"Seronok tak jadi cikgu? "
Eleena mengangguk. Air dia sedut perlahan sebelum menjawab.
"Last year graduated. But baru dapat posting last month. So far, semuanya okay." Kemudian, Eleena mendongak.
"Awak, kalau saya tanya maaflah kalau terasa ke apa." Ayish menanti. "Awak kerja apa? Saya nak tanya tapi macam serba-salah pula."
Bibir mengukirkan senyuman nipis. "Kerja biasa. Bolehlah nak sara hidup." Jawab Ayish dengan santai.
"Biasa? Biasa macam mana tu? Ada banyak tau istilah biasa tu." Dahi dikerutkan. Ayish ketawa kecil.
"Why? Takut ke?"
Kali ini Eleena terdiam. "Last week, kau berani now takut pula?" Soal Ayish dengan nada tahan ketawa. Macamlah dia tak nampak betapa cuaknya muka gadis dihadapannya sekarang.
"M-mana ada!"
Sebelah lengan dia letakkan atas meja. Ayish masih lagi tidak lepas merenung gadis dihadapannya sekarang. Cantik.
"Don't worry, i'm not a bad guy. Tahu kerja dalam kelapa sawit?" Kepala Eleena angguk perlahan. "Itu kerja aku."
Eleena tanpa sengaja melepaskan nafas lega. Terus dia tersenyum lebar. Kalau kerja macam tu dia langsung tidak kisah!
"Rasa malu ke?" Soal Ayish.
"Eh! Mana ada. Awak, saya pun orang kampung. Kalau kerja kelapa sawit tu kan bagus tu. Mesti awak kerja keras kan nak beli motor tu." Panjang Eleena menjawab.
Ayish melepaskan ketawa. "Loan." Katanya sepatah.
"Wanna watch movie?" Ajak Eleena dengan ceria. Rasa lapang dada sebaik tahu pekerjaan sebenar Ayish.
Lagilah pandangannya meninggi terhadap lelaki tu. Sudahlah tinggi, kacak, soft spoken pula tu. Sekurangnya untuk sekarang itu yang dia nampak. Tambahan lagi lelaki itu lakukan kerja kampung begitu, memang Eleena cair!
Otak mula membayang bagaimana Ayish angkat hasil sawit dengan keadaan panas terik. Seksi! Aummm.
Dengan spontan Eleena menarik lengan Ayish berbalut hoodie dia pakai. Ayish sekadar mengikut dibelakang, dalam masa sama otaknya langsung tidak mendengar apa yang Eleena ceritakan. Dia hanya merenung kearah sisi wajah gadis tu berceloteh tanpa henti.
Every yapper girl needs her listener man.
"Awak, tengok sini." Telefon diangkat tinggi kehadapan. Ayish sekadar senyum bersama kedua belah tangannya penuh dengan bekas berisi popcorn serta air minuman.
Dia hanya mengikut. Lagipun tayangan cerita mereka pilih lagi setengah jam. Sebab itu, mereka hanya habiskan masa dekat depan kaunter makanan ni.
"Buat macam ni sekali." Ditunjukkan contoh sekali kepada Ayish. Digoyangkan cup air perlahan "saya nak buat boomerang. Awak goyang sekali bekas popcorn tu tau." pesan Eleena bersungguh.
YOU ARE READING
BUNGA AYISH | C | SU | EDITING |
RomanceAkibat sekian lama membujang, Bunga Eleena mula rasa tidak sabar untuk ada pasangan sendiri. Kenalan yang lain ada yang sampai beranak-pinak, dia? Masih lagi dengan rutin harian yang sama. Bak kata orang bukan kumbang yang petik bunga ditaman tapi b...