Äntligen torsdag 19 oktober! Jag skulle ta tåget över Öresundsbron för att komma till Kastrup som är den största flygplatsen i Köpenhamn.
Jag skulle flyga till Spanien strax över klockan tre på eftermiddagen. Jag var där ca 1 och en halv timme innan flyget skulle lyfta. Innan de började flyga berättade de hur varmt det var där. Jag blev chockad när jag hörde att det fortfarande var tjugofem grader varmt. Om man jämför med Sveriges temperatur som var ca åtta grader varmt. Jag flög i ungefär tre timmar över Europa.
Jag flög över Tyskland, Luxemburg, Belgien och Frankrike.
Mot slutet av resan så flög jag över en massa berg. Det är bergskedjan som ligger högst upp mot Spaniens gräns till Frankrike. Bergskedjan kallas Pyrenéerna och har mest berg som är runda än spetsiga. Bergskedjans högsta berg heter Huesca och är 3 404 m.ö.h.
Min resa började i Madrid klockan sju på kvällen. Jag hade behövt ställa fram klockan en timme eftersom Spanien inte har samma tidszon som Sverige. Madrid ligger i mitten av Spanien som är ca 506 030 km2, vilket är ungefär lika stort som Sverige och Danmark tillsammans. Madrid har ca 3, 223 miljoner invånare och är Spaniens huvudstad och även landets största.
Jag gick bort mot en park som hette Retiroparken. Det var en väldigt stor och fin park. Efter det så gick jag till museet Pradomuseet det kostade ungefär 175 vanliga svenska kronor för inträde. På Pradomuseet visar de till exempel verk av Velázquez, Goya och El Greco. Konstverken är framförallt daterade till innan 1880-talet. Museet har också en samling på över 1 000 statyer och tillfälliga utställningar.
Sedan innan jag skulle leta efter ett bra hotell så besökte jag Plaza Mayor de Madrid som är en historisk sevärdhet. När jag gick omkring såg jag ett ställe där de hade tjurfäktning. Det var tydligen fortfarande populärt i Spanien. Kanske eftersom deras nationaldjur är Osbornetjuren. Jag fick också reda på att de firat sin nationaldag för inte så länge sedan. Det var den 12 oktober
Efter min utforskning i den stora staden checkade jag in på hotellet Nuevo Boston. De hade god mat och jag smakade på nationalrätten som är Paella med havskräftor.
Eftersom att staden låg i mitten av Spanien var det väldigt varmt. Jag bestämde mig för att resa längre söderut imorgon. Innan jag gick och la mig så gick jag och kollade på en flamencoshow. Flamenco är en danssort som kommer från Spanien och dansas ofta där.
YOU ARE READING
Europaresan
Non-FictionVar från början ett skolarbete. Ville skriva in den i Wattpad.