Nästa dag vaknade jag senare än vanligt. Jag gick ner för att ta en frukost. Det verkade bli någon sort som jag aldrig sett förut. När jag frågade om det sa de att det var det tjeckiska brödet "rohlík", som kan liknas vid en liten minibaguette. Till detta brukar pålägg som salami, ost och korv finnas, men även sardiner och ägg är inte ovanligt att se. Jag provade brödet och det var faktiskt riktigt gott. Efter frukosten gick jag upp för att vila och sov ett tag.
När jag vaknade gick jag ner för att prova Tjeckiens nationalrätt. Det är Vepřo-knedlo-zelo som är bakat fläsk med potatisknödel och surkål.
Efter att jag ätit klart gick jag upp och satte mig i sängen för att läsa. När jag läste fick jag reda på att Tjeckien är en parlamentarisk republik med en regeringschef – statsministern – och en statschef – presidenten. Landet bildades vid Tjeckoslovakiens delning 1993. Landet är indelat i 14 regioner, varav en är huvudstaden Prag. Men även att Tjeckien är ett öppet slättlandskap omgivet av höga branta berg. Landets högsta berg är Sněžka i Krkonoše (Riesengebirge) med 1602 meter över havet. Landet har ett kontinentalt klimat med långa, kalla och förhållandevis torra vintrar och varma somrar. Skog täcker omkring en tredjedel av landet men i likhet med resten av Mellaneuropa så är stora delar av skogen i Tjeckien, särskilt barrskogen, drabbat av skogsdöd som en följd av påverkan av miljögifter och sur nederbörd. Däggdjursfaunan består av 85 arter, bland annat björn, varg, räv och lodjur.
Miljöproblem Tjeckien står inför är luft- och vattenförsurning. I vissa områden är detta så pass allvarligt att det utgör en reell hälsofara för invånarna. Situationen har förbättrats sedan Tjeckien blev medlem i EU år 2004. Föroreningen skulle tydligen vara från svarta triangeln.
YOU ARE READING
Europaresan
Non-FictionVar från början ett skolarbete. Ville skriva in den i Wattpad.