Fredag 20 oktober

3 3 0
                                    

Jag tog tåget ner till Alicante nästa morgon. Lyckligtvis ägde min släkting en villa i det lyxigaste området där som kallas Gran vista. Jag lånade den och provade genast poolen som låg en bit från villan. Idag kände jag mest för att chilla, men såklart så blev det inte så. Jag gick och tittade på marknaden en bit från Gran vista.

När jag kom fram till marknaden gick jag mest runt och kollade på saker. Jag köpte med mig några frukter hem för att sedan kunna göra smoothie på dem. Eftersom det var så varmt gick jag ner och tog en glass. Jag var tyvärr tvungen att äta den snabbt eftersom den smälte snabbt. Det var sorgligt för den var god.

Gran vista var låst eftersom det smyger in så många folk. De smyger in eftersom poolen i Gran vista är Alicantes bästa. Jag läste en faktabok om Alicante strax efter. Jag fick reda på ganska mycket och det stod ungefär såhär:

Den spanska staden Alicante ligger precis vid Medelhavet längs den kända kustremsan Costa Blanca. Staden är störst inom Alicanteprovinsen och dessutom "huvudstad", vilket innebär att du här hittar allt du förväntar dig av en större stad vid havet – ljuvliga stränder, fantastisk mat, shopping och härliga promenader. Alicante är dessutom perfekt beläget för dagsturer till bland annat Valencia och pittoreska Jávea.

Alicante har ett optimalt klimat där det sällan blir kallt, utan håller sig på en skaplig och behaglig temperatur även under vinterhalvåret. Sommartid är antalet soltimmar många och närheten till det svalkande havet är bara en av stadens alla fördelar.

Jag bestämde mig nästa dag för att åka upp till Pyrenéerna för att vandra bland de mjuka runda bergen.

EuroparesanWhere stories live. Discover now