7.حتي متي يسيران معًا؟!

24 3 4
                                    

-أكثر حاجة فرقت في صحة الناس النفسية والجسدية....وطول أعمارهم ومدي سعادتهم وقدرتهم علي مقاومة الأمراض....
هو وجود علاقات طيبة في حياتهم..علاقات فيها قرب وحب وتراحم وتفاهم!!
علاقات كان الطرف الثاني فيها متاح وموجود في عز الأوقات الصعبة💙!!

الدكتور :محمد طه من كتابه "علاقات خطرة"💙

نبدأ؟

في منزل المرام...

وبالتحديد كما كنا...في غرفة ياسر بمنزل مرام..كان ياسر نائم وفوقه الغطاء يغطي جسده بالكامل، وتجلس بجانبه في بداية الفراش مرام الذي أعتقدته يقين!!!

ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن!!

-يخربيتك!!! بتعملي أيه في أوضة الراجل الساعة تلاتة الفجر!!!!!
انا قولت برضو انك بت مش تمام!!! وانا بقا هوريكي ازاي تدخلي أوضة الشباب وهما نايمين بليل يا معفنة!!!

بالفعل كان قد أستيقظ ياسر من نومه ورفع الغطاء من فوقه بنفسه حتي يري أن مرام تكاد تكون فوقه وهي ممدة اليد والتي كانت فوق ذراعيه ويقين التي تقف في نصف الغرفة بصدمة!!

فشل لسانه في أن ينطق بكلمة وسط هذا الموقف!!!

ليؤكد صحة ما كادت تفعله مرام في فكر يقين!!!

لم يقدر أن ينطق إلا ب:

-ويخربيت الفضيحة اللي انت فيها يا حازم!!!!

يقين بسخرية من جملته الأخيرة:
-يا حبيبي يا حازم!!! وعامل ليا فيها تعبان يا حبيبي؟ والجرح فتح يا يقين!! وتعالي شوفي الجرح يا يقين مش قادر منه!!
وانت مقعدلي السنيورة في أوضتك الساعة تلاتة!!!

أستقامت مرام بهدوء حتي ترد عليها ولكن قاطعها أنتفاض ياسر من مكانه، وهو يهتف بسرعة:
-يا بنتي أنتِ فهمتي أيه ؟ انا معرفش في ايه اصلا ما انا لسه قايم من النوم قدامك!!

-هو ده تعليقك يا ياسر؟
كانت هذه جملة هادئة من الذي تقف جانبه والذي يتوجهه إليها كل الشك من نظرات يقين وحديثها أكتر!!

هتف ياسر يحاول أصلاح ما أفسدته يقين بحديثها:
-مرام..انا آسف ، يقين أكيد فاهمه غلط! ،بعتذرلك عن أسلوبها!! بس هي أكيد هتعتذرلك دلوقتي!!

-هي مين ديه اللي تعتذر يا كابتن؟
ياسر بهدوء يحاول يتلاشي الصدام مع يقين:
-أنتِ يا يقين.
هتفت يقين بأستحالة:
-لا طبعا!! ده انا اللي شوفتها في أوضتك!!

ياسر بأنفعال من حديثها الغير صحيح:
-يقين!!! قولتلك أكيد انتِ فاهمه غلط!! وبعدين أنتِ في بيتها!! مينفعش اللي بتقوليه ده!!

هتفت يقين بأنفعال ظهر علي ملامحها:
-هو أيه اللي كل شوية في بيتها في بيتها، ومين حطنا هنا اصلا؟ مش كان أنت برضو ولا انا اللي بهرب من ناس و واخد معايا بنت من شغلها وعيلتها وحياتها!!

ليس علي ما يرام!!حيث تعيش القصص. اكتشف الآن