Prologue

121 23 12
                                    

Bismillahirrahmanirrahim.

Berlayar di lautan hining.
Terhimpit di rasakan.
Menjalar lebar di seluruh dunia.
Tujuan hidup penuh hala dosa.
Sang Pencipta ditakuti.
Sang pendosa datang mendekati
Akhir kata tiada apa.
Mati itu pasti.
Pintu taubat itu di iringi.

Ombak berbunyi di tiup angin yang berbahasa, ombak bermain di tepi tebing, seakan seorang insan yang jahil akan agama Allah Subhanahu Wa Ta'la. sentiasa. bernama Nur Ainan Hannah binti Dian leez. Termenung jauh di situ berpakaian yang agak tidak senang di lihat orang awam.

Matahari tegak di atas kepala Ainan, dia menyedari bahawa orang melihat penampilannya dari jauh. Seorang yang sukar untuk mempercayai lelaki datanglah sejuta kali lelaki. Tidak akan boleh menentang perasaan sakit yang dia alami ini.

Aku percaya lelaki terhebat adalah wali ku waled ku, seorang yang di gelar ayah kepada keluarga serba kekurangan di mata aku sendiri.

Tiada lelaki yang mampu menambakkan isi hatiku. Bahkan datanglah berkali-kali tetap pilihanku diriku sendiri atau jalani seorang diri tanpa berkahwin atau pun di namakan pernikahan. Tidak buat nama yang Nur Ainan Hannah binti Dian Leez.

Ainan jauh dari kata baik atau dari arti kata ingin mencuba sesuatu yang baru. Dia juga seorang wanita yang selalu pergi ke pantai, bersisa seorang diri termenung seorang diri. Tanpa dia sedar ada seseorang yang memerhati dari jauh.

“Ainan! Ainan kamu bukan ada kelas muay thai dengan silat ke? Kenapa kat sini lagi sayang mama ni.” ujar puan Arwaa.

Mama Ainan seorang wanita yang amat Ainan sayang. Tetapi sayang mamanya membenci sejak diri dia kerana ada sebab yang tertentu. Berpura pura baik bersifatkan malaikat.

Tetapi siapa tahu hati seorang hamba Allah di dunia ini. Mainan syaitan paling kuat di dengari saat ini.

“Ainan anak ayah kenapa ni? Diam je mama cakap kamu tak jawab ada masalah?” balas Dian.

“Tak adalah Ainan ok waled. Ainankan dah dewasa umur pun dah 25 tahun wajarlah Ainan macam ni kan? Waled.” balas Ainan berseleroh.

“Tidak Ainan, sayang dengar sini ayah nak berkata. Satu buat pesanan diri kamu. Manfaatkanlah lima hal sebelum datang lima hal; masa muda sebelum masa tua, masa sihat sebelum masa sakit, masa kaya sebelum masa miskin, masa lapang sebelum masa sempit, masa hidup sebelum masa mati.”

“Jika kamu belajar dari kegagalan, maka kamu tidak akan pernah gagal. Bila hijrahmu karena Allah, kamu akan terus melangkah walaupun sudah lelah.”

“Kamu faham Ainan. Sifat ke wanitaan kamu hilang sebab apa?”

“Sebab, apa waled?” soal Ainan.

“Pakaian kamu kesabaran kamu, sikap kamu terhadap orang di sekeliling. Kamu wanita Ainan. Tapi bersifatkan wanita yang seperti malam bintang. kamu tahu malam bintang tu apa?” ujar Dian.

“Apa maksud waled?" tanya Ainan.

“Malam bintang itu. Yelah wanita yang keluar malam. Kamu lihatlah diri kamu sekarang.” perli bahasa Dian dalam diam di dididik anaknya ini dengan bahasa tata yang dalam.

“Waled kutuk Ainan ya? Sampai haa...”ucap Ainan dia sakit hati dengan kata kata walednya!

“Shhh tidak sama sekali kutuk anak kesayangan ayah ni. Ayah kata perkara yang betul Ainan. Mana mungkin kutuk jauh sekali fikiran kamu ini Ya Allah. Sampai bila nak belenggu sentiasa dengan dosa-dosa sebelum ini. kamu kan dah baik koma dah sihat apa lagi yang tak cukup tuan puteri kesayangan ayah ni?” soal Dian.

“Adakah Ainan tidak puas menjalar kehidupan sebelum ni?”

“Ainan tak nak berubah ke? Mencari keredhaan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Pasti Allah merindui hambaNya selalu Bahkan Allah sentiasa menunggu hambaNya solat dan doa hambaNya serta tangisan kita.” ujar Dian.

“Ainan tak rindu Sang Pencipta Ainan. Allah subhanallah wa ta'ala? Ainan tak rindu nak menangis dekat sejadah tangisan pilu serta esakan bunyi tak rindu dengan Allah? Tak rindu Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam?” tanya Dian.

"Hari ini sahaja berapa kali Ainan nangis?"

"Berjanjilah dengan di atas sana kelak, maka Ainan akan ada jawapan di hati. Tepat turun ke hati dan jantung masuk ke dalam lubuk jiwamu nak." balas Dian dengan nasihat.

Di usap rambut Ainan bersilih ganti melihat isterinya, Puan Arwaa Az-Qaira. Dia hanya memandang wajah ayahnya tanpa sebarang riak wajah pun puan Arwaa Az-Qaira. Turut melihat agenda itu. Tersenyum nipis di sisi pipi yang lembut dan halus.

Wanita itu bangun dari duduk di atas pasir itu. Sebelum pergi Ainan berbicara sepatah kata.

"Mama, waled Ainan bukan tidak nak berubah. Tapi hati Ainan kosong, fikiran Ainan tiada lansung tentang nak berubah. Doakan Ainan semoga cepat sembuh ya." ujar pujuk rayu Ainan, yang kelihatan bibir itu bermakna di bergetar hebat apabila bicara.

"Assalamulaikum." jawab Ainan kepada keluarganya. Dia terus melangkah pergi ke kelas silat dahulu untuk berlatih bersama rakan-rakannya.

Tolak pintu masuk kelas lihat di hadapannya ramai remaja dan juga umur separuh abat.

"Ada juga eh yang separuh amat dah? Tua-tua pun nak silat juga. Apa kena entah zaman sekarang ni." dia membebel seorang diri.

Terlihat seseorang perempuan perhatikan Ainan dari dalam bulatan gelangang silat.

"Assalamulaikum warahmatullahi wabarakatuh Nur Ainan Hannah binti Dian leez. Pekak telinga aku nak maki je rasa bila tengok muka tak siapa kau ni." soal Ainan desis.

"Eh tenang sakit eh aku jerit kat telinga sahabat cantik aku ni Kan-kan." jawab sahabatnya.

Kening terangkat memandang Ainan ingin muntah di situ.

"Kau ni Qurratul Nausheen." balas Ainan nama penuh sahabatnya di sebut.

"Shh janganlah sebut nama panjang aku kat sini." rayu Ratul cemas.

"Haa tahu takut. Takut orang tahulah tu. Dahlah nak pergi berlatih lagi bagus dari buang masa borak dengan kau ratul. Tak dapat apa." perli Ainan kepada Ratul.

"Haa eloklah tu datang dahlah lambat petang-petang pula tu! Orang tadi lagi dah siap! Ni dia baru nak berlatih perempuan jenis apa macam ni..."

"Ratul aku dengar kau kutuk perli aku tau. Sebelum gigit kau bertabur kat sini baik diamm!" bentak Ainan.

Dengan laju kaki Ratul langkah mendekati sahabat menghadang hadapan Ainan. Dia membuat gaya silang tangan.

"Ainan tu..."

Dia menoleh kiri mata memerhati dalam hati sudah jiwa bergetar takut.

"Jangan di pandang ombak yang badai.
Jangan di tenung setajam setanggi.
jangan di rauk sedalam sutera.
Jangan di hadang di genap bahtera.
Wahai Ainan yang cantik.
Jangan takut." perli Ratul kuat!

"Coach kau dah tunggu untuk berlatih tu pergilah." soal ratul. Dengan selamba sahabatnya meninggalkannya tergiang giang fikiran Ratul.

Macam tu je pergi dasar perempuan tak bersyukur. Baguslah tu perangai macam tu bilalah minah ni nak dapat hidayah Allah teruk sangat rupanya." bebel Ratul.

"Maaf coach saya terlambat sedikit." jawab Ainan.

"Awak kata terlambat sedikit? Ni lewat dah lewat banyak Ainan. Tolonglah lepas ni bersikap tegas dalam diri jangan manjakan diri lihat diri kamu bagaimana sekarang ni Ainan? Saya tunggu kat sini dari pukul 4 petang sehingga pukul 6 petang baru muncul? Ingat ni kelas bahasa planet ke?" soal coach Aariz. Dengan lagak selambanya.

Dia tersenyum ya, sangat tersenyum kata-kata itu membuat diri dia semangat lebih.

Ainan kau buktikan kepada mereka yang kau mampu buat semua tanpa satu cela sedikit pun. Bisik hati Ainan.








Maaf jikalau prologue saya hambar... saya berusaha keras untuk menjadikan kisah ini,  sebagai pedoman di mata yang membaca. In shaa Allah jazakallahkhairan. Yang baik datang dari Allah.




LINKUNGAN PENDOSA YANG TERHEBATWhere stories live. Discover now