Diet

186 11 0
                                    

Aku tak pernah diet. Jadi, aku tanya dekat semua orang macam mana nak diet. Diorang bagi macam2 tips. Aku ikut je semua tu. Aku tak fikir apa-apa dah. Asalkan aku kurus.

Aku mula tetapkan makan nasi seminggu sekali. Aku mula buat menu sendiri.

BREAKFAST : biskut 4 keping
LUNCH : Buah
DINNER : Buah + Biskut 4 keping

Aku tak tahu kenapa, aku dah mindset "kalau makan terlebih boleh gemuk" walaupun terlebih sekeping biskut. Aku tetapkan, lepas pukul 8 dah tak boleh makan. Kalau lapar, minum air banyak2.

Walaupun lapar, semakin lama aku sudah terbiasa. Bila waktu pjk, aku bersenam bagai nak rak. Contohnya, main tali skipping, main bole dll.

Setiap kali nak beli makanan ringan untuk dibawa ke asrama, aku akan tengok kalori & lemak makanan tu sebelum beli.

Masa bulan puasa, aku buka puasa pun dengan biskut. Memanglah banyak makanan yang sedap2 spt murtabak, roti john dan mcm2 kuih. Aku tetap tak makan.

Mula-mula mak aku tak syak apa2. Bila mak aku ajak makan, aku kata takde selera. Bila mak aku masak banyak2, aku tak sentuh pun. Aku bagi alasan dah kenyang. Aku tak boleh bgtau dekat family aku hal yang sebenar sebab nanti diorang ejek.

Family aku mula sedar bila aku kerap makan buah sedangkan sebelum ni tak pernah sentuh buah pun. Mak aku cuba pancing aku dengan membeli kfc, pizza, kek dll tp aku tetap tolak dengan alasan 'malas'. Aku tak tahu kenapa selera aku mati terus. Aku takde selera nak makan makanan selain sayur & buah.

Anorexia NervosaWhere stories live. Discover now