يوسف: "يولع الشغل انا جي"
رزان: "ولعيي علي المحشي يا نبع الحنان ابو العيال جيي"
___________________________
في بيت فاطمه صديقه رزان
دخل فاطمه علي زين اخيها التوأم وهي تقول
فاطمه: " باشا مصر كلها اخويا وحبيبي وتوأمي العزيز.. "
قاطعها زين: "انجزي وقولي مصلحتك منغير لوك لوك كتير"
تحمحمت فاطمه ثم قالت
فاطمه: " بتقفشني كده دايما المهم كنت عايزه انزل النادي العب طايره ومفيش حد راضي ينزل معايا ينفع تجي معايا"
نظر لها زين بتفحص
زين: " هتتدفعي كام"فاطمه: "محلتيش جنيه واحد"
زين: "ما انا وقتي مش ببلاش"
فاطمه:" انجز بقي يا زين"
زين: " اتحايلي عليا شويه"
فاطمه وهي تنهض من علي السرير: "يوووه بقي انا قايمه"
امسكها زين من يدها وقال لها
زين: " خلاص خلاص متبقيش قموصه كده روحي البس وانا جي معاكي"احتضنته فاطمه بقوه وهي تقول: " يا ربيي حد عنده توأم قمر كده "
خرجت فاطمه لتبدل ملابسها
____________________________
في منزل رزاناتصل يوسف علي رزان
يوسف: " يلا انا تحت انزلي ارجوا تكوني لبستي"رزان: "متقلقش لبست انا علي السلم اهو"
نزلت رزان وركبت السياره وما ان ركبت صاح بها يوسف
يوسف: " ياااه رزان ملكه التأخير نزلت بدري ده يوم السعد "رزان: " نينينيني شكل ايمان دعيالك"
ضحكوا وانتلقوا متجهين للمقابر
____________________________
في المقابروقفا رزان ويوسف امام قبر جدهم وهما يضعان الزهور الملونه حول قبره
قالت رزان في نفسها: " اخر مره جتلك فيها كنت بقولك نفسي يوسف يتجوزني او علي الاقل يحبني دلوقتي انا جيتلك وانا لابسه دبلته وبقيت مراته قدام ربنا"
ثم اكملت وهي تحاول منع دموعها" انا وعدتك مش هعيط وانا بحاول علي قد ما اقدر والله بس انت وحشتني اوي"
افلتت دمعه من عين رزان فمسحتها بسرعه قبل ان يتم فتح شلال دموعها
يوسف في نفسه: " انا عارف انك حاسس بيا دلوقتي ف حبيت اقولك اني نفزت وعدي ليك واتجوزتها بعد ما حققت اول حلم من احلامها علشان مبعدهاش عن دراستها وانا كمان مبعدش عن دراستي "
أنت تقرأ
أحلامي
Romance"جدو قوم حضرتك هتكون كويس،، قوم يا جدو متسبنيش قال" سيد" جد رزان بصوت ضعيف "اوعديني يارزان تحققي احلامك الي خططنالها مع بعض" ثم اكمل "اوعديني متستسلميش،، اوعديني تفضلي دايما البنت الي بتضحك وتهزر والي متقدرش تشوف حد مدايق،، اوعديني ان لحد اخر يوم...