9. Kritika

34 5 3
                                    

A következő kritikát Luca_312 Jégmosoly című könyvére írtuk! Köszönjük a jelentkezést!

Az első fejezet érdekesen indul, főleg a legelső bekezdés. Kifejezetten hatásosnak találtuk, voltak benne szóismétlések, de szerintünk jól illettek a szöveghez. Utána is minden rendben ment még, kissé klisésen, de igazából különösebb baj nem volt a bekezdéssel. Később sem volt probléma, a főszereplő beszólása is nagyon hatásos, továbbá nevetséges volt, ami mosolyt csalt az arcunkra. 

Azonban később rögtön megállapíthattuk, hogy a főszereplő elég érdekes személyiség. Mert az, ahogyan leírta magát, az kifejezetten szokatlan, sőt, talán már-már nárcisztikus. Hiába tekintett úgy rá, mint egy átokra, tökéletesnek tartotta magát. Ami nagyon klisés is egyben, mert ő is csupán egy újabb tökéletes, de közben okos főszereplőnek tűnik.

Továbbá az iskolában lévő diákok viselkedése egyáltalán nem realisztikus. Az efféle beszólások nem megszokottak egy iskolában, főleg nem ismeretlenek körében. Természetesen kivéve, hogyha valamilyen alacsonyabb színvonalú iskolába jár, de az nem valószínű, hiszen értelmes lány. Tehát a realisztikus körülményekre mi több figyelmet fordítanánk az író helyében. Természetesen ez is klisés része a könyvnek.

Úgy érezzük emiatt, hogy ez is a zaklató sportos fiú, buta, szőke libák alapra épít, akik a strébereket piszkálják. Először is ez nem realisztikus, ráadásul ez a millió meg egyedik könyv, amiben benne van. Inkább ajánlanánk egy jó csavart. Például jó lenne eltekinteni az iskolai zaklatástól.

Aztán ott van a főszereplő megismerkedése Natival, aki visszahúzódó, félénk, az ő teljes ellentéte bizonyos értelemben. A találkozásukból kiderül, hogy a főszereplő is előítéletekkel viseltetik mások felé. Ugyanis rögtön sztereotipikus  szép, de menő lányként közelíti meg őt, míg az új ismerősére azt hiszi, hogy egy stréber. 

Ezután ott volt a rész, ahol a Bábelről beszéltek. Ezt sürgősen ki kell szedni! Először is, nem mindenki szereti a Bábelt, minket például kikészít. Tehát az a kijelentés, hogy az jó könyv, kiváló vitaindító, de nem jó eleme a könyvnek. A karakterek tárgyalása annál is kevésbé, mert nem mindenki érdekelt bennük. 

A következő fejezet megint egyfajta sértő, sztereotípiát akarna közvetíteni, ami ismét nem realisztikus. Vagyis egy átlagos tinédzsert próbál némileg jellemezni, de elmondhatjuk, hogy nincs olyan osztály, ahol mindenki ilyesmiket csinál. Persze kivétel a már korábban emlegetett alacsonyabb színvonalú intézmény. 

Láttunk pár hibát, például a mintha szó külön volt írva. Aztán ott volt a mutatott a bordó pulcsi fiúra, aminél nyilvánvalóan lemaradt egy s. De ezen jót nevettünk, ahogy elképzeltünk egy mutogató, bordószínű pulóvert. Amellét a mellének írva találtuk, továbbá az idők is meglepően sokat váltakoztak. 

Ezután a főszereplő nyilvánvaló tagadása is ott volt, hogy nem tetszik neki a fiú, de közben igen, ami kétségtelen már a legelején is. 

Majd a Hanna, Inez és Bella nevekkel találtuk szembe magunkat. Nagyon egyedi, mondanánk, de szerintünk ezek a nevek rendkívül ritkák magyar emberek körében, ami nem indokolná meg, hogy egy Inez és egy Bella milyen úton-módon kerültek egy osztályba, és lettek emellett barátnők is. Továbbá Natasa és Nátán meg Adrianna... Harnal? Mik ezek a nevek? Már lassan nem is magyar történetnek tűnik ezekkel a furcsa nevekkel. 

Ezt a hibát nagyon nagyon gyorsan javasolnánk kijavítani, mert rengeteget ront a hihetőségen! Egyszerűen nincs ennyi szokatlan nevű ember egy osztályban, lehetetlen. A könyv valamiért a Soy Lunát juttatta az eszünkbe, melyet nem igazán ismerünk, de körülbelül így képzeljük el.

Fel is soroljuk itt a furcsa neveket: Nátán, Natasa, Adrianna, Annabella, Bella, Inez, Ágoston. 

Továbbá az, hogy mind szőkék, szintén nem túl valószerű, ha festett, akkor is. Nyilvánvalóan ezzel tűntek megfelelően butának és sablonosnak, ahogyan azzal is, hogy sminkelnek. Nem túl meglepő, ami kissé elszomorított bennünket, hogy efféle sztereotípiákat olvashattunk mindenütt. 

A főszereplő nevének ismétlésére szükség lenne, ezért ne csak le legyen írva, hogy és bemutatkoztam... hanem inkább mondja ki a nevét, ugyanis szerintünk ebből a kritikából is látszik, hogy nem jegyeztük meg, de kedvünk sem volt hozzá.

Aztán voltak vesszőhibák tömegével, amiket inkább nem részleteznénk, csak annyit, hogy a vagy előtti vesszők átnézését ajánlanánk, és-sel ugyanígy. Úgysem helyett úgy sem volt írva valahol.

Továbbá meglepődtünk azon, ahogy a főszereplőnk (akinek azóta sem tudjuk a nevét, de megnézni sem akarjuk) rögtön ítélkezett Adrianna felett. Lehetséges, hogy nincs vele tisztában, de az emberek kérdezősködnek a másikról, mikor újonnan lépnek kapcsolatba valakivel, és meg szeretnék ismerni a másikat. 

Aztán a Zsóka becézést sem értjük, mert szintén nem túl szokásos, ráadásul kifejezetten idősebb nőkre használnánk inkább. 

A harmadik fejezetben ismét tragikus sztereotípiákba futottunk, amik miatt legszívesebben az emlegetett öltöző falába vernénk a fejünk. Mert véleményünk szerint ez a könyv rendkívül romboló képet fest a tinédzserekről és a szőkékről úgy általában. Ahogy azt is elhiteti a fiatalabbakkal, hogy mindig lesznek olyanok, akik piszkálnak másokat. 

Ráadásul azt sem értettük, hogy mikor hazamegy, akkor miért vesz magának vizet? Hol lakik ő, a sivatagaban? Vagy egy másik városban, esetlen megyében (vármegyében, ahogy manapság mondják)? Mert különben szerintünk teljességgel felesleges, mert nem sokan tesznek ilyet. 

Az első nap megpróbálják megerőszakolni dolog még rosszabb próbálkozás volt, mint a többiek, ez nem így működik. Egyszerűen nem úgy van, hogy a férfiak többsége erőszakos, szexuális zaklató, buta, sportimádó. Ezt a részt csupán gyenge fordulatnak éreztük, ami nem váltott ki belőlünk bármiféle érzelmet. 

 A hadd helyett hadot láttunk valahol, továbbá sokszor találkoztunk egy felesleges raggal (fenekemet fenekem helyett például).

Rengeteg hibát találtunk a könyvben, de ezek többnyire történetvezetésiek voltak, mint helyesírásiak, azonban mind a két téren szükséges lenne nagyobb figyelemmel írni a történetet. 

Köszönjük a jelentkezést!

A sátán kritizál ○ SZÜNETEL ○Donde viven las historias. Descúbrelo ahora