بارت 23

105 7 1
                                    

البارت أتأخر شويه معلش.

--------------------------------------
ف الصباح بقصر جابر السويسي بغرفه جاسم وهمس يستيقظ جاسم ليضع يده بجانبه ولاكنه لم يشعر بوجود احد بجانبه لينظر إلي السرير ليتأكد فلم يجد همس ليتذكر ان ذات راس النعام ( أسماء 😂)قد اخذتها امس ليجلسوا مع بعضهم ويتحدثوا وقد غفي هو ويبدوا أنها لم تأتي.
جاسم وهو يحدث نفسه: ماشي يا أسماء الكلب أكيد أنتي اللي خلتيها متجيش.
ليقف ليذهب للمرحاض ثم يرتدي ثيابه ويأخذ امتعته ويخرج ليذهب إلى الغرفة الخاصه بأسماء ليطرق الباب.
أسماء بتزمر: وبعدين بقي مين اللي بيخبط كدا ع أول الصبح. لتقف أمام الباب.
أسماء: مين.
جاسم: أنا ي حليتها.
أسماء: عايز اي ع الصبح.
جاسم: عايز مراتي.
أسماء: اه صح نسيت استني. لتذهب همس النائمه بجوار شروق وكل منهما محتصنه الأخري.
أسماء: أيدا ليزبين ف اوضتي استغفر الله.
لتقوم بايقاظ همس: همس ي همس قومي يبت جوزك برا هيكسر الباب عليا وعليكي.
لتستيقظ همس لتبتعد عن شروق لتذهب إلي الباب لتمنعها أسماء: استني روحي الحمام والبسي هدومك. لتتذكر أنها ترتدي منامه قصيره لتذهب لتغير ملابسها.
لتنظر أسماء إلي ملابسها لتجدها بيجامه طويله محتشمه لتذهب إلي الباب لتفتحه.
أسماء: أي في أي متكسر الباب احسن.
جاسم: ما أنا هكسره ع نفوخك بس اصبري، فين همس.
أسماء: ف الحمام هتلبس هدومها وتطلعلك يعم روميو.
جاسم: طب كويس عشان احاسبك ع ما تطلع، أنتي مش يكلب البحر قولتيلي هتقعد شويه وهنرجعهالك مرجعتهاش لي. وقد كان يمسكها من ملابسها كالارنب.
كان ف ذلك الوقت يوسف خارج من غرفته ليجد جاسم يعطي له ظهره وقد استمع لكلامه ولاكن لم يرا أسماء بسبب قصرها. ولاكن استمع لصوتها.
أسماء: الله وأنا مالي دا أنا قلتلها ي همس امشي مينفعش تسيبي جوزك جاسم هيزعل تقولي لا أنا أصلا مش مهتمه يبقي العيب فمين.
جاسم: فيكي، طب اكدبي كدبه تتصدق.
أسماء: طب تمام أنا اللي قلتلها سبني بقي عشان منظري قدام زوجي المستقبلي. لينظر جاسم ليرا يوسف وهو مبتسم وقد خرجت همس ف ذلك الوقت ليمسك يدها.
جاسم وهو يوجه حديثه إلي يوسف: نصيحه مني ليك أعتبرها هدية من صاحبك انفد بجلدك. ليذهب ويتركهم وهو يقول بصوت عالي قليلاً: أنا مش عارف مين اللي دعا عليك وأبواب السما كلها مفتوحه كدا ربنا يعينك يبني.
يوسف: مش سايبه حد ف حاله انتي.
أسماء بتمثيل: أنا أبدا دا عشان أنا غلبانه ومنكسره بياجوا عليا.
يوسف وهو يمثل انه متاثر: وضربوكي ولا لسا ي غلبانه.
أسماء: جلدوني وضربوني وعملوا كل حاجه.
يوسف وهو يمد يديه: تعالي ف حضني واحكيلي عملوا فيكي اي تاني.
لتنظر له بصدمه لتزيح يده من أمامها لتفتح باب الغرفه وتغلقه ف وجهه.
أسماء: قليل الأدب.
أما بالخارج ضحك يوسف عليها وعلي صدمتها ليذهب بعيدا.
بغرفه جاسم و همس دخل الغرفه ليجعلها بينه وبين باب الغرفه ليحاصرها بيديه.
همس بابتسامه: جاسم حبيبي مش هعمل كدا تاني.
جاسم: اي يعني بتسبتيني.
همس بابتسامه وهي تتدلل عليه وممسكه بلياقه جلبابه: وهو يعني في غير همس حبيبتك تسبتك.
جاسم وهو ينظر إلى عينيها: لا مفيش.
همس: طب أي بقي مش هتسبني.
جاسم: اسيبك كدا من غير حاجة.
لتقترب منه همس لتقبله من وجنته.
جاسم: واحده تاني ف الخد التاني. لتقترب منه لتقبله من وجنته الاخري.
همس: كفايه كدا بقي. ليضع يده ع خصرها ليقربها منه ويدفن رأسه ف تجويف عنقها: وحشتيني ي همسي.
ليدق الباب ف ذلك الوقت ليلعن جاسم اليوم الذي ولد به.
جاسم: مين.
الخادمه: الفطار جهز ي جاسم بيه.
جاسم: تمام.
لتذهب الخادمه ثم يخرجوا هما من الغرفه متجهين الي الأسفل.
------------------------------------------
ف الاسفل بعد ان فطر الجميع ذهب جابر وكمال و محمد وخالد إلي غرفه المكتب وتجمعوا بها ليتكلموا بامور العمل وأشياء كذلك أما عن ثميه و جميله وماجدة ومني فقد جلسوا يتحدثون ف بعض الأمور و وتين واسماء وشروق و همس ذهبوا إلي المطبخ فقد طلب جابر من وتين أن تطبخ هي الغداء فذهبوا الفتيات ليروها وهي تطبخ أما عن رعد ويوسف وياسين جلسوا بالحديقة يتحدثون لياتي جاسم ويجلس معهم.
رعد: مش معقوله يعني مرحتش مع جدك عشان الشغل.
جاسم: معقوله يعني ي رعد اسيب الضيوف كدا عشان الشغل مش اخلاقي، منورين ي جماعه.
رعد: اتحجج اتحجج، هو أصلا سايبك إزاي.
جاسم: مفيش شغل كتير شويه وهروح اطمن ع الارض.
رعد: ماشي.
جاسم: عامل اي شغلكوا انتوا، وتين بتشتغل معاكم. وكان يوجه كلامه ليوسف و ياسين.
يوسف: الحمدلله، اه بتشتغل.
كان جاسم ينظر إلى ياسين ويحاول قراءه رده فعله ولاكنه وجد تعابير وجهه جامده.
جاسم: ومدايقتوش أنها ست وكدا.
ياسين ببرود: فالاول ادايقنا بس دلوقتي خلاص.
جاسم: يعني اي خلاص.
ياسين: يعني إحنا كنا فاكرين بنت هتلغبط الدنيا بس دلوقتي صرفنا نظر عن الفكره دي.
ليصمت جاسم وهو يناظر ياسين وهو بالأساس سأله تلك الأسئلة ليرا رده فعله ويدرسها أما ياسين كان يبادله النظرات ويحاول يعرف ماذا يريد من اجوبته فهو يعلم أن تلك الاسئله ليست عاديه بل يريد معرفه شيء ما؛ ليقاطع نظراتهم لبعض صوت رنه هاتف جاسم لينظر إلي هاتفه ثم يقف.
جاسم: طب سلام ي شباب. ليتركهم ويذهب ومازال ياسين ع صمته.
يوسف: مالك.
ليوجه ياسين نظره الى رعد: ابن عمك عايز يوصل لأي.
رعد بابتسامه: عايز يعرف أنت عايز اي من اخته، على فكره هو لو متاكد انك بتحبها هيساعدك.
ليبتسم له ياسين لتاتي ف باله فكره ما ليقاطع تفكيره.
يوسف: طب أنا رايح اشرب.
رعد: استني أنادي حد من الخدم.
يوسف: لا خلاص مش مهم هشوف جوه اي حد منهم.
ليتركهم ويذهب ليدخل القصر لينظر حوله وهو يحاول ايجاد اي خادمه ولاكنه لم يجد ليذهب ببطء إلى المطبخ وقبل ان يدخل اخذ يحمحم لينتبهو إليه من بالمطبخ وكانت وتين تقطع الخضروات بحرافيه لتراه.
وتين: عايز حاجه ي يوسف.
يوسف وقد كان منزل رأسه: ممكن ميه.
وتين: أسماء هاتي ميه.
لتذهب أسماء لتاتي بماء بارد له لتقوم بصب الماء له ف الكوب وتعطيه له ليرفع عينه لها ليراها ويرا الذي ترتديه

عشق تحت تهديد السلاح حيث تعيش القصص. اكتشف الآن