمان بس كمل قراءة عشان تعرف.
وفعلا بص ادهم للورقة وكل قراءة.
كان مكتوب بالورقة..
الحاجة سعاد الطويل ربي منزل تعيش في منطقة **في**
و..
الملازم اول ماري محمد طالبة طب من اوائل الدفعة اختيرت لخدمة الجيش المصري تعيش مع والدتها في حي بسيط.... ويعيشون على معاش والدها اللواء محمد.
ادهم رفع راسو وبص لفهد: نعم ازاي ده انا مش فاهم حاجة.
فهد: انا افهمك ي ادهم طبعاً انت عارف مش العجز في الاطباء عندنا.
ادهم: اه دلوقتي فهمت.
فهد: يعني ماري هنا وكمان من ثلاث شهور.
ادهم: هنا هيا فين..
فهد: موجودة وتقدر تشوفها بس كمان شوية ودلوقتي يلا نشوف الخطة علشان نجهز عشان المهمة.
ادهم: خلاص ماشي بس هانت والله لاخليه يندم على اليوم الي اتولد فيه...
************
ولحد هنا خلص البارت ده ان شاءلله يكون عجبكو وما تنسو التصويت ورايكو بكومنت.
سلااااام ♡♡♡♡♡♡♡
أنت تقرأ
مجنونة الفهد (ماري وفهد المخابرات )
Storie d'amore(متوقفة مؤقتاً 💔) قصة جميلة جدا (وهي عبارة عن كوميديا في رومانسية في بوليسية في دراما). روايتي مش بطلين لأ روايتي 8 ابطال: ماري وفهد رعد وهنا خديجة ومراد فاطمة وجاسر.