Kapitel 3

65 5 2
                                    

Jaha. Nu bär det av.

Jag vaknade tidigt den morgonen, precis när solen hade gått upp. Gäspande gick jag och åt lite frukost, sen gick jag och hämtade min lilla väska som jag hade vikt ihop av blad. I den hade jag lagt ner en rep bit, lite mat och lite vatten i en liten hemma gjord vattenflaska som jag gjort av en plast kork. Jag tar den och går ut från mitt lilla bo och ut i rabatten. Solen lyser så underbart och det märks redan nu att de kommer bli en fin dag. Jag suckar en djup glad suck och lägger mig ner och vilar.

Allt är tyst och stilla. Fåglarna kvittrar och solen lyser. Nu kan inget bli sämre! Då plötsligt hörs ett rop. Ett rop som skär genom luften.
-LAAAAASSEEE?!?
Det är Snuffe som kommer och springer.
-Kom nu Lasse!! Vi måste skynda oss!!
-Varför??
-Öh...jag vet inte...men kom nu!!

Jag tar min väska och kryper iväg efter Snuffe som ivrigt hoppar iväg mot Dannes hus. När vi knackar på, öppnar Danne och hälsar glatt på oss.
-Men hej grabbar! Vilket fint väder vi har idag, va? Perfekt "reseväder" eller vad tycker ni? Vill ni komma in och fika lite eller? Jag tror att jag ska ha...
Snuffe avbryter han mitt i meningen.
-Sorry Danne, vi hinner inte! Vi måste iväg innan alla vaknar! Så att vi inte behöver trängas i trafiken!
-Oj! Jaha! Oj oj oj! Öh, jag hämtar min väska!
Danne skyndar iväg och kommer snart tillbaka.

-Äntligen ger vi oss av!
Snuffe är så lycklig att det fullkomligt lyser om han! Ja, han lyser nästan lika starkt som alla TV skärmar inne på Elgiganten!
Jo, jag har varit där inne. Du förstår, en larv gör mycket mer i sitt liv, än man kan tro...

Plötsligt stannar Danne tvärt och vänder sig om och börjar springa tillbaka.
-Hallå?! Ropar jag mot han.
-Jag glömde näs...
Mer hör vi inte för då är han redan borta.
-Jaha... Säger Snuffe och sätter sig på en pinne.

Vi väntar och väntar. Och tillslut så ser vi något stort rött komma emot oss.
-AAAAAAAAAAAAAAH!!!! SPRIIIIIIING!!!!! Skriker jag och Snuffe.
-Nej! Vänta på mig!
Det röda kommer närmare och då ser vi att det inte är ett rött slem monster från nått litet bortglömt land i Europa, nej. Det är en ketchup flaska! Danne sticker fram sitt huvud och ler stolt!

En larvs liv: baserat på en osann berättelseDonde viven las historias. Descúbrelo ahora