HEDEN

264 9 2
                                    

Vandaag gaan we de video opnemen. Ik ben zenuwachtig, maar ook opgetogen. Julia, Charlotte, Elin en Laura zijn de andere 'profvoetballers'. Hun weten allemaal al over mij en Robbie, echt al lang, dus dat was geen probleem. We hebben uiteindelijk een muurtje gemaakt met speciaal glas erin. Als wij er achter staan, kunnen wij door het glas kijken naar de jongens. Als de jongens naar het glas kijken zien ze hunzelf. Zo kunnen we het het makkelijkste doen bedachten we. "Wacht gaan we al beginnen?" vraagt Elin verward. Ze neemt een laatste slok van haar drinken en zet het gauw weg. Ik knik. "Soepel weer Elin," lach ik. "Nee nu kennen we elkaar niet, nu ben ik de profvoetballer," zegt Elin zacht alsof het een geheim is. Ik glimlach naar haar en samen met de ander meiden lopen we achter het muurtje.

"Bij ronde 1 is het makkelijk, we gaan langs bij iedereen vragen hoe oud hun zijn, waar ze spelen en hoelang ze al spelen," vertelt Raoul. Ondertussen speel ik met mijn vingers. "Persoon 1, hou oud ben jij, waar speel je en hoelang speel je al?" Koen begint bij Charlotte. "Ik ben tweeëntwintig jaar oud, ik speel bij feyenoord en ik doe al sinds mijn vijfde dacht ik voetbal," maakt Charlotte op. Ik moet mijn lach in houden om niet te opname te verpesten. Milo zie ik ook zijn lach inhouden. "Hoelang voetbal je dan," zegt Rob heel serieus. Matthy schiet in de lach, Charlotte ook. "Als ze zegt dat ze tweeëntwintig is, en sinds haar vijfde voetbal is dat toch zeventien jaar," Matthy lacht Robbie uit. "Oh ja. Daar had ik even niet aan gedacht," lacht Robbie het af. "Nou nu de beurt aan persoon nummer 2."

"Ik ben tweeëntwintig, ik speel bij oranje en bij ajax en ik voetbal nu al ongeveer veertien jaar, sinds mijn achste dus," probeer ik zo rustig mogelijk te vertellen. "En sinds wanneer zit je bij oranje?" vraagt Raoul terwijl hij doet alsof hij iets afleest van zijn kaartje. "Sinds vorig jaar." "En hoelang voetbal je al bij ajax?" "Drie jaar."

Ik zie de grijns op Elin haar gezicht als ze ziet dat het haar beurt is. "Persoon 3, vertel het eens," vraagt Koen. "Ik ben vierentwintig jaar, ik speel bij az en ik voetbal nu zeventien jaar," somt Elin op. En zo door naar Julia. "Ik ben zesentwintig, ik speel bij feyenoord en speel nu 20 jaar voetbal," zegt Julia terwijl ze nog half van haar kaartje afleest. "Dus jij zit bij nummer 1 in het team?" vraagt Koen zonder na te denken. Ik schiet in de lach en Charlotte ook. "Er is maar één echte hè?" lacht Juul. Koen legt beschamend zijn hoofd neer op de tafel. "Nummer 5?" vraagt Koen gauw. "Ik ben drieëntwintig, speel bij psv en oranje, en speel nu 17 jaar voetbal." zegt Laura terwijl ze nog een beetje lacht. "Nou hier moeten we het mee doen," zegt Matthy sip. "Ik stem op nummer 5," zegt Milo direct. "Huh hoezo die vind ik juist geloofwaardig," zegt Robbie. "Nou voor mij zegt het feit dat ze zegt dat ze bij oranje speelt, maar ook bij psv al genoeg. Wie speelt er nou bij oranje en dan ook psv," grinnikt Milo. "2 is dan meer geloofwaardig," gaat hij door. "Psv is gewoon hartsikke goed hoor," zegt Robbie nep boos. "Maar ik ga voor 3, az vind ik gewoon niks," zegt Robbie schouderophalend. "Ik ga ook voor 5," zegt Matthy. "Ik ook," stemt raoul in. "Ja dan maakt mijn stem niet echt meer uit, maar dan ga ik voor 2, heb ook niet echt een reden eigenlijk," zegt Koen lachend. "Mag ik dan gordijntje met Anton hebben om dag te zeggen tegen nummer 5," klapt Raoul. Ik zie Anton opkomen met groot gordijn op wieltjes. Daar wist ik nog niks van. Ik zwaai naar Laura als ik zie hoe Anton het gordijntje achter het muurtje rijd en Laura er achter gaat staan. Daarna lopen ze weer om het muurtje heen met Laura achter het gordijn, en Anton haalt het stickertje met nummer '5' van de muur af. "Ronde twee!" roept Robbie enthousiast.

De tijd en de rondes vliegen voorbij en nu staan alleen ik en Charlotte nog achter de muur. We zijn bij de finale. "De bedoeling is dat we allebei 2 minuten lang vragen mogen stellen, 1 minuten maar alleen ja-nee vragen. En nog 1 minuut vrije vragen. De vragen mogen niet te direct zijn," vertelt Milo. "We beginnen bij nummer 1!"

"Zit je al langer dan 4 jaar bij feyenoord?"

Charlotte kijkt gauw naar mij en snel knik ik ja.

"Ja."

verslagen - robbie van de graafWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu