#عزيزُ_قلبي "1"
مين الحلوات القرروا يكتبوا ليكم رواية سوا 🙈
نسمة هواء خفيفة خالص بشيل نفسي وبستنشقها..ملامحي هادية جداً وعيوني نورها بزيد كل ما ألمحهُ..قاعد تحت واحده من مظلات الجناين خالف رجوله وقدامه القهوة بتطلع بوخ ساخن..لابس بنطلون وقميص بدرجات متقاربة سادة..نظارة للقراءة وساعة يد بنية..كنت سرحانه في تفاصيل إتعودت عليها منه..زي إنه بشيل الفنجان كل دقيقتين بالضبط وبرفع حاجبه بإستغراب وبِقرب الكتاب بتركيز شديد على وشه..الحركة الوحيدة اللي فاجأني بيها لحظتها لما رفع راسه وعاين لي مسافة طويلة..من الخلعة قفلت الستاير ورجعت حركة ورا بحاول أهدأ عشان نبضات قلبي تنتظم..سمعت ضرب خفيف على باب غرفتي وصوته الهاديء الممزوج بنبرة رجولية مميزة.
_ممكن أدخل.
يا باشا ما تدخل وتخلصني..أول مرة ألاقي راجل بِستأذن عشان يخش غرفة واحدة هي في الأصل زوجته
_إتفضل
_غريبة! صاحية بدري
_عادي يعني وبعدين إنت قلتَ عازم أصحابك الليلة ؟
_عشاء..يعني للعصر حتى تبدي تجهزي أكلك والتفاصيل دي
_طيب كنت جاي ليه !؟
_عشان أقول صباح الخير♡..بتقيفي في الشباك كل مرة وتراقبيني ولا دي أول مرة !!
حسيت عيوني بدت تدمع من الموقف المحرج ده جاوبته ب_على فكرة ما كنت براقبك ولا حاجه..مجرد صدفة بس.أيوة نحنا متزوجين بس كأننا مغصوبين على بعض..كل واحد في غرفة براهو وفارز حياته عن الطرف التاني..أنا مثلاً عندي شغلي في دار نشر صحفية..بطلع أيام محددة في الأسبوع من تسعة صباحاً لاتنين ضهر..برجع أعمل الغداء..باكل براي وبخش غرفتي اكتب مقالات عن أغرب قصص الحب..سوا بألفها أو بجسدها من الواقع..هو صاحب شركة عقارية شغله بيتطلب يكون موجود فيه من سبعة لسبعة..بيرجع يتغدا وبعدها بمسك اللابتوب والتلفزيون برضو على حسابه..بِختم يومه بكباية قهوة وكتاب تاريخي..أغلب الكتب البيقراها إما تاريخية أو سياسية..وأنا كل الكتب العندي رومانسية مرهفة...إتزوجنا زواج تقليدي..صراحه هو كان عاجبني من ناحية الشكل والمكانة الإجتماعية..بس ك شخصية أكيد كان نفسي أتزوج واحد رومانسي زي.
_أساعدك في حاجه !
إحنا ما بينا كلام بيقولوا عليه..بنتكلم في حاجات اساسية ومهمة وده لو إتضطرينا..غير كده كل واحد في حاله..هزيت راسي بموافقة..دخل كفكف يدين القميص وبدا يقطع الفواكه بطريقة إحترافية..عمل كذا نوع عصير غير العملتهم أنا.
_إتعلمت كل ده وين !؟
ضحك على خفيف_في بيتنا ومن أمي
_كنت بتخش المطبخ !!
_ومستغربة ليه ؟!
_يعني عشان ما حصل شفتك بتعمل حاجه غير القهوة.
_والقهوة المظبوطة صح عملها ساهل ؟؟لقيت كلامهُ صح..كان بيحكي لي عن مراهقته اللي قضاها في المطبخ بين الفطائر والمخبوزات والفواكة البخلطها على بعض وبتطلع عصير مميز.