الف. روایت شناسی✅️
ب. عناصر داستان و روایت
د. طرز نوشتن پیرنگ
ج. ارتباط با جهان رویا (برنامه ی نوشتن)
اگر بخواهم ساده و مختصر توضیح دهم، روایت شناسی نامی ست که به نوعی دستور زبانِ روایت میدهند. روایت شناسان با مطالعهی روایتهای گوناگون میخواهند قواعد و اصول عام روایت سازی و روایت گری را بیابند و در روایتهای خاص، مصداقشان را پیدا کنند.
روایت شناسی اصطلاحات پیچیده و فراوانی دارد که یادگیری تکتک آنها واجب نیست، اما دو اصطلاحی که به نظر من هم جالب هستند و هم به درک دانش روایت شناسی کمک میکنند، «لانگ» و «پارول» هستند.
لانگ اصطلاحی است که برای اشاره به قانونهای عام زبان به کار میرود. قوانینی که یک زبان را تشکیل میدهند و پارول سبک خاصی است که هر گویشوری به طریق آن از لانگ استفاده میکند.
به بیان سادهتر، یک واحد بزرگ از قوانین (حال در هر زمینهای) وجود دارد اما هرکس به شیوهی متفاوت و خاص خودش از این قواعد استفاده میکند؛ برای مثال: درست این است که کتوشلوار را با کفش پیراهن، کراوات یا پاپیون و کفش مناسبش بپوشید اما در انتخاب رنگ، بافت، پارچه، دوخت و... مختارید. قواعد کنار هم قرار گرفتن مجموعهی کتوشلوار لانگ است و سلیقهی هر کس در نوع استفاده از این قاعده، پارول.
اینگونه است که نظام روایت شناسی، قواعد و چهارچوبی عام برای روایتگری و سنجش روایتها به دست میدهد و نوع دخل و تصرف و نحوهی استفادهی یک نویسنده و داستانپرداز از این قواعد، سبک او را میسازد.
ممکن است که شما بتواند بدون خواندن حتی یک جمله از علم روایت شناسی، تبدیل به نویسندهی خوبی بشوید ولی فرق هست بین کسی که فقط هوش موسیقیایی دارد و از گوش سپردن به یک قطعهی خوب لذت میبرد و کسی که دقیقا میداند به چه دلیل این موسیقی یک اثر خوب است و حتی میداند چه طور ممکن است که آن موسیقی با کمی تغییر، از یک اثر خوب به یک شاهکار تبدیل شود.
نشر آرته🌱
ممنونم که ووت میکنی💚
بپرسید، جواب میدم.°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
ارتباط با مدیر نشریه در تلگرام و اینستاگرام:
@arrtahoor
کانال نشر آزاد آرته: @Artahoor
اینستاگرام نشر آرته: @Arrtah_nameh
BINABASA MO ANG
آموزش نویسندگی آرته
Random«نویسندگی به سبک رویانوردان» استعداد نویسندگی یک شایعهاست! تو یا نویسنده هستی یا نیستی. تفاوت با اونی که بهتر از تو مینویسه فقط در تجربه، آگاهی و تمرینه.