تصويت + تعليق قبل قراءة الفصل.
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا ونبينا وحبيبنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين وسلم تسليمًا كثيرًا.
أستغفر الله العظيم وأتوب إليه عدد خلقه ومداد كلماته وزنة عرشه ، لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم.
***
{بـسـم الـلـه الـرحـمـن الـرحـيـم}
« أنـانـيـتـهـا لـا تُـبـالـي »« الـفـصـل الـأول »
في منزل الألفي ، حيثُ دقت الساعه تشير إلي السابعه صباحًا.
هبط توفيق من حجرته إلى أسفل يبحث عن رئيسة الخدم السيده سميحه ليجدها ترصُ أطباق الفطور علي مائدة الطعام ليتجه نحوها يقول بهدوء:-
_روجين صحيت يا سميحه ولا لسه.
غمغمت سميحه بهدوء وأحترام تنظر في الأرض:-
_لسه يا توفيق باشا هي قالتلي امبارح أنها معندهاش كُليه النهارده فعشان كده سيباها براحتها هي تعبت الأسابيع اللي فاتت في أمتحاناتها.
أومأ توفيق بتفهم وتنهّد بتعب يغمغم بهدوء يرمقها بجديه:-
_طيب جهزتي الأكل ريحانه جايه بُكره وأنتِ عارفه يا سميحه طول ماهي بره البيت مش بتاكل كويس وعاوزين نعملها أكل حلو بتحبه.
غمغمت سميحه بأبتسامه حنون وهي تومأ برأسها:-
_فاهمه يا توفيق باشا وبعدين ريحانه دي زهرة البيت علي رأي جدها الله يرحمه ومش بنسي أي حاجه ناحيتها بس أنا كنت عاوزه أقول لحضرتك حاجه.
نظر لها توفيق بهدوء يتسائل بصوت رخيم هادئ يحثها علي الجلوس:-
_أقعدي يا سميحه وقولي في إيه حصلت حاجه؟.
زفرت سميحه بهدوء تجلس فوق المقعد بإرهاق تقول بهدوء:-
_محصلش حاجه يا توفيق باشا بس أنتَ عارف رؤوف أتجوز وطلق ومش هيوافق أنه يتجوز تاني وروجين لسه صغيره على الكلام ده يبقي مين اللي ليه حق أنه يتجوز ويعيش ريحانه ، ريحانه من صغرها يا توفيق باشا ماسكه الشُغل من وهي عندها 16 سنه ومشافتش يوم حلو لأ من ساعة ما مسكت شركات أبوها الله يرحمه والكل بيحاول يقتلها يأما طمعان فيها.
نظر لها توفيق بحزن سميحه معها الحق فـريحانه منذُ موت والديها وهي لم تعود كما هي زهرتهم المتفتحه أردف بهدوء:-
_والمطلوب يا سميحه أكيد مش هروح أقولها روحي أتجوزي يا ريحانه أنتِ أكتر واحده عارفه ريحانه يا سميحه مش هتوافق بسهوله عنيده زي أبوها.
زفرت سميحه بتوتر هي مازالت تتذكر حديث جد ريحانه ووصيته لها بأن ريحانه لا تتزوج سواه لتقول بهدوء:-
أنت تقرأ
أنانيتها لا تُبالي.
Romanceقصتهم أشبه بقصة ليلي ومجنونها قيس ولكن ما لا يتشابه مع تلك القصة بأن ليلي هي مجنونة قيس !!!! مُتملكة أنانية إن أحبّت شيئًا ووضعته داخل رأسها فـبالتأكيد سـيكون لها شاء القدر أم أباء فـسيكون ملكها، أنانيتها لا تُبالي شيئًا ولا تهتم لشيئًا سقط في عرين...