Misi

172 10 1
                                    

Aku mula menangis sorang-sorang dalam bilik. Aku malu nak berdepan dengan semua orang. Aku malu untuk keluar. Aku malu untuk makan. Aku malu untuk bercakap dengan semua orang. Aku tak yakin untuk berdepan dengan semua orang. Aku malu bila bercakap soal berat badan. Kalau aku keluar jalan2 pun, aku rasa macam semua orang memerhatikan aku. Memerhatikan gerak geri aku. memerhatikan bentuk badan aku. Memerhatikan segala-galanya.

Aku mula kerap menimbang berat badan aku. Aku tetapkan berat idaman aku. Aku tampal gambar artis yang cantik badannya di sekeliling loker aku. Aku mula mengukur lilit pinggang aku, lengan aku, paha aku, betis aku. Aku mula mengambil kira berapa tembam pipi aku. Dan aku mula mencuba pakaian yang dah tak muat untuk dijadikan target aku.

Bila pandang semua orang, aku mula mrmbandingkan saiz paha, saiz lengan, double chin, saiz pipi dan saiz perut.

Aku mula bertanya dekat semua orang mengenai bentuk badan aku.

"Aku gemuk tak?"

"Aku gemuk macam sape?"

"Kau rasa aku gemuk ke kurus?"

"Gemuk sangat ke aku ni?"

"Aku gemuk ke kurus?"

"Gemuk aku ni dekat skala berapa?"

Sampaikan kawan2 aku mula naik rimas dengan soalan aku. Tapi aku tak kisah.

Setiap hari, aku wajib tengok cermin, timbang berat dan kira kalori yang aku makan.

Tapi setiap hari aku buat macam tu, aku tak pernah puas. Aku rasa macam badan aku takde perubahan langsung. Ada satu tahap tu, aku rasa macam nak sedut lemuk. Gunting lemak mana yang tak diperlukan. Dan buang semua lemak ni melalui buang air.

Anorexia NervosaWhere stories live. Discover now