ZOE, CAȚAVENCU
ZOE (repezindu-se la el) : D-le Cațavencu, ai voit să mă pierzi pe mine și te-ai pierdut și pe d-ta. La ce-ai fugit, pentru Dumnezeu! la ce-ai dispărut ? Fănică are în mână o poliță, ale cărei giruri le-ai plastografiat, ca să ridici cinci mii de lei de la Societate... Știi?
CAȚAVENCU: Știu, madam, că o are, (dezolat) știu, dar ce e de făcut?
ZOE: Om nebun! ți-ai pierdut mințile? mai întrebi ce e de făcut! Nu știi? Să-ți dau polița: scapă-mă, să te scap! să schimbăm: dă-mi scrisoarea...
CAȚAVENCU (dezolat) : Madam! madam! peste putință...
ZOE: Ce?
CAȚAVENCU: Scrisoarea d-voastră...
ZOE: Ei?
CAȚAVENCU: N-o mai am!...
ZOE: Nu se poate!...
CAȚAVENCU: N-o mai am!...
ZOE: Minți!
CAȚAVENCU: Nu minț; n-o mai am!...
ZOE: Nenorocitule! ce ai făcut-o?
CAȚAVENCU: Am pierdut-o!
ZOE (dând un țipăt și uitându-se pierdută în toate părțile) : A! de ce nu pot să te omor!
CAȚAVENCU: Omoară-mă, madam, omoară-mă, dar nu e vina mea!
ZOE: Cum ai pierdut-o? când ai pierdut-o? unde ai pierdut-o?
CAȚAVENCU: În scandalul, în bătaia de alaltăieri seara, de la întrunire, cine nu știu... mi-a smuls pălăria din cap... scrisoarea o aveam în căptușeala pălăriei...
ZOE: Care va să zică, adevărat ai pierdut-o?
CAȚAVENCU: Da!
ZOE: Mi-ai pierdut scrisoarea... și nu știi, nu bănuiești pe unde poate rătăci scrisoarea mea?
CAȚAVENCU: Nu.
ZOE: Nu?
CAȚAVENCU: Nu...
ZOE (desperată) : A! ești un om pierdut!... pierdut!... Eu poate că mai scap... căci poate să mai scap! dar d-ta... (cu putere) d-ta ești pierdut!... Când te-a arestat Fănică, te-am scăpat eu... acuma te arestez eu și n-ai să scapi decât atunci când mi-oi găsi scrisoarea... pentru că poate să mai ai noroc s-o găsesc... Roagă-te la Dumnezeu s-o găsesc... A! s-a întors jocul, d-le Cațavencu... începe să te părăsească norocul și să mai treacă și-n partea noastră... A! ești pierdut! da, pierdut!... (strigând în fund) Ghiță! Ghiță!
CAȚAVENCU: Doamnă, Pentru Dumnezeu! (se uită-n toate părțile)
ZOE: Ghiță! (cătră Cațavencu) Nu te uita pe unde să scapi... Nu mai e scăpare: plastografii dovediți nu mai au scăpare... s-a mântuit... Ghiță! Ghiță! (merge strigând în fund și se-ntâlnește piept în piept cu Cetățeanul turmentat)
YOU ARE READING
O scrisoare pierduta - I. L. Caragiale
AcakȘTEFAN TIPĂTESCU, prefectul județului AGAMEMNON DANDANACHE, vechi luptător de la 48 ZAHARIA TRAHANACHE, prezidentul Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitetului școlar, Comițiului agricol și al altor comitete și comiții TACHE FARFURIDI...