Bella's 1 (penjodohan)

17 2 0
                                    

Di suatu petang yang indah,matahari petang terang menyinari bumi dengan kicauan burung - burung yang merdu di telinga.Angin yang bertiupan lembut dengan daun - daun yang gugur jatuh ke tanah.Ini adalah hari yang cukup sesuai untuk menjalani hidup dengan gembira dan bahagia.Suasana yang tenang , aman dan damai.Namun,tidak bagi Isabella Elio Martinez.

Bagi dia,hari ini adalah hari yang paling teruk dan menyebalkan dalam hidupnya.Hal ini demikian kerana setelah dia melangkah masuk ke dalam rumah,dia dikejutkan dengan berita perjodohan dia dengan anak kepada rakan kerja daddynya.

Isabella's pov

Aku baru sahaja sampai di rumah setelah merempuh hari persekolahan yang panjang dan memenatkan.Di saat aku mahu melangkah masuk ke dalam rumah,my beloved daddy memanggilku lalu aku disuruh duduk di sebelahnya.Kelihatan seorang jejaka muda dan lelaki yang kelihatan berusia pertengahan umur seperti daddy.

Daddy dan lelaki itu berbual dan berbincang tentang kerja - kerja business syarikat dan perkara - perkara yang tidak difahami olehku sambil tersenyum tanpa menghiraukanku yang berada di sebelahnya.Sementara mereka berbual dan berbincang perkara yang aku fahami,aku hanya berdiam diri di sebelah daddy tanpa membuat apa - apa perkara.

‘Kenapa daddy panggil Bella seperti ada perkara yang hendak dikatakan sedangkan daddy mahu berbual dengan orang lain.Daddy tahu bahawa Bella penat setelah pulang dari sekolah.

BELLA NAK REHAT LAH,DADDY!!!’kata aku di dalam hati.

Jikalau aku berbicara secara depan - depan,nanti aku hanya akan dibebel secara panjang dan lebar oleh daddy.
Sudah seperti formula luas segi empat pula.My daddy suka membebel tau..
Anda apa tahu...

Aku memandang sofa di hadapanku yang terdapatnya seorang jejaka muda yang turut memandangku dengan tatapan yang sukar ditafsir.

"Why did this guy keep looking at me with such a look?"gumam aku perlahan.

Jujur aku berkata bahawa aku tidak selesa kerana jejaka ini terus memandangku seperti sedang menilai diriku secara diam - diam.Aku sudah berasa resah dan gelisah ibarat cacing kepanasan ketika berada di situ.Aku berasa ingin bangun dan pergi dari situ tetapi aku tidak boleh kerana telingaku sudah bengit mendengar bebelan daddy yang seperti mak - mak.Adakah dulu daddy berkawan dengan burung murai?.Ruang tamu mulai hening dan sunyi kerana mereka sudah berhenti berbual.Itu menambahkan rasa canggung dalam diriku.

Tiba - tiba,daddy berdehem lalu berkata "Ahem.....Bella,kenalkan ini Mr. Daniele Pietro Giovanni,rakan daddy dari cawangan Itali dan anak lelakinya, Alessandro Ciro Giovanni.Danielle,kenalkan ini anak perempuan aku,Isabella Elio Martinez".

Aku tersenyum kecil lalu menyapa Mr.Daniele dan anak lelakinya.Mr.Daniele membalas sapaan aku dengan ramah sekali bersama senyuman yang manis semanis gula.Kalau gadis - gadis diluar sana melihat senyum ini,aku menjangka mereka akan tergila - gila mahu akan bapa orang ini.Namun,anak lelakinya hanya membalas sapaanku dengan tatapan tajam dan muka ketat dan beku seperti kutub utara lalu mengangguk kepala tanpa mengeluarkan suara.

‘Mamat ini bisu atau apa?Mamat ini tiada perasaan ke?Dah macam mayat hidup aku tengok.Senyum tak ada,suara tak ada,mata tu nak kena cucuk ke?Pandang aku macam nak makan aku je.Quieres librar?(Adakah anda mahu ditumbuk?)’kata aku di dalam hati.








To be continued.......

Author:Bella,kau tidak habis - habis berkata di dalam hati.Penat dah hati kau berkata - kata.Biarlah dia rehat.

Bella:Kau yang tulis,aku pula yang kena.

Author:Tadi pun kau lari daripada skrip.Sejak bila aku tulis bab cucuk mata itu?

Bella: Aku cuma nak buat story ni jadi best.Tu je.*tunduk dan kaki mengores lantai

Author:Baiklah,aku maafkan kau.Dah jom rehat.Kau mesti penat.Sekolah tadi macam mana? Okay?*mengelus kepala Bella

Bella:Okay tapi penat disebabkan jadual hari ini padat dengan subjek killer.*mengurut kepala

Author:Kau masuk bilik dulu.Mandi dan rehat nanti aku panggil makan.

Alessandro:Aikk?? Tak jadi gaduh ke?Aku baru nak makan popcorn sambil tengok drama. *pegang bekas popcorn

Author:Kau pergi tengok kdrama kesukaan kau sana.Kau belum ada skrip lagi.Sana!!!
*tolak Alessandro ke sofa

Author:Jangan lupa vote dan komen tau.Bye.

Alessandro:Vi amo ragazzi(Saya sayang awak semua)Muah!!*flying kiss

Author: Alessandro!!!*mengejar Alessandro

Alessandro:Lari!!

Bella:Macam budak - budak.Jangan lupa vote dan komen,guys.*ketuk kepala kedua - dua manusia yang masih bergaduh dan mereka pun pingsan.

Bella's LuvWhere stories live. Discover now