1. آغاز، بدنه، پایان

47 19 0
                                    

 آغاز، بدنه، پایان (عناصر روایت)

هر داستانی از یک جرقه آغاز می‌شود. ممکن است آن جرقه یک آغاز باشد که نویسنده نمی‌داند با پایانش چه کند. ممکن است یک میانه باشد که نویسنده را مجبور می‌کند برای رسیدن به این نقطه، آغاز و پایانی سرهم کند یا ممکن است پایانی باشد چنان با شکوه که نویسنده را برای این پایان، مجاب به آفرینش یک آغاز کند.

شروع و پایان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش رمان شما هستند.

شروع باید گیرا و جذاب باشد و خواننده را گیر بیندازد. کسی که می‌خواهد کتابی بخرد، معمولا با چند صفحه‌ی آغازینش آن را قضاوت می‌کند.

پایان باید به یاد ماندنی و منطقی باشد. هرچه‌قدر اثری که می‌نویسید شاهکارتر باشد، پایان‌بندی‌اش حساس‌تر می‌شود.

یک پایان نامناسب، کلیشه‌ای یا غیرمنطقی به راحتی می‌تواند یک شاهکار را راهی سطل زباله کند.

و بدنه که محتوای اصلی رمان شما ست، باید دارای نقاط عطف متعدد باشد. اوج و فرود داشته باشد. روند روایتش گاهی تند و گاهی کند شود. شاید گاهی بشود از خطا و کوتاهی‌های کوچک در بدنه چشم پوشی کرد، اما فراموش نکنید که اگر شروع ریشه باشد و پایان، میوه، بدنه همان تنه‌ی درخت است که ریشه را به میوه می‌رساند.

مهم این است که درنهایت، قدم اول برای شروع این است که شما بتوانید حداقل 10 درصد از این سه بخش مهم داستانتان مطمئن شوید. ممکن است در حین نوشتن یا در بازنویسی تمام کار، این بخش های مهم تغییر کنند اما مهم است که شما این اسکلت بندی کلی را به وجود بیاورید.

در غیر این صورت ترس از شروع، نوشتن را به تعویق می‌اندازد، ترس از پایان باعث می‌شود داستان را ناتمام رها کنید و ترس از دامن زدن به میانه‌ای که هیچ برنامه‌ای برایش ندارید، می‌تواند پیشروی شما را کند و کسالت بار کند.

نشر آرته🌿

ممنونم که ووت می‌کنی💚
بپرسید، جواب میدم.

°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

ارتباط با مدیر نشریه در تلگرام و اینستاگرام:

@arrtahoor

کانال نشر آزاد آرته: @Artahoor
اینستاگرام نشر آرته: @Arrtah_nameh

آموزش نویسندگی آرتهDonde viven las historias. Descúbrelo ahora