Chapter 22

1.2K 24 6
                                    

Hanna duduk di meja makan setelah selesai bertungkus lumus menyediakan makan malam untuk suami kesayangannya.

Nasib baik mual muntah kehamilannya sudah mula beransur. Kini Hanna sudah mula menunjukkan seri di wajahnya.

Hanna mengerling jam dinding yang terletak cantik di dinding serba putih hasil pengubah suaian Mark. Jam menunjukkan jarum pendek baru memasuki angka 9.

Selalunya jam 8 malam, Mark sudah muncul di pintu utama rumah dua tingkat ini tetapi sehingga kini wajah Mark masih belum kelihatan. Timbul rasa kerisauan di wajah Hanna.

Hanna menekan punat telefon bimbitnya sambil itu tangannya ralit bermain dengan bunga hiasan di atas meja makan itu sementara menunggu suaminya mengangkat panggilan telefon. Malangnya tidak diangkat.

Pelik! Jarang sekali Mark membiarkan panggilan telefonnya.

Mungkin sibuk bekerja! Hanna kekal positif.

Hanna mula mendail nombor telefon pembantu peribadi Mark merangkap sahabat baik Mark.

"Hello Hanna, kenapa?"

"Hello Kris, Mark busy ke?"

"Mark tiada di rumah ke?" Kris aneh dengan soalan Hanna. Setahu dia semua perihal kerja untuk hari ini sudah pun dihabiskan sebelum tamat waktu bekerja lagi dan tiada tugasan kecemasan.

"Tak ada. That's why I'm calling you. Boleh saya tahu Mark ada urusan apanya sekarang?"

" Saya tidak tahu Hanna. Mark jam 6 lagi sudah pulang ke rumah."

Hanna tersentak. Jadi di mana sekarang suaminya? Hati Hanna mula tidak mampu untuk terus berfikiran positif.

"Baiklah Kris. Thanks."

Hanna mematikan panggilannya dengan Kris, lantas menelefon sekali lagi suaminya. Sayangnya masih sama, tiada yang menjawab.

Hati Hanna mula tidak keruan.

Hanna menunggu Mark di ruang tamu. Satu jam demi satu jam berlalu. Namun Mark masih tidak munculkan diri.

Hanna mula penat menunggu. Jam sudah menunjukkan angka 12 tengah malam. Hanna pun sudah terlentok kepalanya di sisi sofa.

Mark perlahan-lahan membuka pintu utama. Mark melihat figura Hanna yang nyenyak tidur berbantalkan sisi sofa.

Mata Mark turut terlihat banyak hidangan di atas meja makan. Mark mula rasa bersalah lagi-lagi bila dia melihat telefonnya tertera 14 panggilan tidak terjawab yang dilakukan oleh Hanna.

Adakah Hanna masih tidak menjamah makan malam?

Mark mengusap lembut rambut Hanna.

"Sayang.. sayang bangun. "

Hanna mengeliat kecil. Tangannya mengosok-gosok matanya bagi menjelaskan pandangan yang kabur.

"Sayang dah makan?" Tangan Mark memegang kedua belah pipi Hanna.

Pantas Hanna menepis. Kakinya terus bergerak menuju ke tangga.

Belum sempat kakinya menaiki tangga. Mark pantas memeluk Hanna dari belakang.

"I'm so sorry. Maaf sebab aku tak sempat nak bagitahu kau, aku tak dapat balik dinner malam ni."

Hanna diam membatu. Dibiarkan perutnya yang berkeroncong. Bukan soal makan atau tidak tetapi soal di mana suaminya pergi sehingga sepatah mesej pun tidak mampu dia lakukan untuk memaklumkan mengenai itu.

"Sayang.. jom makan, I know you're so hungry and our baby too."

Mata Hanna sudah mula berkaca.

Tanpa memusing ke arah Mark, Hanna terus berkata,

TUAN MARK AYDENWhere stories live. Discover now