chapter 4

2.8K 66 2
                                    

erissya melukis seseorang pada buku lukisannya. dia melakar lukisan tersebut dengan teliti.

erissya tersenyum melihat hasil lukisannya itu.

tiba tiba, pintu wardnya dibuka dan dia memandang kearah susuk tubuh adel yang melangkah masuk. erissya segera menyembunyikan lukisan tersebut.

"hii, how are you? good?", soal adel dengan riang.

erissya tersenyum seketika.

"uhm, okay je tapi masih sakit dekat perut ni", ujarnya.

adel mendekatinya dan meletakkan makanan diatas meja. dia segera duduk dihujung katil tersebut.

"dah makan ke? kalau belum, makanlah", ujar adel.

"nanti saya makan", balas erissya.

"awak tu, okay tak? kenapa awak pengsan semalam?", soal erissya dengan rasa ingin tahu.

"ouh semalam tu, saya dapat bayangan sesuatu yang saya tak dapat nak describe macam mana", jelas adel.

erissya membuat muka peliknya.

"bayangan? macam mana tu?", soalnya.

adel tersenyum memandang kearah erissya.

"you pasti tahu punya, macam you tengok dekat drams selalu tu, dia hilang ingatan pastu dia dapat ingat sikit sikit tapi ingatan dia kabur je tak nampak dengan jelas", ujar adel.

erissya mengangguk faham.

"j-jadi, awak hilang ingatan?", soalnya.

adel mengangguk.

"i tak boleh ingat apa apa dah. doctor cakap i boleh recall balik ingatan tu tapi ia akan mengambil masa yang lama", jelas adel.

pintu bilik ward itu dibuka perlahan. kelihatan hani menjenguk dipintu tersebut lalu masuk kedalam.

"you buat apa kat sini?", soal hani lalu mendekati mereka.

"i bawakkan erissya makanan. mana tau dia nak makan makanan selain dari makanan hospital", ujar adel sambil tersenyum.

hani membalas senyuman adel.

"awak, boleh tak tolong eisya?", soal erissya. lengan hani digoncang perlahan.

"tolong apa tu?", soal hani.

"ibu tak datang harini, eisya risau. boleh tak tolong eisya sampaikan salam dekat ibu?", soal erissya.

hani memandang kearah adel. adel pun melakukan perkara yang sama. suasana disitu agak sepi seketika.

"uhm, sebenarnya kan", hani bersuara.

"k-kenapa ni?", soal erissya sambil memandang kearah adel dan hani secara bergilir gilir.

hani duduk disebelah erissya dan memeluk erat tubuhnya.

"ibu you meninggal semalam", ujarnya perlahan.

erissya terdiam seketika. dia tidak dapat berkata kata. dunianya seakan akan hancur apabila mendengar kata kata daripada hani.

adel memegang tangan erissya. ibu jarinya mengusap perlahan tangan erissya.

"k-kenapa boleh macamtu?", soal erissya dengan suara yang tersekat sekat.

hani mengusap perlahan kepala erissya yang sedang menangis teresak esak itu.

"its okay erissya, i akan tolong you fight kes ni okay? i promise you", ujar hani. dia menanggalkan spec matanya dan turut sebak atas kehilangan ibu erissya.

mana tak nya, erissya excited sangat nak belanja mak dia dengan duit gaji pertamanya yang tak seberapa itu, tapi semua tu hanyalah mimpi yang tak mungkin dapat dilakukan.

Adeline Nayra [gxg]✅Where stories live. Discover now