الفصل الاول.

2.1K 20 4
                                    

في بيت من بيوت الحارات الشعبية كان في بنت نايمه بطريقه مضحكه جدا كانت رجلها علي الحيطه وجسمها علي السرير نايمه بالعرض صحيت علي صوت يا حلوه يا قوطه.
البنت:يوووو هو كل يوم هصحي علي نفس الاسطوانه ديه واكملت بمرح نفسي اصحي علي صوت العصافير يااااااه حلم بقا لازم اقوم علشان اروح الجامعه لحسن ابو كرش ده يطردني من المحاضرة.
استوووووووووب نتعرف على البطله المجنونه
ملاك:بنت مجنونه طيبه هبله مرحه طفله جميله جدا في كليه هندسه ابوها وامها متوفين عيونها خضراء بشرتها بيضاء شعرها طويل يصل إلى ركبتها ولونه اصفر قصيره جدا لديها غمزات عندها سر هنعرفه بعدين بتحب اصدقائها جدا عندها 20 سنه.
قامت بطلتنا ملاك اخدت شاور وأدت فرضها وقرأت وردها ولبست فستان اسود قبل الركبه بشويه وكوتش ابيض وتركت لشعرها العنان ونزلت علي كليتها.
نروح في مكان تاني في قصر كبير ده قصر عيله الجارحي في أحدي الغرف الذي لونها اسود يصحي بطلنا الوسيم يأخذ شاور ويلبس هدومه الذي مكونه من بنطال اسود وقميص أبيض وجاكيت اسود وجذمه لونها اسود ويلبس ساعته التي من أحدث الماركات العالميه وينزل الي تحت بيلاقي العيله كلها علي سفره الطعام الذي يترقصها الجد عتمان الجارحي.
استوووووووووب نتعرف على البطل وعائلته.
الجد عتمان الجارحي:هو جد صارم يحب أولاده وأحفاده حنون وطيب القلب كبير عائله الجارحي حزين من أجل ابنه عمران يملك شركات الجارحي جروب وهي أكبر شركات في الشرق الأوسط لديه تلت اولاد وبنت.
كمال الجارحي:الابن الأكبر لعتمان وهو طيب القلب حنون يحب أولاده زوجته جدا واولاد اخواته حزين من أجل اخوه عمران.
منال:زوجه كمال طيبه حنونه تحب زوجها واولادها واولاد العائلة.
امجد الجارحي:الابن التاني لعتمان هو طيب القلب حنون يحب أولاده وزوجته جدا واولاد اخواته وحزين علي اخوه عمران.
ساميه:زوجه امجد تحب زوجها واولادها واولاد العائلة طيبه القلب وحنونه.
عمران الجارحي:الابن التالت لعتمان هو طيب القلب حنون يحب زوجته وابنه واولاد اخواته حزين علي ابنته الضائعه.
سهيله:زوجه عمران طيبه القلب وحنونه تحب زوجها وابنها وحزينه علي فراق ابنتها من اب روسي وام مصريه.
صفيه الجارحي:بنت عتمان الصغيره جشعه بتحب الفلوس مغروره حقوده زوجها مات.
رعد الجارحي:شاب قاسي القلب بارد جادي جدا عصبي لا يحب البنات لأن خطيبته خانته مع عدوه وسيم جدا اكبر احفاد عائلة الجارحي ابن كمال عيونه زرقاء بشرته قمحيه شعره اسود وذقنه اسود لديه عضلات مدير شركه الجارحي طويل القامه عنده 27 سنه.
نور:اخت رعد مرحه مجنونه هبله جميله جدا عيونها زرقاء بشرتها بيضاء شعرها طويل يصل إلى آخر ظهرها لونه اسود متوسطه الطول عندها 20 سنه في كليه هندسه بتحب اصدقائها جدا.
اسر الجارحي:شاب وسيم ابن امجد مرح لكن عند غضبه ابعد عنه لأنه مش بيشوف قدامه عنده عضلات صاحب رعد عيونه رمادي شعره اسود وذقنه اسود وبشرته قمحيه طويل القامه عنده 27 سنه.
مازن الجارحي:شاب وسيم اخو اسر مرح يحب الهزار لكنه يغضب بسرعه عنده عضلات عيونه رصاصي بشرته قمحيه شعره اسود وذقنه اسود عنده 25 سنه صاحب رعد.
صقر الجارحي:شاب وسيم ابن عمران مرح بتاع بنات عند غضبه احترس يصبح وحش عنده عضلات طويل القامه عيونه خضراء بشرته بيضاء شعره اصفر  صاحب رعد عنده 27 سنه حزين على إخوته جدا وبيدور عليها.
سلسبيل:بنت صفيه جواها طيبه بس امها علمتها تبقي حقوده ومغروره عيونها اسود وشعرها اسود بشرتها خمريه بتحب شخص امها جبرها تتجوز رعد عندها 23 سنه متوسطة الطول.
كانوا بيفطروا في صمت قاطع الصمت ده الجد عتمان.
الجد:عرفتوا حاجه عنها ولا لسه.
صقر بحزن ودموع في عينه:لسه يا جدي.
الجد: طيب ياريت تلقوها في اسرع وقت عايز اشوفها قبل ما اموت.
رعد: بعد الشر عليك يا جدي أن شاء الله هنقدر نوصلها.
الكل:أن شاء الله.
نور بمرح:يالهووووي ايه ياجدي مش ماليه عينك انا ولا ايه وكمان البت سلسبيل اخس عليك كده اهيئ اهيي.
الجد بضحك:هههههههههه لا يا لماضه نفسي اشوفها بس حتي لو مره.
نور بمرح: والله وانا عايزه اشوفها ده صقر كده امال هي عامله ازاي اكيد جامده.
صقر بمرح: طبعا يا بنتي مش اختي لازم تبقي شبهي وتبقي اكيد جامده.
عمران:ديه نفس سنك علي فكره يانور.
نور:بجد.
سهيله:اه بس انتي اكبر منها بشهرين.
نور:يعني هي اصغر احفاد عيله الجارحي.
اسر بمرح:اه اخر العنقود يبختها.
الكل:ههههههههههه.
رعد بجديه:خلصوا وحصلوني علي الشركه وانتي خلصي علشان الكليه السواق هيوصلك.
نور بصدمه مضحكه:يالهووووي هطرد ابو كرش هيطردني ده هو علينا اول محاضره سلاموز معلش مش هعرف اسلم عليكم علشان متاخره.
الكل:ههههههههههه.
رعد ببرود:انا رايح الشركه.
اسر:وانا كمان.
مازن:وانا كمان.
صقر:وانا كمان هي جت عليا.
الكل:تمام.
ذهب كل واحد علي شغله.
ملاك كانت ماشيه في الشارع وبتعدي الطريق ومره واحده.
بقلم الكاتبه/جنات محمد.

ملاك الرعد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن